Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Januari 03, 2013

RAIS YATIM DAN UMNO DOK TUNGGU APA LAGI?

Amanat: Penjelasan 'live', Umno tunggu apa lagi?


KUALA LUMPUR: PAS mendesak Umno untuk segera memberikan ruang kepada Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang muncul secara langsung di televisyen bagi menjelaskan polemik berkaitan isu 'Amanat Hadi'.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, Umno sewajarnya tidak perlu berlengah selepas Presiden PAS itu telah menyatakan hasrat mahu membuat penjelasan secara langsung sama ada di saluran RTM ataupun TV3.

Sebelum ini katanya, Umno bertali arus menggunakan seluruh saluran mereka menyerang Tuan Guru Abdul Hadi dengan mencabar Presiden PAS itu menjelaskan 'amanat' yang dikeluarkan kira-kira 30 tahun dahulu di Banggol Peradong.

"Umno nak tunggu apa lagi? Ustaz Hadi sudah buat permintaan. Segerakan kemunculan Presiden PAS di TV1 dan TV3.

"Saya harap akan ada suatu tindakan dalam masa yang terdekat untuk menunjukkan komitmen mereka," katanya kepada Harakahdaily.

Menurut Ahli Parlimen Kubang Kerian itu lagi, Umno kini dilihat tersepit dengan permintaan Presiden PAS itu sehingga terpaksa mencipta pelbagai alasan untuk mengelaknya.

Malah katanya, Umno kini dilihat cuba 'mencuci tangan' dengan meletakkan pula Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) serta mufti untuk berdepan dalam isu ini.

"Umno jangan guna institusi agama termasuk mufti untuk menggagalkan permintaan Ustaz Hadi ini.

"Taktik ini samalah seperti yang digunakan untuk membatalkan Debat PAS-Umno pada tahun 1985," katanya lagi.

Najib wajar dijemput

Sebelum ini ketika bercakap kepada Sinar Harian, Salahudin secara sinis mencadangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut dipanggil bersama dalam forum yang dicadang Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Salahudin berkata, kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak di televisyen bersama Ustaz Hadi adalah lebih baik.

Bagaimanapun, Salahuddin berkata, jemputan dibuat itu adalah perkara kedua, yang penting bagi PAS penjelasan amanat presiden perlu dibuat secara langsung di televisyen.

Dalam laporan media kelmarin, Rais berkata, tokoh agama dan mufti akan turut dijemput untuk bersama dalam satu forum yang akan memberi peluang buat julung kalinya kepada Ustaz Hadi bagi memperjelas amanatnya.

Rais berkata, Hadi tidak boleh membuat keputusan bersendirian dan terlalu yakin dengan kebolehan dirinya yang berlatarbelakangkan pendidikan agama "kerana sentiasa ada orang yang lebih bijak daripada kita."

HD




3 ulasan:

  1. kalau buat live hancurlah harapan umeno be end dalam pru13.

    BalasPadam
  2. Kalu umno parti anak jantan segerakan live.jgn jadi pondan pngecut biar rakyat mnilai.

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama4/1/13 12:14 PG

    telur dah makin kecut, hahaha

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive