Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Oktober 15, 2010

Tiada Paksaan Kepada Rahimi Osman Buat Kenyataan Bersumpah


PETALING JAYA 14 OKT : Tiga individu yang terbabit menjaga keselamatan Rahimi Osman, bekas pembantu Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak dakwaan bahawa beliau dipaksa atau diugut ketika diminta untuk membuat akuan bersumpah kedua.
Ketiga-tiga mereka, Zulkifli Ibrahim dan Amizuddin Ahmat kedua-duanya Exco AMK Pusat serta Amizuddin Ahmat mengesahkan bahawa tiada paksaan dibuat keatas Rahimi Osman dalam satu sidang media di ibupejabat PKR hari ini.
Mereka mengadakan sidang media berkenaan selepas di panggil ke Balai Polis Bukit Aman semalam dan hari ini berhubung kes kenyataan bersumpah Rahimi Osman yang mendakwa dibuat secara paksaan.
Menurut Amizuddin Ahmat, beliau memberikan kerjasama sepenuhnya dalam siasatan tersebut dan menggunakan hak di bawah Seksyen 112 Kanun Prosedur Jenayah untuk tidak menjawab beberapa persoalan yang diajukan.
Tegas Amizuddin beliau bersama Zulkifkli yang 'menjaga' Rahimi memberi kebebasan kepadanya untuk bergerak dan tiada unsur paksaan sepanjang tempoh mereka ditugaskan untuk menjaga keselamatan Rahimi.
"Pada setiap masa kami bersama Rahimi dan beliau bebas untuk ke mana sahaja termasuk membuat dan menerima panggilan telefon dan beliau juga bebas untuk berjumpa sesiapa serta keluar ke mana-mana sahaja", jelas beliau lagi di sidang media berkenaan.
Menurut Amizuddin, sepanjang bersama menemani Rahimi , beliau tidak pernah melihat Rahimi samada dipaksa,diugut,ataupun sebarang kekerasan digunakan ke atasnya oleh sesiapa juga termasuklah mereka sendiri.
Sebelum ini, mereka telah menerima panggilan daripada seorang pegawai polis yang hanya dikenali sebagai Superintendan Meor, bagi tujuan melengkapkan siasatan tersebut berikutan laporan polis yang dibuat oleh Rahimi di balai polis Klang, 6 Oktober lalu.
Dalam siasatan awal polis terhadap laporan polis Rahimi, selain nama peguam Anwar Lathefa Koya dan Saiful Izham Ramli, nama Amizuddin Ahmat (Din Binjai) dan Zulikifli Ibrahim juga disebut kerana mereka berdua yang menjaga Rahimi selama 5 hari 4 malam ketika itu.

tvs

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive