Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Mei 18, 2009

Adakah kini ketam sudah berjalan betul?




Sayang isteri tinggal-tinggalkan, sayang anak tangan-tangankan. Itu agaknya yang menguja bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad untuk menegur dan ada kalanya mengatur kempen menyerang pemimpin-pemimpin yang menggantikannya menerajui negara.

Sabtu lalu, misalnya, Dr Mahathir menambah satu lagi sasaran teguran dan serangannya – media arus perdana. Beliau berkata, sikap terlalu mengampu media arus perdana kini mengakibatkan kewibawaannya di mata rakyat semakin menipis.

Beliau membuat pengakuan terbuka bahawa beliau kini sudah berhenti membaca akhbar New Straits Times kerana cuba membuat tafsiran wewenang terhadap apa yang difikirkannya.

“Adakalanya, New Straits Times dan Utusan cuba membuat analisis sendiri mengenai apa yang saya fikirkan. Apabila bacaan mereka salah, saya pula yang perlu bersikap seperti apa yang mereka mahu,” kata beliau dalam forum pertembungan estet media keempat dan kelima di Subang Jaya..

Perdana menteri keempat itu menghuraikan penyakit paling besar yang merasuk media arus perdana hari ini ialah tindakan mereka yang kurang berhemah dan berat sebelah. Dengan perkataan lain, media arus perdana hanya lebih berminat untuk menggambarkan perkara yang muluk-muluk pemimpin dan kerajaan hingga keberanian untuk mengkritik mula pudar dan menonjolkan peribadi yang dayus.

Media arus perdana mesti berani mengkritik dan setiap kritikan itu mestilah berbentuk paparan analisis yang utuh, kata Dr Mahathir. Beliau yakin perkara ini boleh dilakukan jika media tidak terus menerus cuba menafsirkan setiap yang berlaku dari kacamata politik sahaja.

Lantaran sayangkan pemimpin-pemimpin yang dididiknya sendiri itulah maka Dr Mahathir tidak segan silu meninggalkan mereka dengan keluar Umno dan kemudian masuk kembali. Didorong oleh rasa sayangnya kepada ahli Umno juga maka beliau tidak keberatan “angkat tangan” dan membelasah anak-anak Umno yang dianggapnya tidak mengikut adab sopan dan budaya parti.

Apa tidaknya Dr Mahathir adalah pemimpin yang berperawakan bengis, berdisiplin dan bekerja tidak kenal lelah. Baginya, jika beliau boleh melakukannya mengapa tidak parti dan ahli Umno mencontohinya. Sebab itu, beliau berasa sedih bila ada menteri-menteri hari ini yang dilantiknya dahulu, tidak menghiraukan pegangan dan pemikirannya lagi.

Dengan nada sedih Dr Mahathir berkata, apabila berhenti menjadi perdana menteri, beliau adakalanya dilayan seperti “pariah”.

Keluhan Dr Mahathir itu memang kena pada tempatnya. Forum berkenaan memang membincangkan isu pertemuan estet keempat dan kelima dalam dunia kewartawanan. Perbandingan di antara media konvensional dengan media baru seperti internet dan blog memang perlu segera dilakukan. Maka di sinilah Dr Mahathir menghamburkan kekecewaannya terhadap media arus perdana.

Jika diandaikan Dr Mahathir tiada agenda tersendiri ketika membuat teguran itu dan beliau memang benar-benar ikhlas mahu Kerajaan, Barisan Nasional dan parti Umno mengambil iktibar daripada komentarnya, maka memang sewajarnyalah perkara ini menjadi perhatian pemimpin-pemimpin berkenaan.

Sebenarnya, hakikat media arus perdana tidak berhemah dan kuat mengampu bukan perkara baru bagi rakyat Malaysia. Perangkaan jualan akhbar (kecuali Harian Metro dan The Star), semuanya merudum selepas onar yang dimulakan oleh Dr Mahathir sendiri. Sebelum tragedi pemecatan timbalannya, Anwar Ibrahim pada September 1998, jualan purata akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia berlegar dalam angka 230,000 hingga 250,000 sehari.

Malangnya, kerana terlalu ingin mengampu, akhbar media arus perdana tidak jemu-jemu membuat laporan berat sebelah menghentam Anwar dan bayang-bayangnya hingga wartawan generasi baru sendiri malu hendak mengaku bertugas dengan media arus perdana!

Kini jualan purata harian dua akhbar utama berbahasa Malaysia – Berita Harian dan Utusan Malaysia – adalah di bawah paras 200,000 naskhah! Akhbar The New Straits Times juga mengalami jualan di bawah 130,000 sehari sedangkan saingannya The Star mencatat lebih 290,000 sehari!

Maka pengamatan Dr Mahathir ini mestilah diambil berat oleh perdana menteri hari ini Najib Razak dan kawan-kawannya. Iktibar pertama yang harus disematkan di hati ialah nasihat orang tua harus dihormati. Dr Mahathir berani menyapa, menegur dan membidas media arus perdana kerana beliau sudah “dipariahkan” apabila berhenti menjadi perdana menteri. Harap-harap Tun Abdullah Badawi tidak mengalami nasib yang sama.

Hal ini penting diambil berat kerana Najib hari ini mahu membina Satu Malaysia. Hakikatnya, Dr Mahathir yang jadi perdana menteri selama 22 tahun pujn tidak berjaya mewujudkan satu Malaysia. Dalilnya, jika ada kemajuan dalam lapangan ini mengapa setelah menjalani proses persekolahan selama 11 tahun generasi muda Malaysia, pada perkiraan Dr Mahathir, masih perlu direjimenkan dalam Program Latihan Khidmat Negara selama tiga bulan untuk membantu pembentukan bangsa Malaysia yang bersatu!

Selama 22 tahun media arus perdana tidak jemu-jemu menyokong dan mengampu Dr Mahathir. Apabila beliau bersara, beliau dipariahkan. Apakah jaminannya media ini tidak melayan TunAbdullah dan kemudian Najib cara yang sama? Semuanya salah sendiri. Dalam mengukuhkan kedudukan politik, Abdullah memilih orang yang hanya menyokongnya memimpin media arus perdana. Begitu juga Najib, belum menjawat perdana menteri, khabar telah tersebar siapa yang akan mengepalai gerombolan medianya.

Dalam zamannya, Dr Mahathir pun terbuai oleh puji-pujian media arus perdana. Beliau hanya tersedar apabila sudah bersara. Kini beliau mahu berkongsi pengalaman pahitnya dengan anak didik politiknya, Najib. Masalahnya, Najib mahu mengerti hakikat ini. Arahan langsung kepada editor bagaimana hendak menyerang musuh-musuh politik seperti yang ditunjukkan dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh ketika beliau belum pun menjadi perdana menteri, membayangkan kemungkinan Najib menerima teguran media (baru), terutama dari estet kelima adalah amat tipis.

Mungkin dalam hal ini peribahasa bagai ketam mengajar anak berjalan betul dapat menyimpulkan masalah sebenar dihadapi oleh pemimpin-pemimpin Umno dalam menangani isu menjadi “raja” di mata media. Soalnya apakah kini ibu ketam sudah dapat berjalan betul? Beringat dan berhematlah ketika berkuasa supaya tidak “setelah terhantuk baru hendak tengadah”. -- TVA



Daftar SEKARANG!!! Untuk MASA DEPAN !!!
GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
BARU!!!...KAIN SINTETIK.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila(at)gmail.com

description:pas,keadilan,umno,dsai,anwar,nizar,nik aziz,najib,zambry,ismail,umno,bn,pas,pkr,dap,bukit selambau,bukit gantang,batang ai,pilihanraya kecil dun penanti,parlimen,sg.petani,kedah,perak,sarawak,polis,fru,altantuya,elizabeth wong,umno,umno,umno

2 ulasan:

  1. Memang ada kebenaran apa yang di katakan Tun, tapi nampak betul Tun dah lupa apa yang terjadi masa pemerentahan nya dulu. Terlalu panjang untuk di ulas.

    Janganlah di buai dengan mimpi dunia Tun, anda di beri Allah umur yang panjang, gunakan lah umur itu sebaik baiknya.

    BalasPadam
  2. TUN KATA MELAYU MUDAH LUPA..

    ORG MELAYU KATA TUN YG LUPA..PASAI DIA BYK DIDIK MELAYU JADI BIJAK.. TAPI DOK SANGKA MELAYU NII BODOH..!!

    ADEHH..COME ON LER..!! SEORANG PEMIMPIN AGUNG TAKAN LER BOLEH KUAR KATA X2 PEMIKIRAN TAHAP 2..!!

    MALAYSIA BOLEH !! = RAKYAT MALAYSIA UDAH BOLEH MENILAI !!

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive