Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Julai 07, 2009

Manek Urai : Pemimpin Umno BN tak dapat tidoq lena



Naib Presiden PAs, Dato' Mahfuz Omar mempersoalkan ke mana pergi keuntungan Petronas sebanyak RM254 bilion sejak enam tahun lalu memandangkan masih ramai lagi rakyat hidup dalam keadaan dhaif.

Menurutnya sekiranya wang royalti sebanyak RM1 bilion dibayar kepada Kelantan sudah tentu banyak manfaat pembangunan untuk rakyat dapat dilaksanakan.

Pengarah Biro Strategi KeADIlan Pusat, Tian Chua isu royalti minyak yang dituntut rakyat dan kerajaan Kelantan membuatkan pemimpin Umno dan BN tidak dapat tidur lena.

Beliau berkata, pemimpin Umno masih mahu berdolak dalih berhubung perkara itu. Katanya, Kerajaan Pusat tidak sewajarnya menyorok royalti yang sememangnya menjadi hak rakyat Kelantan kerana telaga minyak terletak di kwasan perairan negeri ini.

"Rakyat seharusnya didedahkan berapa keuntungan yang diperolehi Petronas dan bukannya disembunyikan begitu sahaja.

"Hasil keuntungan Petronas rakyat tak tahu, sedangkan wang milik Petronas digunakan bagi menyelesaikan syarikat kerajaan yang bermasaalah," ujarnya.

Beliau juga menyifatkan rakyat Kelantan tetap bersabar dengan kerenah pemimpin BN dan Umno.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato Zaid Ibrahim berkata, Perdana Menteri perlu menjawab secara jujur benarkah pelantar minyak terdapat di perairan Kelantan.

Katanya, tidak pernah berlaku sebelum ini ada pemimpin utama negara yang membisu seribu bahasa biar pun didesak kerajaan negeri dan rakyat Kelantan mengenai pelantar minyak yang terdapat di perairan Kelantan.

"Kalau sikap berdiam diri diambil ia seolah-olah menggambarkan ada sesuatu masalah yang berlaku bagi menyembunyiikan perkara sebenar.

"Paling tidak pun Petronas sepatutnya membuat kenyataan bagi menjelaskan keadaan sebenarnya bagi mengelakkan rakyat terus keliru. Apa yang rakyat mahu dengar pelantar minyak ada atau tidak di perairan Kelantan," katanya.

Pada persidangan Dun baru-baru ini isu minyak menggamatkan Dewan apabila penyokong kerajaan mendesak perdana menteri menjelaskan royalti petroleum kepada Kelantan," katanya.

harakahdaily


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

3 ulasan:

  1. Tanpa Nama7/7/09 9:36 PTG

    soal royalti ni si anak yatim biasanya pandai jawab,masa ganu gi tarik royalti dulu dia yg bagi penerangan kat org ganu.......ganu tak layak dpt kerana luar pantaiiiiiiiii..pantet....

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama7/7/09 9:40 PTG

    OITT...APA LA KAU ORANG NI...?

    SETAN PUKIMAK MANA TAHU NAK BENTANG PENYATA AKAUN...kah kah kah kah

    SETAN HANYA TAHU MENGKEDARAH DAN TELAN WANG JER...kah kah kah kah

    KETUANAN MELAYU....kah kah kah kah...SIAPA YANG TUAN NI...kah kah kah kah

    MELAYU JADI TUAN ATAU...SETAN PUKIMAK YANG JADI TUAN...kah kah kah kah

    MELAYU MUDAH NGANGA....kah kah kah...SETAN KENYANG GEMUK...MELAYU KURUS KERING...kah kah kah kah

    [TERER]

    BalasPadam
  3. sebelom tanya najib ,tanyalah datuk pa ,kalau datuk pa anak jantan dan berjiwa kelantan , dia perlu jujur, sebelum menjadi menteri perseketuan, dia wakil rakyat yg mewakili rakyat kelantan . kalau beliau menkhianati rakyat kelantan dia patut berambus dari bumi kelantan yg berjasa pada nya.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive