Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Januari 19, 2013

Melayu Johor Termiskin, Bukti UMNO Gagal Pertahan Melayu


Lagu "Anak kecil main api, Terbakar hatinya yang sepi, Air mata darah bercampur keringat, Bumi dipijak milik orang” merupakan lagu yang sering dilagukan oleh UMNO untuk membakar sentimen orang Melayu agar terus bertuankan UMNO namun hakikatnya adalah lagu ini mencerminkan betapa memang selama ini orang Melayu Johor telah lama bermain dengan api apabila memilih UMNO/BN untuk memerintahkan negeri ini sehingga menyebabkan tergadainya tanah-tanah negeri ini kepada negara lain.

Kenyataan Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Syed Ali Alattas bahawa orang Melayu di Johor adalah orang Melayu paling miskin di Malaysia mendedahkan hakikat kegagalan UMNO untuk memartabatkan orang Melayu di negeri kelahirannya ini. Perkara ini sememangnya bukanlah satu rahsia lagi. Ia sebenarnya telah menjadi pengetahuan umum di sekitar bandaraya Johor Bahru betapa sukarnya anak bangsa ini untuk memiliki rumah sendiri. Apatah lagi anak muda yang baru saja menamatkan pelajaran, mendapat pekerjaan dan ingin memulakan hidup mereka.

SAMM Johor amat kecewa dengan sikap tutup mata Kerajaan Negeri pimpinan YAB Datuk Ghani Othman yang tidak dapat melihat kemunduran dan peminggiran orang Melayu di negeri Johor ini. Tambah mendukacitakan lagi, apabila Kerajaan Negeri lebih berminat kepada orang luar seperti daripada Singapura, Timur Tengah dan United Kingdom. Desakan hidup dan ketidakmampuan rakyat Johor untuk memiliki rumah di sekitar Bandaraya Johor Bahru termasuklah di Wilayah Pembangunan Iskandar mengakibatkan ramai rakyat terpaksa memilih daerah-daerah berjiran untuk dijadikan kawasan tempat tinggal. Bukankah ini merupakan satu dasar halus untuk menghalau rakyat negeri ini daripada mengecapi nikmat kemajuan? Ini adalah satu bukti bahawa rejim Ghani Othman ini sedang melaksanakan agenda "Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan".

SAMM Johor juga melihat rasional pulangan bermanfaat dan keuntungan kepada rakyat Johor dalam projek pembangunan Iskandar Malaysia seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri bahawa projek ini telah melepasi sasaran pelaburan RM100 billion. Menteri Besar perlu memberikan penjelasan komorehensif berhubung manfaat yang diterima oleh rakyat Johor keseluruhannya. Sesuatu yang pelik sedang berlaku kerana di sebalik limpahan pelaburan RM100 billion di Iskandar Malaysia dan pelaburan RM60 billion di projek Hab Petrokimia Pengerang, namun DPMM telah mengeluarkan kenyataan bahawa Melayu Johor lebih miskin daripada Melayu Kelantan. Apakah limpahan kemakmuran ekonomi ini hanya berlegar di kalangan segelintir yang rapat dengan UMNO/BN semata-mata?

Imbas kembali dalam himpunan Tanah yang diadakan di Plaza Angsana, Johor Bahru sekitar pertengahan tahun 2012 di mana SAMM Johor turut terlibat, penganjur telah dengan tegas menyebut mengenai perkara ini namun ia dipandang sepi oleh rejim Ghani Othman. Kali ini, isu yang sama muncul kembali. Tidak mungkin isu ini hanya satu isu remeh.

Sehubungan itu, SAMM Johor dengan ini tegas mendesak :

1. Penjelasan penuh Kerajaan Negeri Johor berhubung pemilikan tanah, aset dan ekuiti Negeri Johor oleh rakyat negara luar.

2. Penyertaan 30% Melayu/Bumiputera dalam pemilikan tanah, aset dan ekuiti di Wilayah Pembangunan Iskandar Malaysia.

3. Menghentikan segala kegiatan penafian hak masyarakat peneroka bandar.

4. Menghentikan segala kegiatan menjual kepentingan negeri ini kepada individu atau institusi luar negara.

5. Mendesak Kerajaan Negeri Johor untuk segera melaksanakan 10 tuntutan Himpunan Tanah Rakyat.

Sesungguhnya Menteri Besar Johor dan barisan Exco Kerajaan Negeri bertanggungjawab terhadap dakwaan bahawa Melayu Johor merupakan Melayu yang termiskin di Malaysia. Ketidakupayaan Menteri Besar dan UMNO/BN Johor untuk memastikan rakyat negeri ini untuk menikmati limpahan kemakmuran ekonomi menunjukkan bahawa barisan kepimpinan negeri ini berada di dalam masalah kredibiliti yang sangat serius. Johor tidak memerlukan barisan kepimpinan yang tidak kompeten.

Kalaupun tidak berdiri sama tinggi dengan Singapura, Johor perlu menjadi sebuah negeri yang menjadi lawan yang hebat dan juga sepatutnya menerima sedikit kesan limpahan ekonomi Singapura apabila kemasukkan rakyat Singapura yang berbelanja di negeri ini sepatutnya memberikan banyak keuntungan kepada rakyat Johor. Seharusnya, Johor menjadi sebuah negeri yang memakmurkan ekonomi dan menjaga kebajikan rakyatnya bukannya mengutamakan rakyat negara lain.

Pembongkaran DPMM ini seharusnya dijadikan titik kebangkitan untuk semua rakyat Negeri Johor tanpa mengira bangsa dan agama bersama- sama bersatu hati menokhtahkan pemerintahan UMNO/BN yang tidak pernah menjaga kepentingan rakyat. Masanya telah tiba untuk kita hukum pemimpin yang culas dalam memartabatkan rakyat sendiri. Masanya telah tiba untuk kita tunjukkan kepada pemimpin yang berkiblatkan keuntungan diri semata-mata bahawa Suara Rakyat adalah Suara Keramat.

SAMM Johor menyeru setiap warga Melayu Johor untuk menolak UMNO/BN dalam Pilihanraya Umum ke 13 ekoran daripada kegagalan dahsyat yang telah dilakukan mereka. Pengkhianatan yang mereka lakukan ini terlalu besar dosanya. Ia tidak boleh dimaafkan dengan memberikan mereka mandat sekali lagi untuk mengemudi negeri ini. Sudah banyak tanah dan kepentingan kita digadaikan oleh pemimpin UMNO/BN tanpa maruah. Cukuplah, demi masa depan anak cucu kita nanti, ayuh berubah Rakyat Johor.

"Rakyat Bangkit, Tolak Penindasan"


Ahmad Anwar Asyraf
Penyelaras Negeri
SAMM Johor


2 ulasan:

  1. Video yang membuatkan UMNO dan Macai UMNO panas dan tak senang duduk. Sebarkan

    BalasPadam
  2. jangan cakap..nanti mereka ckp, tu semua salah rakyat tak nak berusaha... BANkami

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive