Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Oktober 17, 2010

Bajet ’11: Bajet Saudagar Abu Nuwas Versi Ulul Albab

1. Bajet : Menteri Kewangan Tingkat 4

Kalau dahulu Khairy selaku menantu Pak Lah dihentam sebagai ‘budak tingkat 4” . Hari ini Mak Budak pula duduk dikerusi tersebut. Nampaknya 1st Lady Malaysia itu amat bertuah kerana buat kali kedua berturut-turut mendapat kelulusan bajet melebihi 100j. Kalau tahun 2010 mendapat kelulusan 100j tetapi dinaikkan peruntukan PERMATA kelolaan Rosmah Mansor, isteri Najib sebanyak 111j. program PERMATA mendapat bajet 'istimewa'. Berbanding peruntukkan RM95 juta sebagai bantuan perkapita untuk sekolah agama rakyat (SAR) rendah dan menengah.

Walaupun tidak memegang sebarang jawatan rasmi , Rosmah nampaknya mengalahkan Shahrizat, selaku Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat. Beliau sendiri mempunyai sebuah pejabat di Pejabat Perdana Menteri dan mempunyai beberapa kakitangan bagi membantu beliau.
“Rosmah juga dikatakan memberi perhatian mendalam kepada aspek penyediaan Bajet terutamanya yang berkenaan dengan pembelian dan kontrak-kontrak kementerian yang penting. Beliau dikatakan mencampuri urusan Perbendaharaan Negara,termasuk penyediaan Belanjawan dan pemberian kontrak dan tender kerajaan

Ramai yang mempertuturkan bahawa bajet 2011 adalah Bajet BN (Bini Najib) atau Bajet RM (Rosmah Mansor). Sudah pasti beliau adalah orang yang paling gembira dengan bajet ini. Apatah lagi apabila Najib mencadangkan supaya duti import ke atas kira-kira 300 barangan membeli-belah dan pelancongan dimansuhkan. “Barangan ini merangkumi kegunaan harian seperti beg tangan, kasut, sut, baju kanak-kanak, dompet, pewarna rambut... “Pakaian malam, seluar dan seluar dalam serta wangi-wangian, termasuklah kelambu.”” kata Najib sambil kedengaran gelak ketawa dari ahli parlimen. Beberapa ahli parlimen kemudiannya melaungkan “Rosmah!” dan disambut gelak ketawa. Semua rakyat juga maklum kesukaan 1st Lady Malaysia ini dengan aktiviti membeli-belah.

2. Bajet Pilihanraya.

Bajet yang merupakan chewing gum kepada rakyat. Takde apa-apa melainkan harapan buat rakyat agar terus mengundi UMNO-BN dalam pilihanraya ke 13. Bajet nampaknya banyak timbul disebelah Malaysia Timur. Pembangunan resort bersepadu eco-nature pertama di dunia bernilai RM3 bilion oleh Nexus Karambunai di Sabah. Itu belum masuk dana Zon Akuakultur Bersepadu juga di Sabah & Sarawak. Kot-kot nanti Pilihanraya, penduduk Sabah & Sarawak tak mengundi pimpinan UMNO-BN. Bagi negeri-negeri yang kuat UMNO, tersengih je lahh.. Projek tawan semula Selangor dengan kelulusan 10 billion bagi projek pembangunan bercampur termasuk kediaman mampu milik di Sungai Buloh. Yang ketara kenaikan Elaun bulanan untuk JKKK sebagai Wak dogol UMNO-BN dinaikkan sehingga RM800 bermula 1 Jan 2011 termasuk Imam dan Tok Batin. Selaku ketua masyarakat untuk memastikan anak buah menyokong UMNO-BN. Tidak ketinggalan wang ehsang untuk pengundi muda dengan menubuhkan Dana Belia 1Malaysia berjumlah RM20 juta.

Bertemakan “Transformasi Ke Arah Negara Maju Berpendapatan Tinggi”. Pendapatan yang dihitung berdasarkan KDNK. Pendpatan perkapita mencecah 8,000 dollar. Hakikatnya rakyat marhaen masih lagi berpendapatan rendah. Gaji dibawah tahap RM1,000. Barang-barang akan sentiasa meningkat harganya. Bagaimana pula yang tidak makan gaji? Kerja kampong, petani dan nelayan? Adakah kesimbangan? Gaji minimum pun belum selesai, bagaimana nak jadikan rakyat berpendapatan tinggi? Pembentangan tersebut gagal meyakinkan rakyat dengan tema yang hendak dicapai.

3. Bajet terbesar negara, Najib kata ‘kita bukan saudagar mimpi’

Bajet 2011 merangkumi peruntukan berjumlah RM212 bilion, 2.8 peratus lebih tinggi berbanding 2010, memperuntukkan RM162.8 bilion bagi perbelanjaan mengurus dan RM49.2 bilion bagi perbelanjaan pembangunan. Nampaknya Pengaruh Mahathir dengan Projek Meganya kembali semula. Pembinaan projek bersepadu "Warisan Merdeka" dengan menara 100 tingkat tertinggi di Malaysia bernilai RM5 bilion yang dijangka siap pada 2015.
Pemimpin hanya ingin melakarkan kehebatan diatas kertas walaupun keperluan rakyat asasi masih lagi belum tertunai. Darimana sumber 5 billion itu hendak dikeruk? Itu belum diambil kira ketirisan dalam perbelanjaan kewangan Negara. Rasuah dan sebagainya. Yang sampai dan membasah ke bumi tinggal sedikit. Sebahagiannya ditiup angin entah kemana. UMNO-BN menjadikan khayal mat Jenin sebagai realiti tetapi siapa? Siapa lagi kalau bukan UMNOputera.

4. Bajet pemimpin berpendapatan tinggi, rakyat jadi kuli.

Kerajaan mencadangkan cukai perkhidmatan ke atas semua perkhidmatan yang dikenakan cukai meningkat kepada enam peratus daripada lima peratus pada masa ini untuk menjana pendapatan cukai tambahan bagi pembangunan nasional.
Tiada bonus yang diharapkan oleh kaki-tangan kerajaan. Hanya elaun khas sebanyak rm500.lebih teruk daripada Bajet paklah yang dikatakan lemah dan penidur itu. Busuk-busuk pun ada jugak bonus sebulan gaji.
Peruntukan besar dicairkan kepada pembangunan Koridor dan projek mega. Bukan swasta tetapi pelaburan kerajaan sendiri. Realitinya kerajaan tidak berwang lagi. Apatah lagi dalam mempersiapkan diri menghadapi pilihanraya yang semakin hampir. FDI yang menjunam. Banyak syarikat asing bahkan tempatan yang lari keluar. Dalam suasana begini macamana hendak dijana Negara berpendapatan tinggi. Kot-kot pemimpin berpendapatan tinggi… rakyat menjadi kuli.

Kerajaan akan meningkatkan penguatkuasaan dan pengauditan serta memperluaskan liputan ke atas semua pihak yang sepatutnya membayar cukai bagi memantapkan kutipan. Nampaknya pakcik menjual nasi lemak, peniaga pasar malam dan para peniaga yang cuba mengelak cukai akan dicari sehingga ke lubang cacing.
Langkah-langkah liberalisasi akan dipertingkatkan lagi. Kita bimbang kalau kera dihutan disusukan anak sendiri terbiar kelaparan.Entah kemana dah PERKASA dan NGO Melayu ni. Dah tak larat ke? UMNO-BN dah nak gadai habis dah ni. Apa lagi yang tinggal?? Sejauh mana kepekaa rakyat kita? akhir jadi macam India. Rakyat ramai dan untuk mengelakkan kesedaran rakyat mereka melalikan rakyat dengan filem dan hiburan. Sepatutnya cukup sekadar pelaburan swasta tetapi bajet sendiri memperuntukkan RM200 juta untuk filem, drama dan dokumentari berkualiti tinggi. Mengalahkan peruntukan sekolah agama rakyat.

Bak saudagar Abu Nuwas yang sentiasa bijak tetapi untuk pasti kan keuntungan berpihak kepadanya diakhirnya. Bersama isterinya membuat strategi. Penuh seni berhelah. Rakyat pasti tergoda. Macam di Terengganu dengan Bajet Ulul albab. Sekarang Deris kan pengarah pilihanraya UMNO pusat. Akhirnya runtuh merudum. Bajet besar dan bunyi pun besar berdentum-dentum tetapi berlegar dilangit dan tak sampai kepada rakyat sebenar. Yang kaya adalah juak-juak dan pimpinan uMNO sebagai pemegang dana bagi menghadapi pilihanraya. Sapa sokong UMNO dapat, sapa sokong PR ketinggalan.

“Berubah atau kita akan ketinggalan,” kata Perdana Menteri di Dewan Rakyat hari ini semasa membentangkan Bajet 2011. Ikutlah nasihat beliau. Berubahlah dalam PRU-13 nanti. Undilah PR kalau tidak, nescaya kita ketinggalan.

ustsaifulbahri


3 ulasan:

  1. Dah bosan nak komen apa-apa.Selagi UMNO/BN berkuasa,selagi itulah masaalah ni tak selesai.Itu sahaja.

    BalasPadam
  2. yg sana kata ni... yg sini kata tu... yang kata ni pun tak dapat... yg kata tu pun tak dapat.. yg dapat orang lain.. padan muka korang semua

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive