Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Mei 06, 2010

Apabila rasuah tidak jijik lagi

Li Fook Gao

Ya, kita tewas di Hulu Selangor. Setelah seminggu menyepikan diri, ana telah banyak membaca pelbagai bentuk analisa mengenai kekalahan Datuk Zaid Ibrahim di Hulu Selangor, namun tiada satu analisa yang betul-betul dapat menjawab mengapa kita tewas.

Rata-rata analisa terlalu memokuskan kepada pengundian berdasarkan kaum, ada yang terlalu tua dan cepat untuk memuji kemenangan Hulu Selangor adalah kerana PERKASA, dan ada yang menuding jari terhadap tindakan sabotaj dalam Parti Keadilan Rakyat dan yang paling melucukan ada katak yang terus menuding jari kepada kaum Cina kerana ramalan majoriti kemenangannya jauh tersasar.

Namun hakikat tetap hakikat, Pakatan Rakyat tewas di Hulu Selangor dengan majoriti 1725 undi. Persoalannya adakah kita tewas di tangan Barisan Nasional atau kita tewas di tangan sendiri ataupun rakyat sendiri yang tertewas dalam pertarungan Hulu Selangor? Siapakah pemenang sebenar di Hulu Selangor?

Pemenang sebenar Hulu Selangor

Pemenang sebenar di Hulu Selangor ialah rasuah. Rasuah telah berjaya mendapat pengiktirafan halal secara senyap di PRK Hulu Selangor. Rasuah telah menjadi satu elemen penting dalam menentukan siapa yang berkuasa di dalam demokrasi negara ala 1Malaysia.

Rasuah sudah menjadi bahan penting dalam sistem barter moden untuk mendapatkan undi rakyat. Rasuah telah menggantikan suara rakyat sebagai suara keramat semata-mata kerana majoriti rakyat Malaysia sanggup melacurkan undi mereka demi habuan sementara.

Setelah 51 tahun minda rakyat diracun oleh kerajaan yang sinonim dengan rasuah, amalan sogok-menyogok diterima sebagai satu budaya yang sebati dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia. Akibatnya, rasuah diberikan nadi yang terus berkekalan kerana terjadinya sistem “supply and demand” untuk rasuah.

Kerana ada permintaan untuk dirasuah daripada rakyat, maka sudah tentunya akan wujud pembekal rasuah untuk memenuhi permintaan rakyat. Tanpa segan-silu, kerajaan Barisan Nasional yang ingin menjadi juara rakyat telah sudi memikul tanggungjawab sebagai pembekal rasuah rasmi di Malaysia menjelang setiap pilihanraya.

Di Hulu Selangor, secara tersiratnya kedua-dua parti, Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional tewas di tangan rasuah.

Dengan perbelanjaan sebanyak RM167 juta untuk mendapatkan majoriti 1725 undi, ternyata BN digigit sendiri oleh permintaan rakyat yang dimanjakannya sekian lama. Namun, oleh kerana taktik menabur pelbagai janji menjadi di Hulu Selangor, percayalah BN dengan slogannya “BN Mampu Berubah” tidak akan berganjak daripada terus menjadi pembekal rasuah terbesar negara semata-mata untuk memenangi pilihanraya. PR pula tewas di tangan rasuah apabila majoriti rakyat Hulu Selangor berpendapat janji-janji yang ditaburkan BN lebih menarik daripada janji-janji yang ditaburkannya.

Apa yang harus dilakukan?

Rakyat harus disedarkan bahawa bukan sahaja status kehidupan mereka, malah status kehidupan anak-anak dan cucu-cucu mereka sengaja dikekalkan pada tahap tertentu (cucu peneroka akan jadi kekal jadi peneroka) supaya permintaan untuk dirasuah bagi mendapatkan undi senantiasa wujud supaya bisnes pembekal rasuah negara dapat diteruskan seperti sedia kala.

Masyarakat luar bandar juga harus dididik bahawa status mereka dikekalkan supaya mereka senantiasa tidak berkemampuan untuk menjadi “informed” rakyat seperti masyarakat kota, yang rata-ratanya telah menolak kerajaan Barisan Nasional dan mula menuntut pembaharuan untuk satu sistem kerajaan yang lebih efisyen dan bebas rasuah.

Selain misi menjijikkan rasuah di hati rakyat, PR juga harus memulakan kempen untuk menobatkan betapa tidak ternilai harganya satu undi di hati rakyat. Rakyat harus diingatkan bahawa setiap undi akan membawa kesan yang mendalam kepada generasi-generasi akan datang. Rakyat perlu dididik untuk memahami tanggungjawab sebagai pengundi di mana undi mereka tidak boleh dijual, ditukar mahupun dirosakkan kerana ia boleh menjejaskan masa depan rakyat, bangsa dan sistem demokrasi negara.

Untuk mengurangkan amalan rasuah dalam pilihanraya, permintaan untuk dirasuah daripada rakyat perlu dihapuskan terlebih dahulu melalui kempen kesedaran dan pendekatan keagamaan. Sekiranya bermula dari sekarang, tiada usaha yang cukup dari pihak Pakatan Rakyat untuk mendidik rakyat dalam menjijikan rasuah dan menobatkan nilai undi dalam hati rakyat, percayalah lambat-laun, PR juga akan secara tidak langsung terjerumus dalam permainan rasuah-merasuah ini semata-mata untuk memenangi setiap pilihanraya.

-------------------------------
Li Fook Gao berpendapat bahawa Pakatan Rakyat semakin digeruni BN apabila BN memerlukan Perdana Menteri dan bekas Perdana Menteri untuk berkempen bersama untuk menundukkan Datuk Zaid Ibrahim di kubu kuat sendiri.

harakahdaily

Share
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive