Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Oktober 22, 2010

Sayap baru Umno; 'Briged Musang Berbulu Ayam'' dan 'Briged Sesumpah'


Kadangkala bila membaca berita dan cerita tentang parti 'usang' Umno macam membaca sebuah hikayat, maklumlah sebuah parti purba..

Pemimpin Umno tidak mahu menerima kejelekan yang berlaku adalah dek kerana perangai mereka yang suka hidup bermewah-mewah sesuai dengan pengakuan mereka bahawa mereka lah 'Tuan-Tuan Melayu'.

Sebab itu, sekiranya parti Umno ada lagi pada tempoh 50 tahun akan datang, pemimpinnya akan terus melaungkan dan berbahas dengan begitu bersemangat tentang perjuangan Melayu.

Nak buat macamana, parti tu dah ggitu, tak ada modal nak buat bercakap, tak ada modal nak buat berniaga, ‘wa emma’ 100 atau 200 tahun lagi pun, Perhimpunan Agung Umno akan wat modal niaganya, Melayu…Melayu…. Melayu….

Dengan buat modal Melayu lah selama ini Umno boleh hidup, sebab itu Tun Mahathir walaupun sudah acap sakit-sakit dan ‘keluar –masuk’ Umno macam naik turun lif, tapi tetap menjadi penyokong tegar Ibrahim Ali

Kalau zaman penjajah British, orang-orang di Malaya baik Melayu, India atau Cina akan memanggil 'Tuan' kepada pegawai-pegawai Inggeris

Sekarang, British sudah menurunkan 'tarikat' itu kepada Umno, maka Umno akan terus memperjuangkan 'ketuananan Melayu'.

Jadi, kalau rakyat buat salah, tersalah ‘berkasih’ dengan anak-anak mereka, mereka bukan berikan keizinan dan mengahwinkan dengan segera, supaya mengelak maksiat kerana mereka juga mengaku Islam.

Tapi rakyatlah yang akan dipersalahkan; tersalah tegur, tersalah panggil, tersalah ‘gelar’, tersalah memilih anak pemimpin Umno sebagai orang yang dicinta, Mamat Melayu kampung yang 'bangsat' akan menerima nasib seperti filem P.Ramlee, rakyat semua tahu filem ‘Antara Dua Darjat’.

Rata-rata pemimpin Umno yang ada pada hari ini bukannya pejuang rakyat, jauh sekali diantara mereka yang masih berbaki sebagai pejuang kemerdekaan.

Kebanyakkan yang memimpin Umno sekarang ini mewarisi 'takhta dan kuasa' dari ayahanda mereka, kerana ayahanda mereka telah menjadi pemimpin Umno sebelum ini, maka dengan mudah mereka masuk dan diangkat, kemudian mendapat pangkat.

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita35/cerberus_.jpgMereka tidak pernah merasa kesusahan rakyat, mereka bersekolah disekolah yang terpilih, masuk universiti luar negara, kerana bapa mereka orang ternama, walaupun mereka bukan pelajar kelas pertama dan tak layak terima biasiswa, tapi boleh semacam.

Ada di merata-rata, pemimpin Umno yang SPM pun tak ada, tapi boleh hidup mewah kaya raya, ada duit berjuta-juta, rumah gedung dan kereta besar.

Lalu mereka berbangga, inilah nikmat kemerdekaan selama 53 tahun, apakah kamu tidak bersyukur?

Inilah kekayaan negara, yang diagih sama rata, kata mereka, sedang rakyat dikampung-kampung yang berjaya, lulus cemerlang dalam periksa, payah nak dapat biasiswa.

Bahkan ramai rakyat yang berjaya, lulus cemerlang, tetapi tdak akan dianggap sebagai gemilang dan terbilang, kerana mereka menyokong pembangkang!

Pemimpin Umno meletakkan diri mereka seolah-olah setaraf dengan dewa-dewa dikayangan (kalau ada), tinggal diistana-istana, tidak berjalan melainkan menaiki kenderaan yang bergerak laju umpama ‘terbang’, kalau pun tidak pergi-mari dengan manaiki kapal terbang.

Sebab itu mereka mesti berjuang, bukan untuk membela rakyat, tetapi mengekalkan diri mereka sebagai ‘Tuan-tuan’ Melayu. Lalu mereka namakan perjuangan mereka adalah untuk ‘Ketuanan Melayu’.

Oleh kerana itu tidak hairan kalau mereka sudah berkuasa, mereka boleh kata macam-macam kepada orang yang dikuasainya, macam kisah raja-raja, kisah ‘Musang Berjanggut…..

Tapi yang di Terengganu dia tidak panggil begitu, Cuma dia ‘gelor’ ahli-ahlinya sendiri sebagai ‘Musang Berbulu Ayam’…… maknanya Dato’ Sri Hishamuddin Hussein tak percaya kepada ahli-ahli Umno Terengganu.

Sebab itu dia panggil ‘Musanggg…… yang makan dan gemuk dalam Umno’…. ??11

Mungkin dia sendiri tak jumpa si Musang itu, kalau dia jumpa mengapa dia tak temmbak atau perangkap Musang itu?

Kalau dia jumpa si Musang yang berbulu ayam dalam Umno, yang makan dan gemuk dalam Umno, tetapi Hishamuddin tak buat apa-apa…. itulah sebabnya beliau gagal memimpin Umno Terengganu…….

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita35/ezamseseumpah.gifItu kurang sikit, kira O.K jugalah, sebab binatang ‘Musang’ni sebenarnya ada juga faedahnya dalam rantaian hidup pemangsa dan menjadi mangsa.

Di tepi jalan menuju ke rumah ambe, ada sebatang pokok ciku, yang berbuah sokmo sepanjang tahun, ada sokmo buah.

Nak tahu apa rahsianya, si Musang lah......

Tapi ini musang buah, nak menunjukkan kebesaran Allah SWT.

Setiap malam pasti musang itu ada dibawah pokok ciku, mengambil rezeki dari Allah, mungkin ada bini dan ada anak yang makan buah dari pokok yang sama

Musang jenis ini Hishamuddin tidak akan tembak atau perangkap, kerana dia setia dan tepat waktu 'jemba' ke pokok ciku, mahu mengisi perutnya yang lapar.

Perut-perut yang lapar jugalah yang menjadi ikatan Umno Terengganu, sebab itu ada bemacam-macam dana ditabur keliling-kelalang.

Yang tua, fesyen dengan tua, dana bantuan itu dan ini.

Yang muda cara orang muda, dengan dana bakti remaja.

Jadi tidak selesaian, sehingga baru-baru ini, Ketua Umno Setiu, Dato' Mat Jidin kata, jumlah orang miskin di kawasan Setiu 'kohor' ramai, bukan semakin berkurang!.

Walau bagaimana pun, mantan ketua pemuda Umno, si Hishamuddin tidak sehebat Ketua Pemuda si Khairy Jamaluddin yang belajar di Oxford

Hebatnya dia sampai dia gelor Pakatan Rakyat sebagai seeekor haiwan 'Cerberus' yang orang Melayu tak pernah tengok dengan mata kepala.

Punyalah hebatnya Khairy punya imiginasi, sampai cerita dongeng 'Heraclus' (Herculis) pun masuk dalam perhimpunan agung Umno.

Mungkin pengalaman lalu, samada dia atau anak-anaknya ketakutan tengok cerita tentang haiwan itu sehingga lekat di 'kepala'nya.

Lalu kerana ketakutan itu, dia mengumpamakan Pakatan Rakyat sebagai 'Cerberus' yang berkepala tiga.

Tapi adakah patut, dia menggelar pemimpin umno dengan seekor haiwan kecik 'peh' yang dipanggil sesumpah.

Mungkin dia kurang mengenali haiwan sesumpah kerana belajar dinegeri orang putih.

Jadi, kalau si Khairy nak mengkaji lebih lanjut tentang haiwan yang bernama 'sesumpah', dia perlu tubuhkan satu lagi makmal yang dikendalikan oleh pemuda Umno di Putrajaya.

Tak susah untuk cari pakar tentang sesumpah ni, panggil saja si Ezam atau Zahit Mat Arip, mereka dengan beberapa kawan-kawan sewaktu dengannya, memang cukup 'arif' tentang sesumpah.

Oleh itu, Tuan Pengerusi Tetap....... ambe cadangkan, dua sayap baru untuk Umno dalam usaha umno untuk mendekati pengundi muda; Briged 'Musang Berbulu Ayam' dan 'Briged Sesumpah'!

Baca dari sumber>>




BO

2 ulasan:

  1. Memang benar UMNO parti purba yang perlu diperbetulkan. Yang masalahnya PAS pula parti hukum carca merba hipokrit kronik berselindung dibawah serban dan jubah. PKR....hmmm parti pembancoh kopi.

    BalasPadam
  2. Kalau Ezam itu sesumpah, maka Anwar itu raja segala sesumpah le...bertukar wajah di depan melayu, cina, india, yahudi.....bersumpah saja le Anwar!!!

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive