Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Mei 04, 2011

Bloggers Malaysia harus bertaubat dari terlibat secara terus dengan Ghibah!



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sahabat sahabatku para penulis blog seMalaysia yang diingati.

Izinkan daku memperingati tuan tuan dan puan puan sekelian termasuk diri saya ini untuk berhenti sejenak dan merenung akan maksud ayat suci Al-Quranul Karim yang saya petik dari Surah Al-Hujurat Ayat ke 12, Juzuk ke 49 yang menyentuh tentang bab 'Ghibah' atau didalam ertikata Bahasa Melayunya membawa kepada maksud 'menggunjingkan' diantara satu sama lain didalam kelompok masyarakat kita.

Ghibah itu sendirinya berunsur mengatakan tentang kekurangan, kekhilafan dan keburukan atau kemaksiatan yang dilakukan oleh saudara seagama kita.
Bukannya suatu pekerjaan yang membawa ketenangan pada sesiapa sahaja yang terlibat dengannya atau menyenangkan hati mereka yang mendengarnya!

Dari segi lahiriahnya sahaja, sudah begitu menjengkelkan apatah lagi bahawa diri yang terlibat samada menjadi penyebarnya atau pun mangsa perbuatan ghibah itu?
Cuba kita berhenti sejenak dan memikirkan akan arah tuju gejala atau wabak 'ghibah' yang kini menjadi modus operandi kebanyakan mereka yang mengaku menjadi penulis blog terutamanya blog blog yang dibanggakan sebagai wadah perjuangan media baru di gelanggang sosio-politik.
Tuan tuan dan puan puan sesama Islam dengan ku sekelian.

Risau jadinya saya melihat keghairahan para penerbit blog tanpa segan dan silu memaparkan adegan adegan perzinaan kepada tatapan khalayak umum tanpa memikirkan akan natijahnya perbuatan jenayah tersebut baik terhadap diri sendiri di Yaum al Mahsyar nanti mahupun kepada kepada masyarakat kita secara umumnya dimana sudah pasti ianya tersebar luas seantero dunia melalui jaringan internet dan kini pencapaian broadband!

Apakah ini yang mahu kita perjuangkan demi Allah dan Rasul?
Bukti penzinaan seorang yang dikatakan dan dipercayai bahawa ianya adalah seorang ahli politik pembangkang dan dengan alasan ianya harus disekat dengan segala cara dari terus bebas bermaksiat ikut suka?

Pertuduhan telah dibuat oleh beberapa orang manusia yang masing masing tidaklah pulak tercanang sebagai insan insan maksum sesuci embun pagi.

Namun kita mengakui bahawa itu adalah hak mereka untuk membuat apa sahaja mengikut lunas gerak hati mereka yang entah bermotifkan dendam kesumat terhadap individu yang dikatakan 'pelakon utama' rakaman perzinaan bersama seorang pelacur China!

Perkara itu kini disiasat pihak Polis DiRaja Malaysia dan seeloknya dibiarkan mereka sahaja mengendalikannya.

Apa yang saya kesalkan adalah penerusan penyiaran babak babak perzinaan selanjutnya oleh beberapa blogger yang seolah tak tahu langsung tentang hukum hakam dan larangan agama kita terhadap kerja kerja sebegitu yakni yang melibatkan soal aurat dan pendedahan babak babak perzinaan kepada umum!

Takkan lah sampai begitu jahil sekali tentang halal haram cara penyampaian maklumat kepada pengguna pengguna internet?

Takkan tak tahu mana satu batas batas dan etika kewartawanan walaupun yang sedang buat kerja ba alif ngang ini menamakan diri sebagai blogger?

Macamanakah nanti hendak menjawab depan Allah Subhanahu Wa Ta'ala akan kewajaran ia menerbitkan untuk tontonan umum sedunia akan kerja kerja penzinaan individu sasaran mereka?

Sedangkan Nabi Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam menghindari seberapa dapat dari mengadili sipenzina yang terus terang datang membuat pengakuan inikan pulak kita orang orang yang hidup di zaman seribu satu macam fitnah dan kebejatan perangai manusia?
Blogger blogger terlibat juga sudah tentu mempunyai anak anak dan ahli keluarga yang mereka sayangi.

Apakah ada diantara blogger terlibat sanggup untuk menayangkan hasil kerja masum mereka yakni memaparkan klip klip video perzinaan sasaran mereka kepada anak isteri mereka tanpa segan dan silu?

Sanggupkah membiarkan anak anak anda menonton aksi aksi lucah sebegitu melalui paparan skrin laptop dan desktop mereka dirumah atau dimana sahaja?

Apakah yang akan blogger berkenaan menjawab bila si anak kecil bertanya akan apakah yang sedang ditunjukkan didalam video video tersebut kepada mereka?

Sudah sudahlah membuat kerja yang hanya membusukkan nama dan menghancurkan segala usaha murni para pejuang kebenaran dari hilang lesap hancur berterabur hanya kerana ada dua tiga kerat blogger yang terkena sindrom 'marahkan nyamuk membakar kelambu'.

Blogger sepatutnya menggunakan kebijaksanaan masing masing menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar.
Ini tidak, semakin lama semakin rosak nama nama baik angkatan penulis dan pengendali blog.

"Akai pi mana beb?"

Bertaubatlah sebelum terlambat. Takut tak sempat mengucap beb. Bawa bawa beringat. Kita ni sendiri tak le semaksum tara mana pun.

Dah tegur, dah dedah mukadimahnya sudah lah.

Ini sampai melatah naik syeh dedah segala benda pasai apa?

Hilang pertimbangan pun, takkan sampai benda benda sulit macam tu pun boleh gi siar ke seantero alam siber kot syeikh?

Lani, semua dah 'gone case'.

Blogger blogger Melayu Muslim seMalaysia dah hilang maruah, hilang saki baki integriti yang dok ada.

Takut nanti ada yang meludah bilamana terserempak dengan blogger blogger otak kelabu berkenaan nanti.

Kira ..jangan dok mengamuk gila babi nanti bila terkena, ye?

Sendiri cari pasal, beb!

Sendiri mau ingat, aa?

Hai lah manusia manusia....raplah betoi!



Dipetik daripada blog Zainol Abideen

SH
KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

4 ulasan:

  1. entry yg menarik.. memang zaman sekarang kene berhati2..mcm2 yg luar biasa

    BalasPadam
  2. BERI NASIHAT INI KEPADA NIK AZIZ. DIA DAH OVER DAH AKU RASA...

    BalasPadam
  3. Salam bro;

    Gua ada lagi 18 video seks Anwar yang di simpan oleh umi hafilda.. lu nak kongsi tak...???

    hahahaha....

    BalasPadam
  4. bole bikin kompilasi album retro tu bro...kahkahkah!!!

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive