Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Oktober 24, 2010

UMNO Congak Gunakan Masjid Daftar Ahli Baru


Terdesak dengan sokongan yang semakin rapuh di kalangan orang Melayu, Naib Presiden Umno Datuk Seri Shafie Apdal sampai mencadangkan agar parti berkenaan menggiatkan usaha mendaftarkan anggota mereka sebagai pemilih dalam pilihan raya menggunakan masjid di seluruh negara.

Alasan yang diberikan neliau pula adalah kerana, masjid merupakan tempat di mana "padatnya umat Melayu".

"Kita gunakan landasan itu untuk mendaftar pengundi pengundi dalam pilihan raya umum,' katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan dalam perhimpunan agung Umno 2010 hari ini.

Shafie, yang juga menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah seterusnya berkata beliau telah membincangkan cadangan itu dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) Datuk Jamil Khir Baharum yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama berhubung perkara itu.

Menurutnya, fenomena itu menyebabkan Umno gagal memenangi kerusi pilihan raya seperti yang berlaku di Ayer Hitam dan Pantai Merdeka di Kedah di mana Pakatan Rakyat menang kira-kira 500 undi sahaja.

"Saya dapati di DUN (Ayer Hitam) itu mempunyai 1,400 ahli Umno yang tidak mendaftar menjadi pengundi," katannya yang juga pengerusi Umno Kedah.

Beliau juga mendedahkan, di Johor - yang disifatkannya sebagai negeri 'jantung' Melayu - Umno dan BN ketinggalan kira-kira seribu berbanding pembangkang dalam pendaftaran anggota baru.

Di Pulau Pinang pula menurutnya, BN hanya berjaya menambahkan 6,266 pengundi Melayu sedangkan Pakatan Rakayt berjaya mendaftarkan sebanyak 22,195 pemilih baru.

- Malaysiakini

3 ulasan:

  1. hi kata UMNO /BN masjid jgn di jadikan tempat politik. Daftar pengundi olih UMNO /BN samalah dengan tujuan politik,

    BalasPadam
  2. Oooooiii..... yg Dato Shafie cadang tuuuu... daftar pengundi bukan daftar ahli UMNO kat mesjid tuuhh..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive