Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Oktober 02, 2012

Ketahui Tanda-Tanda Dan Cara Mencegah Tekanan Darah Tinggi



fajridil.blogspot.com

Pengenalan

Jantung anda bertugas sebagai alat mengepam dimana ia menguncup dan berehat. Aktiviti ini
menghasilkan tekanan yang membawa darah keseluruh badan. Tekanan darah ini berbeza
bagi setiap seseorang individu dan bacaannya juga berbeza.

Apakah itu Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi?

Jantung anda bertugas sebagai alat mengepam dimana ia menguncup dan berehat. Aktiviti ini
menghasilkan tekanan yang membawa darah keseluruh badan. Tekanan darah ini berbeza
bagi setiap seseorang individu dan bacaannya juga berbeza.

Bacaan Tekanan Darah

Kategori
Sistolik
Diastolik
Normal
bawah 120
dan
bawah 80
Pre-hypertensi
120 - 139
atau
80 - 89
Hypertensi
140 dan keatas
atau
90 dan keatas
Hypertensi sistolik
160 dan keatas
dan
bawah 90



Mengapa penting mengukur tekanan darah secara berkala?

Adalah mustahak untuk anda mengukur tekanan darah secara berkala bagi menentukan
samada tekanan darah anda tinggi atau tidak. 90% pengidap Hypertensi/Tekanan Darah
Tinggi tidak menunjukkan sebarang gejala manakala 10% lagi ada menunjukkan gejala.

Pengidap Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung.Tekanan darah yang terkawal dapat mengurangkan kedatangan pesakit ke Klinik pesakit luar, kemasukkan ke hospital dan kematian akibat strok (angin ahmar) dan penyakit jantung.

Apakah kesan hypertensi/tekanan darah tinggi?

Diantara kesan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi adalah:

• Rasa tidak sihat yang menjejaskan fizikal dan mental serta memberi kesan kepada
keluarga anda dan kerja anda.
• Sukar memiliki polisi insuran baru dan anda akan dikenakan premium yang tinggi

Apakah penyebab Hypertensi/Tekanan Darah tinggi?

90% penyebab sebenar Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi adalah tidak diketahui manakala
10% lagi adalah akibat penyebab sekunder iaitu akibat penyakit tertentu.

• Sebab yang tidak diketahui (90%)

• Sebab sekunder (10%)
1. Penyakit buah pinggang
2. Penyakit sistem endokrin
3. Penyakit pembuluh darah

Adakah Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi diwarisi dari ahli keluarga?

Jika kedua ibu bapa anda mengidap Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi, 50% kemungkinan
anak-anak akan mewarisi penyakit Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi tersebut. Jika salah
seorang dari mereka mengidap darah tinggi, maka anak-anak mungkin mendapatnya.

Faktor Risiko Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi

Faktor risiko yang menyebabkan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi adalah:

• Cara hidup tidak aktif
• Umur melebihi 35 tahun
• Merokok
• Kegemukan
• Paras kolesterol tinggi
• Sejarah keluarga
• Pengambilan alkohol yang berlebihan
• Pengambilan garam yang tinggi

Tanda dan Gejala

• Pengidap Hypertensi/Darah Tinggi kebanyakkannya tidak mengalami sebarang gejala
• Kadang-kadang seseorang itu hanya mengalami gejala yang tidak spesifik seperti
sakit kepala atau pening kepala
• Sakit kepala boleh berlaku dalam kes Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi. Selalunya
ianya berlaku di waktu pagi, bahagian belakang kepala dan rasa berdenyut
(bergantung kepada tahap keterukan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi)
• Untuk memastikan atau mengesahkan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi, sila periksa
tekanan darah anda di klinik berhampiran. Doktor anda akan menasihatkan berapa
kerap anda perlu memeriksa tekanan darah.

Peringatan, jangan tunggu sehingga gejala timbul kerana ia mungkin telah terlambat.

Apakah komplikasi(kesan buruk akibat penyakit) Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah yang tinggi akan mengakibatkan bebanan kepada organ-organ dalam badan
dan boleh menyebabkan kerosakan. Diantara komplikasi/kesan akibat penyakit
Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi adalah seperti:

• Otak
- Serangan Stroke/Angin Ahmar atau Stroke ringan dan sementara (Transient Ischaemic Attack)

• Penyakit jantung seperti :
- Coronary Heart Disease
- Congestive Heart Failure
- Left Ventricular Hypertrophy

• Komplikasi pada mata
- Perdarahan dan kerosakan kepada kawasan yang sensitif dalam mata
- Keadaan yang dikenali sebagai Hypertensive Retinopathy

• Komplikasi pada buah pinggang
- Kegagalan fungsi buah pinggang (paras serum kreatinin Microalbuminuria, Proteinuria).

• Peripheral vascular disease seperti
- Aneurysm
- Kehilangan satu atau lebih denyut nadi

Apa yang perlu anda lakukan jika disahkah mengidap penyakit Hypertensive/Darah Tinggi?

Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi anda boleh dirawat

• tanpa menggunakan ubatan
- Perlu mengubah amalan cara hidup andae
- Amalkan permakanan sihat
- Kurangkan pengambilan garam dan kolesterol
- Melakukan senaman berkala
- Kurangkan berat badan jika berlebihan
- Atasi tekanan secara berkesan
- Berhenti merokok

Kategori tekanan darah normal/optima

• Galakkan amalan Gaya Hidup Sihat .
• Dapatkan nasihat untuk berhenti merokok, pemakanan sihat dan aktiviti fizikal yang
bersesuaian.

Pra Hypertensi

• Amalkan gaya hidup sihat
• Dapatkan nasihat untuk berhenti merokok, pemakanan dan aktiviti fizikal yang
bersesuaian.
• Periksa semula tekanan darah anda dalam masa setahun

Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 1

• Rawatan tanpa ubatan adalah rawatan utama
• Anda perlu mengubahsuai gaya hidup
• Amalkan pemakanan sihat
- Kurangkan pengambilan garam dan kolesterol dalam makanan

• Lakukan aktiviti fizikal yang teratur
• Kurangkan berat badan jika berlebihan
• Atasi tekanan secara berkesan
• Berhenti merokok
• Periksa semula tekanan darah anda mengesahkan tiada Hypertensi/Tekanan Darah
Tinggi
• Jika anda disahkan mengidap Hypertensive/Darah Tinggi, sila ikut nasihat yang
diarahkan
• Dapatkan keterangan lanjut berkaitan Hypertesion/Tekanan darah tinggi

Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 2

Gabungan rawatan tanpa ubatan beserta pemberian ubatan diperlukan bagi merawat
Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi Peringkat 2

• Amalkan gaya hidup sihat
• Berhenti merokok
• Mematuhi pengambilan ubat dan rawatan susulan
• Prevent and treat complications early
• Pengesanan komplikasi terutamanya :
- Jantung
- Ginjal
- Mata

• Dapatkan keterangan lanjut berkaitan Hypertesion/Tekanan darah tinggi



KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK
Masalah Tak Mampu Nak Tahan Lama? Selesai Serta Merta Dengan Hanya Libido Gel

21 ulasan:

  1. Haaa.haa... Tok tak berapa paham laaaa.
    Yang Tok tahu, bagi mengurangkan stress & tekanan darah tinggi :- JANGAN pergi Parlimen sehari dua niiii.

    BalasPadam
  2. sekarang ni ramai org muda dah ada penyakit darah tinggi jadi perkara2 yg kita boleh elakan agar tak menghidapi penyakit ini kita buatlah.mencegah lebih baik dari mengubati.

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama24/4/13 8:48 PG

    kenapa tak mencuba Sari Stem Cell Primadona...
    Ramai yg telah mencuba... dan mengakui keberkesanan produk nie...

    SARI AGEGURD
    Dirumuskan khas bg meningkatkan keupayaan penjagaan kesihatan serta membaikpulih sel tubuh badan supaya kehidupan yg segar dan bertenaga.
    KEBAIKAN
    1. meningkatkan daya ketahanan badan
    2. menjaga kesihatan sel
    3. menambahkan oksigen dan tenaga
    4. meninhkatkan metabolisma
    5. menjaga kesihatan sendi
    6. menstabilkan kadar gula dlm darah
    7. mengawal kolestrol
    8. membakar lemak & selulit
    9. mencerahkan & melicinkan kulit
    10. MENSTABILKAN TEKANAN DARAH
    11. meningkatkan daya ingatan
    12. melambatkan proses penuaan
    13. menstabilkan sistem pernafasan

    BAIK PADA :
    * SERING SAKIT SENDI
    * SEDANG SAKIT TERLANTAR
    * SAKIT GOUT
    * SAKIT TYROID
    * SAKIT KANSER
    * SAKIT KENCING MANIS
    * DARAH TINGGI
    * YANG INGIN MENCEGAH PELBAGAI PENYAKIT
    * & UTK SEMUA JENIS PENYAKIT.

    utk mengetahui lebih lanjut sila hubungi rose 0192698172

    BalasPadam
  4. TERATAISYAZA27/5/13 8:34 PTG

    perkongsian: Sesiapa yg menghidap sakit darah tinggi boleh hubungi
    Dr Luqman= 0146332307. Temui rahsia dalam perubatan Ayurveda yang dapat menyembuhkan pelbagai penyakit seperti HIV,SLE, sopak, psoriasis, kencing manis, kanser dan sebagainya tanpa penggunaan bahan kimia dan dijamin selamat. Info lanjut : https://www.facebook.com/pages/Luqman-Ayurvedic-Herbs-Centre/377645228950903?hc_location=timeline

    BalasPadam
  5. http://khainuar.blogspot.com/2013/06/bio-velocity-darah-tinggi.html

    BalasPadam
  6. BAGAIMANA NAK KURANGKAN TEKANAN DARAH TINGGI.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rawatan awal jaga permakanan serta elakkan stress insyallah!

      Padam
  7. Tanpa Nama9/9/13 8:28 PTG

    Stress yg keterlaluan perlu juga dielakkan kerana blh meningkatkan kandungan kolestrol dlm darah

    BalasPadam
  8. Good info kat sini. Jemput visit blog saya www.vitamincerdik.blogspot.com untuk ketahui suplemen penyakit 3 serangkai

    BalasPadam
  9. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    Disini saya ingin berkongsi tentang suplimen yg sgt bgus utk diamalkan n selamat utk digunakan khususnya bg pengguna muslim kerana ianya halal dan produk ini tidak mengandungi bhn kimia n ianya 100% ektrak tumbuh2an iaitu aloevera ,,,yg lbh menarik ianya berasaskan pemakanan sunnah spt madu,delima,zaitun,dsb...dulu saya penghidap gastrik selama dua tahun selain itu saxa juga myai msalah kesihatan yg lain iaitu kolestrol tinggi,gula dln darah tinggi,sps diperkenalkan oleh seorg doktor homopati ttg produk ni saya tertarik dgn demo yg ditunjukkan bgaimana aloevera gel cuci usus kita ,bayangkan iodin yg pekat bila dicampurkan dgn aloevera gel ianya menjadi jernih,dan begitu juga demo myk ikan artic se gabungan mnyak ikan dan myk zaitun buang kolestrol dlm darah..mmg bila doc pecahkan artic sea tu kedlm air panas dlm gelas polestrin tbut membuatkan gelas tersebut jd cair...lps guna produk ni alhamdulilah penyakit gastrik yg saya alami dua thn lps hilang dan kolestrol n gula dlm darah menjadi stabil dlm msa 3mggu...alhamdulilah...dgn izin Allah produk ni telah memberi cahaya kpd kami sekeluarga..dan skg kami menjalani kehidupan yg lbh sihat..skg tiba msanya utk saxa berkongsi dgn org ramai ttg produk ni utk membantu mrk mnjadi org yg lbh sihat..berminat utk order atau mengetahui lbh lanjut ttg produk blh pm saxa dinombor 0148111556..ckg lan

    BalasPadam
  10. Sya syor kn mkn produk andro plus.kapsul hempedu bumi.cpt trun n bekersan..formula sejuk kan badan n buang lemak dalam darah.call sy 0174687570..zuhairi

    BalasPadam
  11. Sy syor kan mkn produk andro plus..kapsul herba hempedu bumi...formula sejuk kan badan n buag lemak dalam darah.sebotol ada 160 biji kapsul.harga rm65.call sy 0174687570

    BalasPadam
  12. Andro plus mmf bkesan.terima kasih kerana mencuba

    BalasPadam
  13. slam...sy syor kan andro plus kepada penghidap darah tinggi Andro plus menurunkan selsema..demam selsema.demam panas.sakit tekak.masalah kerosakan hati dan cirit birit.kandungan utama adalah andrografolida yang banyak di temui di daun hempedu bumi.andrografolida berupaya mrncegah pegumpulan kolestrol yang pekat dalam saluran darah ke tahap yang lebih baik berbanding minyak ikan kod sebanyak 10 kali ganda berkesan Kajian d jalankan mendapati andrografolida mengurangkan kelesuan badan.sebanyak 50 %.sakit tekak berkurang sebanyak 40% sakit otot berkurang sebanyak 48% dan pening kerana resdung berkurang sebanyak 30%.resume untuk.di jangkiti selsema 2 kali menurun selepas amal kan.andro plus..sebotol ada 140 biji kapsul harga rm65 saja dengan formula buang lemak n sejukan badan...hubungi sy..mohd zuhairi 0174687570....amat amat berkesan

    BalasPadam
  14. Terima kasih atas info ni. Sangat bermanfaat. Kalau org skrg, terdedah pada stress. Stress boleh menyempitkan salur darah. Ini akan beri tekanan pada darah untuk lalu pada salur darah. Keadaan ini menyebabkan tekanan darah tinggi. Jadi, jom elakkan stress :)
    =============
    http://seenicecare.blogspot.com

    BalasPadam
  15. Tq atas info yg bagus. Penyakit ni mmg dah sinonim dalam masyarakat kita. Keluarga terdekat, ramai juga kenalan yang alami darah tinggi ni.

    http://aloeveramujarab.com

    BalasPadam
  16. kalau saya punya bakat darah tinggi dari ayah saya. kunci menghindarinya satu, jaga selalu berat badan dan banyakin bergerak. thank buat infonya...

    BalasPadam
  17. bahaya darah tinggi nie,boleh menyebabkan strok..ambil la tindakan dari sekarang

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive