Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Mac 07, 2014

CERPEN SEDIH SEORANG SUAMI



30hb , suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm150.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan...lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.
Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu " Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..
Kemudian bila selepas magrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk mkn dan berbelanja barang dapur dan sebelum itu suami singgah isi minyak kereta Rm50.00 langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah Rm50.00..Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dgn jumlah Rm 250.00 untuk barang kering dan Rm 50.00 untuk barang basah..
setelah semuanya selesai pulanglah keluarga tersebut kerumah dgn suami hanya tinggal gaji yg baru dpat pagi tadi sebanyak Rm300.00 sahaja.Maka tidurlah si suami dgn mata yg terkebil kebil mengenangkan baki duit yg tinggal hanya dlm beberapa jam sahaja dapat gaji tadi..
Keesokkannyer pagi sabtu isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi...suami pun pergilah beli dgn modal Rm5.00 dan surat khabar Rm1.50.. manakala menjelang petang si isteri dan anak anak ajak suami jalan jalan di pasar malam Jalan TAR sempena malam minggu...si suami ikutkan jugak dlm keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak anak.Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 ..
sesampai di jalan TAR si isteri berkenan dgn tudung bawal berharga Rm15.00 mintak dibelikan..suami pun keluarkan duit bayar..kemudian bila kedepan sedikit bahagian pakaian kanak kanak pula nampak baju tidur anak anak yg berharga Rm15.00 sehelai..isteri pun selamba kata " bang baju tidur bebudak ni pun dah lusuh..belikan diorg yg baru ni.murah jer Rm15.00 hengget...suami keluarkan lagi Rm30.00 untuk baju tidur anak anak.
Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama sama..tetapi dalan perjalanan nak pulang anak anak merengek dahaga dan lapar .mintak singgah di kedai makan untuk makan mlm...sang ayah kesiankan dgn rengekan anak pun singgahlah di kedai makan tomyam dan makan dgn membayar Rm30.00 lagi..Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48jam dapat gaji ialah Rm188.50.
Esok hari Ahad...isteri suh pergi kedai pagi pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi...suami modalkan lagi Rm7.00 dan Rm1.50 untuk suratkhabar...tinggallah duit gaji genap Rm180.00..Malamnyer pulak beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta...
Maka bermulalah pagi hari isnin si suami dgn berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak Rm30.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat..serta menghitung hari lagi untuk ke 30hb yg akan datang samada sampai atau tidak??....selang seminggu selepas itu pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung..suami katakan tidak.ada modal...lalu isteri menjawab dgn sinis " kalau ajak balik.kampung saya jer takder duit...klu ajak balik kg saya jer abg kata tak der duit...mana pergi duit gaji abang selama ni....takkanlah seminggu gaji dah tak berduit...abg ada pompuan lain ke??" Terpinga pinga suami nak di jawab jadi perang...nak di ceritakan yg sebenar nanti disalahkan balik kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung Rm15.00 tu....Uaaaaa Uaaaaa..isteri ku sayang.
Begitulah realiti kehidupan seorang suami yg penyabar demi melaksanakan tanggungjawab dan amanah Allah.


27 ulasan:

  1. Realiti kehidupan...

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama7/3/14 4:29 PG

    Xkan dpt tarik duit rm 500 dr jubur? Ops... mmg boleh .. dipanggil loan kad kredit intres 18% sta'un

    BalasPadam
  3. mohd.azrul7/3/14 10:35 PG

    Malam.ini.jgn.lupa.penyokong.jdt.2.tengok.jdt2.vs.felda.united.live.di.astro.arena.801.pukul.8:00.malam.

    BalasPadam
  4. Semua belanja tu aku setuju...tapi belanja beli surat khabar setiap hari RM 1.50 adalah suatu pembaziran kerana membuang duit untuk membaca cerita bohong, spin, putar belit , fitnah, cerita menteri cap ayam melawat pasar, cerita artis separuh bogel dan lain-lain yang tiada berfaedah

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama7/3/14 11:34 PG

    Kalau la mcm ni kan.. huhu.. tabik hormat kat suami.. balance rm30 hanya sibuk layan bini tuuu.. betul keee?

    BalasPadam
  6. Tanpa Nama7/3/14 3:31 PTG

    SENANG tak payah kahwin, kalau tak de gaji RM 24,000 sebulan! Betul ke?
    Tak sebenarnya kalau gaji RM 1,000 pun cukup, yang penting bukan jumlah, tapi rezeki tu yang berkat, dan cara kita berbelanja. contohnya bayar duit kereta sampai RM 700 sebulan, sapa suruh pakai kalau tak mampu, beli jelah motor atau naik pengangkutan awam. Dah jimat Rm 300. Bayar duit rumah Rm 700.00, sapa suruh beli kalau tak mampu. Duduk menyewa, baru RM 150 sebulan, dah jimat Rm 550.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama5/5/14 4:59 PTG

      Sewa rumah 150? Hqhahahahaha rumah mana je yg 150 ringgit ni? Pikir pakai otak le brader.

      Padam
    2. Tanpa Nama28/9/14 4:01 PG

      bodoh apa...mana ada rumah sewa murah camtu..
      lgpun lg bagus bayar rumah utk rumah sendiri dari menyewa sampai ke mati buat apa..mengenyangkan owner je..cakap pakai otak la jgn pakai kote..

      Padam
  7. Tanpa Nama7/3/14 6:18 PTG

    mana ad sewa rumah 150 skg...lbh2 lg dok bandar,xkn nk menyewa sumur idup..kereta tu dah kprluan...anak 2 dah makin mmbsr xkn naik mtr j.anak ramai nk sumbat tang mana kl ad motor je.mmg kos hdup skg tggi.harga brg mlmbung2...lbh2 lg kl isteri xkeje...mmg mncbr..duit mcm air...

    BalasPadam
  8. cerpen seorang isteri;
    gaji rm2700 selepas tolak segala hutang piutang
    -bayar duit keta
    -bayar duit bby sitter
    -belanja dapur
    -beli susu n pampers anak2
    yanggg.... ada rm50 tak? abang pinjam, rokok dah habis. abang gaji minggu depan.

    BalasPadam
  9. Btul terjadi sbb tu sya sbg isteri xska minta suami kecuali yg wajib..lbh puas gna duit sndiri jika bekerja namun seharusnya bla awal bln kna duk bincang apa nk buat dgn rezeki bln nie..bla ada lebih bru blh njoy..apapn hargaila pnat lelah psgn masing2..

    BalasPadam
  10. Btul terjadi sbb tu sya sbg isteri xska minta suami kecuali yg wajib..lbh puas gna duit sndiri jika bekerja namun seharusnya bla awal bln kna duk bincang apa nk buat dgn rezeki bln nie..bla ada lebih bru blh njoy..apapn hargaila pnat lelah psgn masing2..

    BalasPadam
  11. Btul terjadi sbb tu sya sbg isteri xska minta suami kecuali yg wajib..lbh puas gna duit sndiri jika bekerja namun seharusnya bla awal bln kna duk bincang apa nk buat dgn rezeki bln nie..bla ada lebih bru blh njoy..apapn hargaila pnat lelah psgn masing2..

    BalasPadam
  12. hhhhhhhhmmmm

    BalasPadam
  13. ni cerita benar nie rasanya.... realiti kehidupan.... awal bulan suami isteri baik...hujung bulan dah mula bermasam muka...

    BalasPadam
  14. lau bwah 3000 cm ne....? hargai

    BalasPadam
  15. memang benar inila realiti kehidupan,terharu....siapa siapa yang mengalaminya akan tahu...sya sbg isteri faham malah gaji saya n suami tak pandai cukup utk mengharungi kehidupan semakin hari kerana gaji setahun sekali naik tetapi brg-brg setiap hari naik tanpa dirasai walaupun saya n suami cukup bijak berbelanja,pening..banyak bersabar ajela...kadang kadang hati ni memberontak!!!!

    BalasPadam
  16. bodoh suami mcm tu. sbg ketua keluarga kena tegas dan merancang pbelanjaan dgn btul,jgn diikut je kehendak yg bukan bukan.isteri jgn meminta minta diluar kemampuan suami,cukup dgn tmpat tinggal mkn minum.bertegaslah suami!

    BalasPadam
  17. Masih ada yg bleh jimat..cth kete guna yg bwh rm200 cth saga BLM. Rumah klau beli pun ada yg rm350 cth flat yg harga rm80k ke bwh. Lain2 tu kene control jgk lah. Isteri kene bantu kewangan suami. Skrg brg2 sume mahal. Mmg byk belanja.sabar n cari rezki yg halal. Usaha utk tambah pendapatan..

    BalasPadam
  18. Pada saya itu adalah realiti kepada kehidupan. Balance RM 30 itu adalah perumpamaan yang memudahkan kita berfikir. Sebagai contoh kalau dia cermat pun . dapatla jimat rm 1,000.00. Dengan rm 1,000.00 situ la duit terdesak dan duit belanja atau sebagainya. Semuanya bergantung kat situ.Itulah lumrah kehidupan. Sukar atau susah sekalipun kehidupan tetap diteruskan dan seorang ayah atau suami pasti tidak sanggup menyusahkan anak atau keluarga mereka. Apabila melihat anak atau isteri mereka tersenyum segala kesulitan dan kepayahan mereka akan beransur hilang.Semoga Allah s.w.t memberi rahmat dengan limpahan kurnianya.

    BalasPadam
  19. trimakasih infonya,,
    sangat bermanfaat,,
    mantap,,.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive