Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, November 03, 2010

Kase terus desak hapus saman ekor

Hazayani Zakaria


KUALA LUMPUR, 2 Nov: Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) hari ini terus mendesak kerajaan khususnya Kementerian Dalam Negeri (KDN) menghapuskan segera saman ekor yang masih direkodkan berjumlah RM1.8 bilion dan memutihkan semua nama pemilik kenderaan sama ada individu, syarikat atau pertubuhan.

Pengerusinya, Datuk Mahfuz Omar yang juga ahli Parlimen Pokok Sena berkata, desakan itu dibuat berikutan pembentangan Rang Undang-Undang (RUU) Pindaan Akta Pengangkutan Jalan 2010 jelas membuktikan desakan Kase selama ini adalah benar dan berasas.

"Pembentangan Rang Undang-Undang ini sudah jelas menunjukkan bahawa tindakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengeluarkan saman ekor selama ini adalah bertentangan dengan peruntukan undang-undang.

"Malah tindakan JPJ yang turut terlibat menyenarai hitam pemilik kenderaan kerana dikatakan mempunyai saman ekor tertunggak juga menyalahi undang-undang dan peraturan yang terpakai," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen tengah hari tadi.

Turut bersama dalam sidang media tersebut Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat).

Pada 18 Oktober lalu, Kementerian Pengangkutan membentangkan untuk bacaan kali pertama RUU berkenaan.

Pembentangan ini adalah untuk kali kedua apabila pembentangan pertama pada Mac tahun ini ditarik balik kerana terdapat bantahan daripada pelbagai pihak.

Mahfuz yang juga Naib Presiden PAS memberitahu, saman ekor yang dirujuk oleh Kementerian Pengangkutan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan juga PDRM bermaksud notis kepada pemilik kenderaan di bawah seksyen 115 Akta Pengangkutan Jalan 1987 (APJ 1987).

Saman ekor ini juga hanya dikeluarkan oleh PDRM ke atas kesalahan memandu melebihi had laju sahaja.

"Rang Undang-Undang Pindaan Akta Pengangkutan Jalan 2010 yang baru dibentangkan telah memasukkan dan memperkenalkan beberapa peruntukan baru yang jelas menunjukkan bahawa tindakan PDRM dan JPJ sebelum ini adalah tidak wajar dan menyalahi peruntukan undang-undang negara yang sedia ada," katanya lagi.

Pindaan ini menurut Mahfuz, telah memasukkan tiga peruntukan iaitu takrif imej yang dirakamkan, takrif kesalahan yang berjadual dan takrif kesalahan yang dirakamkan melalui kamera.

Justeru, kemasukan takrifan baru itu sekaligus menunjukkan bahawa tindakan PDRM sebelum ini menggunakan alat pengesan had laju dan mengeluarkan saman ekor berdasarkan bukti alat pengesan tersebut adalah tidak sah.

Katanya, imej yang dirakamkan yang digunakan selama ini sebenarnya tidak boleh diguna pakai bagi membuktikan kesalahan yang disyaki telah dilakukan.

Ini, ujarnya menunjukkan bahawa tindakan PDRM mengeluarkan saman ekor dan tindakan JPJ menyenarai hitam kenderaan kerana saman ekor tertunggak jelas bertentangan dengan undang-undang seperti yang telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuching dalam kes Leonard Lim Yew Chang lawan Director of JPJ Negeri Sarawak.

“RUU ini turut memperkenalkan kesalahan yang dirakamkan melalui kamera yang memperuntukkan tiga jenis kesalahan iaitu memandu kenderaan selain bas di lorong bas, memandu melebihi had laju yang ditetapkan dan tidak mematuhi lampu isyarat,” ujarnya.

Tambahnya, salah satu kesalahan yang termasuk dalam kesalahan yang dirakamkan melalui kamera adalah memandu melebihi had laju yang ditetapkan yang merupakan kesalahan yang dikeluarkan saman ekor sebelum ini.

"Jika kesalahan ini hanya baru dimasukkan ke dalam pindaan RUU yang dicadangkan ini, bagaimana PDRM boleh sewenang-wenangnya mengeluarkan saman ekor kepada pengguna jalan raya yang disyaki melakukan kesalahan tersebut?” soalnya.

Sepatutnya, kata beliau pengguna jalan raya yang dikatakan telah melakukan kesalahan memandu melebihi had laju itudisaman secara kendiri iaitu melalui seksyen 53 APJ 1987, bukannya melalui saman ekor.

HD


1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive