Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Oktober 20, 2010

Tol KL-Pulau Pinang RM111.25 Pada 2015

Pengguna Terpaksa Bayar Tol KL-Pulau Pinang RM111.25 Pada 2015

Oleh Fazli Othman


KUALA LUMPUR 19 Okt - Rakyat dijangka terpaksa membayar sebanyak RM111.25 bagi perjalanan pergi balik dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang pada 2015 selepas Perdana Menteri membekukan kenaikan kadar tol di empat lebuh raya milik Plus Expressway Bhd selama lima tahun.

Kadar ini merupakan peningkatan 33.6 peratus daripada kadar tol kini sebanyak RM88.60 bagi jarak yang sama.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata kesan daripada tindakan langkah kerajaan tersebut, pemegang konsesi utama, United Engineering Malaysia (UEM) berkata kerajaan terpaksa membayar pampasan sebanyak RM5 bilion menurut perjanjian konsesi lebuh raya yang ditandatangani oleh kerajaan.

Jelas beliau berdasarkan perjanjian konsesi antara kerajaan dan UEM, Plus dibenarkan menaikkan kadar tol sebanyak 10 peratus setiap 3 tahun.

"Kenaikan terakhir adalah pada tahun 2005, dan kadar tersebut telah dibekukan sejak itu. Kos perjalanan dua hala dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang sekarang ini adalah RM88.60, tetapi ianya akan meningkat kepada RM111.25 pada tahun 2015, jika kerajaan membenarkan Plus menaikkan kadar tersebut sepenuhnya.

"Namun apa yang membimbangkan, jika kerajaan membekukan kadar kenaikan tersebut sehingga tamat konsesi, jumlah pampasan yang terpaksa dibayar oleh kerajaan selepas 28 tahun adalah sebanyak RM64 bilion," tegas beliau pada sidang media di lobi Parlimen petang tadi.

Dalam pada itu, Tony juga meminta kerajaan memikirkan secara serius berhubung konsesi Plus demi kepentingan rakyat daripada terus membiarkan perjanjian konsesi begitu sahaja.

"Tindakan ini tidak masuk akal apabila kerajaan terpaksa memberi pampasan sebanyak RM5 bilion kepada pemilik konsesi dan berkemungkinan besar setinggi RM64 bilion dalam tempoh keseluruhan konsesi itu di mana pembelian langsung Plus hanya sebanyak RM23 bilion sebagaimana yang ditawarkan UEM-KWSP.

"Kecualilah jika kerajaan mahu melihat rakyat Malaysia menderita," kata beliau.

SK

2 ulasan:

  1. mak ai, mahal gile tol mcm tu,

    Terkini : BlackBerry terbaru??

    BalasPadam
  2. makan pasiaq laa macam tu........
    boikot laluan buang sebulan.....kita tengok apa nak jadi........kah kah kah

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive