Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mei 10, 2009

Saya akan memakai baju hitam sehingga negara ini tidak hitam lagi

Anna Yusof

KUALA LUMPUR, 8 Mei (SK) : “Saya akan memakai baju hitam sehingga negara ini tidak hitam lagi.” Kata aktivis Bersih Wong Chin Huat sejurus beliau dibebaskan di Balai Polis Briekfields petang tadi.

Turut di bebaskan termasuk lima peguam, seorang editor akhbar dan 15 penyokong lagi di balai polis Brickfields petang tadi. Lima peguam dibebaskan semalam adalah Murnie Hidayah Anuar, Puspawati Rosman, Fadiah Nadwa Fikri, Syuhaini Safwan dan Ravinder Singh ditahan dalam satu perhimpunan memasang lilin bagi menuntuk pembebasan Wong.

Antara penyokong Bersih lain termasuk Genie Lim dari KeADILan serta pembantu peribadi Adun Bukit Lanjan Elizabeth Wong, Chua Yee Ling dan editor Gong ZhengBao Law Teck Hao juga turut dibebaskan hari ini.

Semua pakaian hitam yang dipakai mereka semalam telah diirampas polis. Laungan “Reformasi, One black Malaysia, Demokrasi first, election now.” bergema sejurus pembasab mereka diikuti bunyi hon kenderaan yang melalui di hadapan balai polis berkenaan.

Wong menyeru orang ramai supaya jangan berasa takut, hanya kerajaan diktator sahaja yang menghalang orang ramai memilih warna baju. “Memakai baju hitam merupakan hak kebebasan seorang, kempen bersifat seperti Mahatma Ghandi dan Martin Luther King tanpa pertumpahan darah,” jelas wong.

Salah seorang Ibu peguam yang ditangkap berkata, “ini adalah menzalimi orang-orang yang sedang bertugas. Meraka hanya petugas bukan pemberontak.” kata beliau kepada Suara Keadilan. Mereka disambut Pengarah Strategi Piliharaya KeADILan Tian Chua dan Ketua Penerangan KeADILan Latheefa Koya.

“Penahan beramai-ramai seperti telah menimbulkan kemarahan rakyat yang menujukkan betapa ganasnya kerajaan pimpinan Perdanan Menteri Najib Razak,” jelas Tian Chua.

“Apakah kesalahan meraka yang hanya mahu menunjukkan perasaan sedih secara aman dengan memakai baju berwarna hitam,” jelas Tian Chua.

Ditanya mengenai pembebasan tahan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), beliau berkata bahawa Najib Razak sudah tunduk dengan tekanan yang diberikan Pakatan Rakyat terhadap beliau apabila M Manoharan mahu lepaskan jawatan dan mengadakan pilihanraya baru.

Semalam beliau juga turut ditahan di perkarangan Bangunan Setiausaha Negeri Perak (SUK) setelah menyambut wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat yang beridang.


suarakeadilan


BARU!!!...KAIN SINTETIK.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive