Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Jun 27, 2013

MOHON PENCERAHAN:BOLEHKAH ZIKIR SAMBIL MENARI?

13 ulasan:

  1. Sufi naqsyahbandi/ Deobandi = Not Islam

    BalasPadam
  2. Jgn buat tuduhan melulu terhadap sufi naqsyahbandi nie. Kan Tuan Guru Haron Din pernah ulas benda nie.

    BalasPadam
  3. Tarian DARWISH diasaskan oleh Sufism Jalalluddin ar rumi......sebenarnya ada rahsia pergerakan badan apabila kita berzikir....carilah rahsia itu...hint: apabila berzikir secara autimatiknya badan kita akan bergerak ke kiri dan kanan....kenapa agaknya yer?

    BalasPadam
  4. Perkara yang tidak pernah dicontohi oleh Rasullulah SallallahiAlaiWassalam adalah Pembaharuan.
    Wa Kullu Muhdatsatin Bid'ah, Wa Kullu bid'atin Dholalah, Wa Kullu Dholaltin fin Nar....

    Sesungguhnya, Islam Bukan Lagi Ekslusif untuk Melayu Malaysia

    oleh
    Tanpa Nama27/6/13 1:13 PTG

    BalasPadam
  5. Berzikir tak kira tempat dan masa, berzikir germaksud mengingati Allah dengan mengagungkanNya, cukup dengan hati kerana Allah melihat dan menilai pada hati, berzikir tak perlu mengeraskan suara kerana Allah tidak pekak, berzikir cara diatas tidak ada diajar oleh nabi malah al quran tidak memerintahkannya, cuna jika ada yang berpandangan bahawa zikir perlu di ikuti pada hukum fi'li maka ia tiada nas melainkan solat
    Memang terdapat kumpulan tariqah yang mengamalkannya kerana dikatakan untuk mendapatkan khusyu' namun tiada nas, kerana itu pada pandangan Pak Karamu ia bukan amalan yang dituntut oleh agama

    BalasPadam
  6. Setuju dgn PakKaramu, zikr apa cara pun selagi tiada nas yg melarang tiada masaalah. Cumanya zikir seharusnya menenangkan hati samaada yg melakukannya atau yg mendengarkannya. Yg menimbulkan rasa tak senang org yg mendengar dan yg boleh mendatangkan fitnah seharusnya ditinggalkan.
    Zikir tarian berjama'ah spt ditunjukkan tidaklah kita temukan contoh dr Nabi saw atau sahabat r.anhum. sdg golongan yg berjaya adalah yg mengikuti jejak Baginda saw dan sahabat sahabat Baginda r. anhum. (At Taubah 100).
    Yg ma'ruf itu menenangkan hati dan dosa itu meresahkan hati.

    BalasPadam
  7. Macam2 amalan dah kua, sebenarnya perkara ini dah lama berlaku. Cuma semenjak akhir nie perkembangan dunia internet yg pesat menyebabkan semua di ketahui masyarakat..wallahualam

    BalasPadam
  8. Gua bukan arif bab-bab nih tetapi mengikut pandangan gua yang cetek nih mereka mempratikkan senaman dengan alunan zikir tanpa ada pergaulan lelaki dan wanita seperti yang dianjurkan oleh Umno. Bagi gua mereka lebih kepada senaman dengan mengerakan badan ke kanan kiri sebagai mana kita duduk berzikir cuma mereka melakukan cara berdiri dan kita tidak boleh menghukum mereka sesat tanpa rujukan daripada para ulama. Jika ia dibolehkan diharap biarlah zikir itu hanya kedengaran didalam masjid sajer supaya tidak menganggu penduduk diluar kawasan masjid. Jika ianya satu bida'ah maka ia perlu dihentikan segera. Ini adalah pandangan gua semata-mata tanpa terikat kepada sape-sape kerana gua perlu mendapat kepastian dari para alim tentang zikir cara ini sebelum boleh gua meletakkan hukum.
    Ini bukan kali pertama dan kedua yang gua tahu kerana banyak yang melakukan zikir seperti yang dipaparkan tetapi mereka bercampur aduk tanpa mengira muhrim atau tidak dan ada yang sampai tahap tidak sedar akan perbuatan mereka kerana telah dirasuk oleh syaitan yang dikenali yang langsung menjadi ajaran sesat seperti mana ajaran ayah pin yang bersemayam dilangit dan beliau turun kebumi pun kerana kat langit tak ada jual rokok gudang garam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. zikir ni patut dicontohi oleh PAS. Tapi pak mustape cmne nak menari plak ye tak?

      Padam
  9. Salam. Depa tu berzikir sambil berdiri bukannya menari. Berzikir sambil duduk pun badan bergoyang., dapat juga pahala kerana berzikir kalau depa berjoget dan menyanyi, pasti tambah dosa......

    BalasPadam
  10. salam,pada yg nak komen tu biar le berilmu,klu dah jahil tu lebih baih diam je,jgn mudah nak tuduh org sesat,mula2 aku tengok ada blog yg keluarkan video ni ramai yg dah komen ni amalan syiah yg menyesatkan org....tak tahu hujung pangkal cerita...dah tuduh syiah sesat,yg ni kanm ke am alan tarikat samaniah kat kampong aku dulu di area pantai m elaka,kg tanah merah,pantai kundur,tg kling,klebang,yg top nya selalu mereka2 kumpulan tarikat samaniah ni berkumpul di rumah tok sidang BAKAR di kg padang teh limbongan melaka.....nostalgia tu.....sebab tu aku memang m arah klu org2 jahil murakap ni tiba komen sesat tanpa ilmu........klu takde kefahaman tu ...baca tengok fikir dan diam,walwahualam

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive