Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Julai 08, 2009

Kempen Media Tonjol Perbezaan PR-BN Berjaya



Proses mencelikkan rakyat akan perbezaan pemikiran, pendekatan dan pelaksanaan program politik di antara Pakatan Rakyat (PR) dengan Barisan Nasional (BN) memang amat kritikal kepada usaha menjamin keluhuran amalan dan lanskap politik negara. Ia perlu dilakukan dalam skala besar dan sungguh-sungguh demi memastikan rakyat akan dapat membuat keputusan dan pemilihan lebih bijak menjelang pilihanraya umum ke-13 yang dijangka tiga tahun lagi.

Bagaimanapun proses ini kini nampaknya semakin mudah dan berkesan kerana ia ditaja dan dilaksanakan dengan gigihnya oleh media arus perdana. Memang sejak 8 Mac tahun lalu, media arus perdana sentiasa mengintai kesempatan untuk merapuhkan perpaduan yang cuba dibina oleh Parti Islam SeMalaysia (PAS), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN).

Keghairahan media upahan BN ini memang mudah difahami. Sudah tentu sebagai tukang karut dan khadam politik yang fungsinya untuk mengampu dan bermusuh dengan sesiapa sahaja musuh majikan mereka, media arus perdana berusaha untuk membina persepsi buruk mengenai PR di mata rakyat.

Lantas setiap peluang yang timbul dan difikirkan dapat mengkerdilkan musuh BN khususnya PR dan meraksasakan komplot politik BN akan menjadi modal besar bagi media arus perdana untuk digembar-gemburkan bagi menyulam pandangan serong dan prasangka terhadap PR di mata dan hati rakyat.

Strategi mengampu sebegini ternyata sudah lapuk. Hasrat rakyat beralih angin dan menyokong PR dalam pilihanraya umum tahun lalu adalah kerana kegiatan menyokong yang tidak berpada inilah sehingga “menjadi sokong membawa rebah”. Kini walaupun hampir keseluruhan media milik Kerajaan Persekutuan dan parti BN sudah dirombak pengurusan dan barisan pengarangnya, kebebalan lama masih bertaut pada halatuju dan caragaya BN berpolitik.

Perpaduan PR semakin intim Tindakan menghebohkan apa yang dinamakan keretakan dan perpecahan PR sering berakhir dengan pendedahan hakikat bahawa perpaduan PR semakin intim dan matang. Bermula dengan bibit fitnah yang cuba ditanam terhadap dua wakil rakyat KEADILAN di Perak yang didakwa terbabit dengan rasuah, sehingga kepada silang-pendapat wakil KEADILAN dengan Kerajaan DAP di Pulau Pinang dan wakil DAP dengan kerajaan PAS Kedah meninggalkan kesan yang bertentangan dengan harapan BN dan hulubalang media mereka.

Ternyata wakil KEADILAN yang mereka cuba palitkan dengan rasuah adalah individu sama yang terpaksa mereka julang untuk menjatuhkan kerajaan PR Perak. Sementara tindakan untuk cuba meretakkan hubungan PAS dengan rakan PR lain dalam isu kerajaan perpaduan, juga berkesudahan dengan gambaran betapa kerdilnya semangat juang BN dan juak-juak media mereka.

Secara langsung mereka mengesahkan kenyataan Ketua Umum KEADILAN, Anwar Ibrahim bahawa PR sentiasa menghormati dan menghayati doktrin bahawa “ada rahmat di sebalik perbezaan pendapat” dan sentiasa berusaha untuk menjadikan mesyuawarah berpandukan konsep kesemarataan dan kebebasan di dalam perbincangan serta pelaksanaan program politik PR.

Inilah satu hakikat yang amat sukar difahami oleh media BN dan pemimpin komplot politik itu. Sesungguhnya politik berteras fahaman dan formula perkauman yang digunakan BN sudah lapuk dan tidak boleh lagi digunakan dalam iklim masyarakat majmuk Malaysia. Terknologi maklumat kini lebih mudah untuk menelanjangkan hasrat dan permainan politik jelek BN yang sentiasa mencari kekuatan dengan mengadu-dombakan keperluan dan idealisme rakyat pelbagai kaum dan agama.

PR membina kekuatan dengan dialog terbuka dan berpegang kepada fahaman kebebasan bersuara. Amalan inilah yang cuba disekat oleh kerajaan BN lantaran telah terlalu mabuk dengan kuasa yang dirangkul sejak lebih 50 tahun lalu. Hakikat ini menjadikan BN kalis kepada sudut-pandang yang berbeza dan ada kalanya bertentangan. Justeru pendekatan yang sering digunakan BN dalam melayani pandangan orang lain, terutama saingan politik mereka ialah dengan menggunakan kuasa untuk memadamkan idea orang lain.

Lantas apabila dibelit perbezaan pandangan di kalangan ahli komponen masing-masing, pimpinan BN hanya tahu mengguna pendekatan mengarah dan perintah hingga menghampakan ramai penyokong mereka sendiri. Kemuncak protes dalaman BN ini tercatat apabila Pengerusi BN sendiripun diberikan memorandum oleh menteri-menteri bukan Islamnya. Maka semakin ketaralah perbezaan pendekatan, pemikiran dan amalan politik BN dan PR. Maklumat ini amat berharga bagi rakyat. Terima kasih media arus perdana.

TVA


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive