Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Mei 03, 2010

Rumah kedai ‘tidak senonoh'

REMBAU: Kewujudan sebuah rumah kedai terbiar di Taman KSNS Chembong di sini, bukan hanya mencacatkan pemandangan, malah turut dijadikan ‘markas’ segelintir individu tidak bertanggungjawab termasuk remaja melakukan perbuatan tidak bermoral seperti melepak dan meneguk ‘air setan’ sehingga menimbulkan kebimbangan penduduk.

Keadaan premis yang terbiar sejak dua tahun lalu itu amat teruk apabila hampir keseluruhan struktur bangunan mengalami kebocoran pada atap dan tingkap pecah selain dipenuhi longgokan sampah-sarap, sisa perabot serta barangan lusuh.

Selain melepak sambil bersembang dan meminum arak, rumah kedai itu turut dijadikan tempat mereka melakukan kegiatan vandalisme iaitu menconteng dinding dengan tulisan berunsur lucah.


Lebih menyedihkan, premis terbabit terletak berdekatan deretan kedai lain hingga melahirkan rasa kurang selesa kepada pengunjung termasuk peniaga di kawasan berkenaan kerana terpaksa berdepan situasi itu setiap hari.


Penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Razak, 22, berkata dia amat kecewa apabila sering kali melihat sekumpulan remaja berpeleseran di dalam bangunan itu tanpa diketahui tujuan mereka.


“Apabila diperiksa, saya dapati kawasan sekitarnya terlalu kotor dan menjijikkan dengan dipenuhi longgokan botol arak dan sampah-sarap lain yang dibiar berselerakan.


“Selain itu, kawasan terbabit berbau hancing kerana perbuatan individu tidak bertanggungjawab yang sesuka hati membuang air kecil,” katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.


Menurut Razak, dia khuatir masalah sosial terutama membabitkan remaja di seluruh daerah itu akan menjadi semakin serius sekiranya perkara terbabit dipandang ringan pihak berkenaan.


“Justeru, saya memohon pihak berkenaan mengambil kira permasalahan itu dan bertindak segera termasuk menjalankan pemantauan atau menutup rumah kedai usang terbabit.

“Langkah itu perlu dilakukan bagi memastikan keselamatan dan kesejahteraan penduduk setempat menjadi lebih terjamin daripada gangguan pihak tidak bertanggungjawab,” katanya.


Sementara itu, seorang peniaga yang enggan dikenali, berkata keadaan itu turut menyakitkan mata pengunjung kerana kedudukan premis terbabit berdekatan jalan utama Rembau ke Seremban selain bersebelahan laluan memasuki Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Chembong yang kerap menjadi tumpuan.


“Sekiranya keadaan itu dibiarkan berterusan, saya bimbang individu di dalam rumah kedai terbabit akan mengganggu penuntut IKBN terutama wanita dan berkemungkinan berlaku perkara tidak diingini.


“Lebih baik masalah itu dicegah lebih awal supaya tidak berlaku kejadian tidak diingini,” katanya.

hmetro

Share
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive