Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Mac 13, 2014

KATA-KATA TERAKHIR DARI KOKPIT PESAWAT MH370



KUALA LUMPUR: "Alright, goodnight" atau “baiklah, selamat malam.”

Ini adalah ungkapan terakhir yang didengari daripada pesawat MH370 yang hilang.

Perkara ini disahkan oleh Duta Malaysia ke China, Datuk Iskandar Sarudin yang menyampaikan berita ini kepada ahli keluarga penumpang warganegara China yang hilang bersama pesawat MH370 sejak Sabtu lepas.

Para pegawai Jabatan Penerbangan Awam (DCA) yang turut bersama semasa perjumpaan tersebut ungkapan itu adalah respon kepada para pengawal kawalan trafik udara Malaysia selepas mereka memaklumkan bahagian kokpit bahawa pesawat sedang memasuki ruang udara Vietnam dan para pengawal kawalan trafik udara Ho Chi Minh akan mengambil alih.

Menurut laporan The Straits Times, lebih 400 ahli keluarga rakyat China telah meminta untuk berjumpa dengan kerajaan Malaysia supaya mereka dapat memberi jawapan kepada persoalan mereka.

Namun, selepas perjumpaan di Hotel Metropark Lido itu berakhir, timbul lebih banyak persoalan daripada jawapan, lapor portal berita Singapura itu.

Pegawai DCA juga memaklumkan kepada keluarga penumpang rakyat China tersebut bahawa tiada sebab mengapa juruterbang pesawat tersebut harus disangsikan kecekapannya kerana beliau berpengalaman dan telah lulus semua pemeriksaan MAS yang digunapakai untuk semua juruterbang.

Ia sebagai reaksi kepada laporan bahawa salah seorang juruterbang tersebut telah membenarkan penumpang untuk memasuki kokpit.

Pegawai DCA juga turut ditanya jika radar tentera telah mengesan MH370 dan apakah informasi yang diberikan oleh pihak tentera kepada pihak berkuasa.

Apabila pegawai DCA hanya menjawab “ini bukannya masa untuk mendedahkannya,” sebahagian dari mereka melemparkan cacian dan menjerit.

Ada juga yang meluahkan rasa kecewa dan menuntut Iskandar meminta maaf kepada mereka.

Sehingga kini, nasib pesawat itu, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal dari 14 negara termasuk Malaysia, masih tidak lagi diketahui.

Pesawat MH370 yang sepatutnya mendarat di Beijing pukul 6.30 pagi Sabtu dilaporkan hilang dari radar kira-kira pukul 1.40 pagi Sabtu.


astroawani


SET BERSALIN MURAH (NONA ROGUY, SALINDAH DAN SENDAYU TINGGI)
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive