Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Oktober 12, 2012

RM16 Juta Wang Di Dakwa Di Salur Kepada Umno Sabah


KUALA LUMPUR 11 OKT : Naib Presiden PKR Tian Chua mempersoalkan Kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menunjukkan bahawa wang berjumlah RM16 juta yang cuba diseludup ke Malaysia melalui Hong Kong merupakan sumbangan kepada Umno negeri dan bukannya kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

“Sekiranya dana terbabit disalurkan kepada Badan Perhubungan Umno Sabah, adakah ia tidak melanggari undang-undang dan tiada unsur rasuah?, soalnya dalam sidang media di Parlimen.

Beliau menambah peranan dan kegunaan bagi sumbangan itu kepada Umno Sabah juga tidak dijelaskan dalam jawapan yang diberikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz.

“Peguam Negara dilihat seolah-olah cuba menyembunyikan fakta untuk kebaikan Musa Aman,” katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberikan penjelasan berhubung perkara itu.

Sebelum ini, Nazri dalam jawapannya di Dewan Rakyat memaklumkan Jabatan Peguam Negara sudah meneliti keterangan yang dikemukakan SPRM dan mendapati dana itu dibuat ke atas Umno-Sabah bukannya Musa.

Nazri memaklumkan kes itu juga turut disiasat oleh Independent Commission Against Corruption Hong Kong (ICAC) dan Mahkamah Switzerland, bagaimanapun keputusannya sama dengan SPRM.

Dalam kes tersebut, Usahawan Michael Chia, ditahan pada 14 Ogos 2008 di lapangan terbang antarabangsa Hong Kong dengan membawa matawang Singapura berjumlah RM16 juta di dalam bagasinya sebelum menaiki pesawat yang menghala ke Kuala Lumpur.

Susulan itu, Chia dituduh atas dakwaan terlibat dalam penggubahan wang haram orang suruhanjaya pencegahan rasuah Hong Kong.

Laporan menyebut, siasatan ICAC itu turut menunjukkan bahawa wang berkenaan diperuntukkan untuk Musa dan merupakan sebahagian daripada dana yang dideposit ke akaun bank Switzerland mengandungi US$30 juta.

Wang didakwa dipegang secara amanah untuk ketua menteri itu oleh seorang peguam.

selangorku

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK
Masalah Tak Mampu Nak Tahan Lama? Selesai Serta Merta Dengan Hanya Libido Gel
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive