Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Mei 11, 2011

Isu agama rasmi propaganda jahat Umno



PETALING JAYA, 10 Mei: Setelah fitnah video seks ternyata gagal mencapai matlamatnya oleh Umno, maka isu yang berbaur agama kini direkayasa untuk memperdaya orang Melayu kembali menyokong mereka.

Pengerusi Biro Pemahaman & Pemantapan Agama (BiPPA) PKR, Ahmad Kasim menyatakan demikian sebagai mengulas muka hadapan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia pada 7 Mei lepas yang memaparkan tajuk ‘Kristian agama rasmi?’.

Katanya, tajuk tersebut secara terang-terangan cuba menimbulkan provokasi terhadap hubungan masyarakat pelbagai agama di negara ini.

“Hakikatnya sentimen agama digunakan untuk melaga-lagakan penyokong Pakatan Rakyat melalui congak politik kuno mereka,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, selepas melontar berita palsu, siri laporan polis oleh badut-badut Umno BN pula direncana untuk menunjukkan bahawa merekalah jaguh mempertahankan maruah orang Melayu dan Islam.

Tambahnya, setelah setengah abad diberi amanah mentadbir negara Umno BN sebenarnya telah gagal untuk memastikan kecemerlangan Islam sebagai agama rasmi.

“Nilai-nilai agama dalam masyarakat langsung tidak diberi perhatian, Sekolah Agama Rakyat dipinggirkan, gerakan dakwah dinafikan hak untuk memanfaatkan institusi agama seperti masjid dan surau,” katanya.

Jabatan-jabatan agama, ujarnya dijumudkan untuk kepentingan politik sempit mereka sahaja di mana akhirnya jenayah sosial di kalangan generasi muda Islam gagal dibendung.

Justeru, katanya PKR ingin menegaskan bahawa Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sepakat untuk mempertahankan empat perkara pokok dalam Perlembagaan Malaysia iaitu Islam sebagai agama rasmi Persekutuan manakala agama-agama lain bebas diamalkan dengan aman, Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan Persekutuan, Hak-hak istimewa orang-orang Melayu dan Bumiputera serta Kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Jelasnya, DAP sudah mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan berpegang kepada konsesus Pakatan Rakyat yang akan mempertahankan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan penganjur program berkenaan (National Evangelical Christian Fellowship, bersama rakan-rakannya yang lain, Global Day of Prayer, Marketplace Penang dan Penang Pastors Fellowship) dengan tegas menyangkal dakwaan blog-blog yang menjadi rujukan Utusan sebagai satu pembohongan dan tidak berasas sama sekali. Katanya, pertemuan tersebut sebenarnya membincangkan isu berkaitan rasuah dalam negara.

Menurutnya, rakyat yang celik maklumat sedar bahawa isu itu hanyalah propaganda jahat Umno BN untuk mengalih perhatian daripada kegagalan fitnah video lucah yang dilontarkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, rakyat semakin muak dan bertambah bencia terhadap kebobrokan mereka.

Katanya lagi, Umno BN semakin kepanasan dan terdesak dengan kemunculan semula Anwar Ibrahim, Azmin Ali, R Sivarasa dan Karpal Singh di Parlimen pada 14 Jun 2011 nanti.

HD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive