Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Julai 16, 2009

UMNO Tutup Malu Dengan 'Modalkan' Majoriti Tipis




Pengaruh PAS di Kelantan masih utuh dan sukar diganggu gugat oleh UMNO Barisan Nasional walau mereka bermati- matian menabur gula- gula politik untuk meraih sokongan rakyat negeri itu.
Calon Pakatan Rakyat dari PAS, Fauzi Abdullah menepati ramalan dengan memenangi pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai semalam dengan kutipan undi sebanyak 5,348 undi menewaskan calon Barisan Nasional, Tuan Aziz Tuan Mat dengan 5,283 undi.

Fauzi menang dengan majoriti 65 undi.

Seperti yang dijangka pengamal politik dan orang ramai, bilangan majoriti yang tipis ini akan dijadikan modal oleh UMNO Barisan Nasional bagi menutup satu lagi siri kekalahan mereka untuk kali yang keenam dalam pilihanraya kecil dinegara ini.

Naib Presiden Pas, Sallehuddin Ayub berpendapat, kemenangan PAS kali ini menunjukkan kepercayaan rakyat pada parti itu masih kukuh walaupun diasak dengan pelbagai janji manis Barisan Nasional untuk menghadiahkan 1001 pembangunan kepada penduduk Manek Urai.

"Saya berpandangan setelah berada disepanjang kempen Manek Urai bahawa dakwaan pengaruh PAS terhakis adalah tak benar. Sebab dalam mana- mana pilihanraya kecil dinegara ini, khususnya di Negeri Kelantan yang rakyatnya begitu bijak dan peka dengan politik semasa, bilangan majoriti turun naik adalah perkara biasa. Apa yang penting kejayaan PAS kekalkan kerusi ini dalam keadaan mereka diserang oleh parti UMNO tapi kekuatan kerajaan yang digunakan semaksima mungkin. Ini membuktikan PAS masih utuh. Apatah lagi keadaan geografi dan politik yang begitu mencabar, Manek Urai adalah kawasan pedalam yang begitu kuat dipengaruh dengan politik wang yang jadi senjata UMNO.

Barisan Nasional. Dengan seluruh kekuatan yang mereka gunakan contohnya janjikan pembangunan dan mereka sering kali bandingkan kekuatan calon mereka yang berpendidikan tinggi dan rendah- rendahkan calon kita. Tetapi apa yang lebih penting, pengaruh peribadi dan perwatakan calon kita yang dekat dengan rakyat. Beliau dikenali di Manek Urai sebagai seorang yang berpengalaman dalam perniagaan dan seorang usahawan yang berjaya. Ini kejayaan kita walaupun dengan hanya majoriti 65 undi. Tapi apa yang lebih penting PAS berjaya kekalkan pengaruhnya di Manek Urai," kata Sallehddin.

Sallehuddin berkata kekalahan kali keenam UMNO Barisan Nasional telah menunjukkan isyarat yang jelas bahawa rakyat semakin menolak pimpinan korup UMNO Barisan Nasional walaupun parti itu dilihat bersungguh- gungguh mahu menawan hati rakyat Manek Urai.

"Bagi saya itu satu alasan yang hanya mahu hiburkan hati mereka selepas satu siri kekalahan yang memalukan. Apa yang penting isyarat yang jelas di Semenanjung, trend membentuk satu gelombang yang boleh saya sifatkan satu penolakan kearah menyisihkan pengaruh UMNO pada pilhanraya umum akan datang. Apa yang penting walaupun UMNO berusaha keras untuk menang dalam pilihanraya kali ini, dengan kepimpinan baru dengan mereka cuba tonjolkan pengaruh perdana menteri dan timbalan perdana menteri yang berkubu di Manek Urai. Tetapi yang jelas rakyat tetap menolak sepenuhnya UMNO Barisan Nasioanl walaupun mereka digula- gulakan dengan 100 hari kepimpinan najib dengan rakyat diutamakan yang saya lihat rakyat tidak termakan dengan semua ini yang memberikan kemenangan di Manek urai," tambahnya lagi.

Sallehuddin membidas pandangan sinis sesetangah penganalisis politik yang menyimpulkan kemenangan tipis Fauzi di Manek Urai bertitik tolak dari latar belakangnya sebagai pemborong ikan dan tidak berpendidikan tinggi seperti mana calon UMNO Barisan Nasional.

"Disini kita melihat bertapa seni yang poltik. Ia satu backdrop bagi kemenangan calon yang bertanding. Disini saya melihat bahawa seseorang itu mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi tapi politik ini adalah satu yang berlegar antara kekuatan peribadi dengan sentimen dan keadaan semasa pada masa itu. Kalau saya ambil pengalaman politik pada suatu masa dulu, PAS mencari pemimpin yang rapat dengan panduduk iaitu Pak Su Wei. Dia dikenali dengan sikap kekampungannya yang baik hati dan dianggap hero untuk jaga penduduk. Jadi apa yang penting Fauzi adalah seorang usahawan yang begitu lama mereka kenali dengan watak yang begitu mesra dengan rakayat bahawa mereka mahukan seorang calon yang memiliki ciri yang baik dan sesuai mewakili mereka, " katanya.

TVA


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

2 ulasan:

  1. Aku kesal la dengan sikap pengundi Manek Urai.
    Kan dah pesan dah, bagi duit amik, bagi kain sarung amik, bila undi pangkah PAS...tapi ramai yang terlupa nak pangkah PAS sebab banyak sangat dapat duit....

    BalasPadam
  2. hang pa terlupa hangpa pun berpecah.... erdogan vs ulama.. rakyat lihat walau anda nafikan...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive