Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Mei 06, 2009

umno pas: One Malaysia Tunku yang memulakan




One Malaysia atau 1 Malaysia menjadi slogan baru bagi pentadbiran Dseri Mohd Najib Tun Haji Abd Razak semenjak mengambil alih tugas sebagai Perdana Menteri Malaysia ke lapan dan orang yang ke enam.

Fasal apa menjadi Perdana Menteri ke 8? Kerana semua orang dan media, dia di panggil sebagai Perdana Menteri ke 6. Sebabnya banyak orang tidak tahu bahawa Tunku Abd Rahman Putra pernah meletakan jawatan Perdana Menteri, dia bukan saperti Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) yang bercuti jawatan Perdana Menteri kerana hendak berehat. Tunku letak jawatan kerana hendak menjadi ketua kempen Parti Perikatan dalam pilihanraya umum ke 2, tahun 1959.

Tun Razak Hussein terpaksa mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri dihadapan Yang Di Pertuan Agung. Kerana perletakan jawatan itu tiada hubungkait penyerahan kuasa maka tidaklah dibuat rombakan kebinet. Dan sebaik sahaja Perikatan menang semula dalam pilihanraya 1959, Tunku memegang semula jawatan Perdana Menteri kerana dia tidak meletakan jawatan sebagai Yang Di Pertua UMNO dan Ketua Perikatan.

Jika tahun 1959, lima pulohan tahun yang lalu, sistem demokrasi yang dia ajar oleh British sudah dipatuhi oleh seorang Perdana Menteri. Dimana dilarang dalam pilihanraya jawatan Perdana Menteri diperalatkan untuk kepentingan politik. Maka seruan supaya jentera kerajaan jangan digunakan dalam Pilihanraya Umum bukanlah satu perkara baru.

Berbalik kepada soal idealisma One Malaysia yang cuba dibawa oleh Perdana Menteri Najib, dia bukanlah perkara baru dan perlu diambil perhatian.

One Malaysia adalah satu iktizam yang mula-mula di suarakan oleh Tunku Abd Rahman Putra diwaktu pagi 31hb Ogos 1957 dalam pidato beliau hendak membuat pengistiharan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

Apakah kehendak Parti Perikatan bila hendak merdeka dahulu, bukankah bagi mengwujudkan 1 Malaya atau satu Persekutuan Tanah Melayu, dengan dimulakan satu bangsa Malaya, Satu Bahasa Malaya dan akhirnya satu Negara Malaya dengan menjamin hak-hak rakyat Malaya yang tertulis dan diterima dalam Perlembagaan Malaya atau Persekutuan Tanan Melayu.

Maka hari ini 1 Malaysia dikompangkan semula, satu idelisma yang pernah disuarakan oleh Tunku dalam zaman pemerintahanya untuk melihat Malaysia akan menjadi satu dalam apa juga bentuk kehidupanya dimasa depan, dari segi budayanya, ekonomi dan politik kearah Malaysia yang makmur dan sejahtera.

Hanya satu yang benar kata Perdana Menteri Najib bahawa 1 Malaysia tidak akan berjaya dalam masa yang singkat tetapi kemajuan berlaku secara evolusi.

Jika dia evolusi, di mana bermulanya?

Sudah pasti 1 Malaysia bermula dalam saat Malaya dan kemudian bernama Malaysia merdeka yang dimulakan oleh Tunku dan Tun Razak tetapi terhenti oleh Hussein Onn dan Dr Mahatthir Mohamad dan dimusnahkan oleh Abdullah Hj Ahmad.

Maka tepatlah bahawa I Malaysia cuba dibangunkan balik oleh Perdana Menteri Najib tetapi persoalanya sekarang dimana dia hendak mulakan permulaan semula One Malaysia kerana apa yang berlaku kepada Negara sudah seperti bencana tsunami. Segalanya kena bermula.

Perubahan iklim politik Malaysia terlalu jauh jaraknya dari sebelum PRU ke 11 tahun 2004, bagi melahirkan satu bangsa Malaysia nampaknya sudah berjaya, Hanya orang-orang UMNO sahaja yang masih perkauman, menyalahkan orang-orang keturunan China kerana tidak menyokong calon BN tetapi mereka tidak pernah melihat tindakan positif bukan melayu menyokung calon-calon Melayu bukan Barisan Nasional.

Segala ini berlaku kerana tahap pemikiran orang UMNO ialah berpegang kepada berfikir positif dan bukan bertindak positif. Jika dia bertindak positif sewajar melihat keadaan sekarang Barisan Naasional sepatutnya diperkecilkan dengan membubarkan parti-parti berasakan kaum sebaliknya menjadi sebuah parti bangsa Malaysia dimana dalam Barisan Nasional hanya ketentuan jawatan dalam parti sahaja mewakili kaum-kaum terbesar.

Jika Barisana Nasional tidak bertindak positif hanya berfikir positif dia tetap akan kehilangan kuasa dalam Kerajaan Persekutuan dan Negeri kerana di masa depan bukan Parti yang menang tetapi calon yang menang.

Dalam keadaaan rakyat menolak calon-calon Barisan Nasional dan ,menerima calon-calon Parti dari pakatan parti-parti pembangkang dalam Pakatan Rakyat tanpa mempertikaikan calunnya adalah jelas Barisan Nasional akan tersungkur dan kuasanya akan dikuburkan menjelang PilihanRaya ke 13.

Sang Kelembai: Jesse Jackson seorang bekas Senator Amerika yang baru-baru ini datang ke Malaysia pernah berkata ‘Didunia politik, kaum minoriti yang terorganisasi adalah majoriti’ Dalam keadaan UMNO tidak terorganisasi jangan marahkan parti lain yang kecil menjadi majoriti.

Sang Kelembai


BARU!!!...KAIN SINTETIK.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive