Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mei 03, 2009

BABI TERSELAMAT DARI SELESEMA BABI



NAMPAKNYA BABI TERSELAMAT LAGI DARI CUBAAN MENGGUNAPAKAI NAMANYA DALAM KES TERBARU VIRUS YANG MENGANCAM MANUSIA IAITU SELESEMA BABI.KINI IANYA AKAN DISERAGAMKAN NAMANYA IAITU INFLUENZA A(H1N1). BUNYI MACAM TOYOTA AVANZA JE.NAMUN,NASIB BABI LEBIH TERBELA JIKA NAK DIBANDINGKAN DENGAN BURUNG HARI TU.

MASA SELESEMA BURUNG HARI TU TAKDAK SAPA YANG NAK BACK UP BURUNG-BURUNG NI.KESIAN YE KAT BURUNG,TAK DAK PULAK PAK-PAK MENTERI ATAU NGO YANG BANTAH BILA ORANG PANGGIL SELESEMA BURUNG.....

NAMUN MASIH ADA LAGI BEBERAPA KES YANG MEMBABITKAN NAMA BABI YANG TIDAK DAPAT DSERAGAMKAN PENGGUNAAN BAHASA UNTUK MEM'BERSIH'KAN NAMA BABI SEPERTI GILA BABI DAN SAWAN BABI.



Liow: Tiada lagi 'selesema babi'
May 1, 09 7:30pm
Kementerian Kesihatan mulai sekarang akan merujuk wabak selesema babi sebagai influenza A (H1N1) seperti yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Ketika mengumumkan perkara itu, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow
Tiong Lai berharap media akan menggunakan istilah baru itu bagi tujuan penyeragaman, lapor Bernama.

"Dengan penyeragaman nama wabak influenza A(H1N1) ini, ia akan memudahkan laporan, berita akan lebih tepat, dan tidak akan menimbulkan kebimbangan kepada mana-mana pihak," katanya selepas mengadakan wawancara di stesen Radio Star FM hari ini.

Liow berkata siasatan WHO mendapati penyebaran wabak itu bukan
berpunca daripada kandang-kandang babi yang terletak berdekatan desa di Mexico, negara pertama wabak itu tercetus.

Tambahnya, kementerian menempatkan alat pengimbas di balai ketibaan lapangan terbang KLIA dan terminal LCCT di Sepang bagi melakukan saringan kesihatan terhadap penumpang.

"Setakat ini kami hanya menjalankan saringan kesihatan terhadap penumpang dari negara yang dilaporkan berlakunya kes influenza A (H1N1) seperti Mexico, Amerika Syarikat dan negara Eropah," Liow dipetik berkata.

Agensi berita itu juga melaporkan, tiada tanda jangkitan influenza A (H1N1) dikesan di kalangan 829 penumpang daripada 16 penerbangan antarabangsa yang menjalani saringan kesihatan semalam.

Kementerian juga dilaporkan bekerjasama dengan Jabatan Imigresen untuk mempergiatkan aktiviti saringan kesihatan di kesemua pintu masuk negara yang utama.

Pengarah kawalan penyakit kementerian, Datuk Dr Hasan Abdul Rahman juga berkata, sehingga semalam tiada laporan kes yang disyaki melibatkan wabak berkenaan, manakala pemantauan penyakit selesema di semua fasiliti perubatan dan kesihatan di seluruh negara juga mendapati tiada peningkatan kes.

malaysiakini

BARU!!!...KAIN SINTETIK.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila@gmail
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive