Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 15, 2009

PAS mahu Majlis Fatwa siasat SIS!



KUALA LUMPUR, 14 Jun (Hrkh) - PAS tetap bertegas supaya Majlis Fatwa Kebangsaan melakukan penyiasatan terperinci ke atas pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Sisters In Islam (SIS) dan mengharamkannya jika bertentangan dengan syariat Islam.

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menjelaskan, SIS bukannya NGO Islam malah ahlinya juga tidak mampu untuk memperkata atau membahaskan isu-isu mengenai Islam berdasarkan ilmu.

Beliau menegaskan, PAS pernah berunding dan menegur pandangan SIS yang bercanggah dengan Islam tetapi usaha itu tidak dipedulikan.

"Kita telah menghantar (Ahli Jawatankuasa PAS Pusat) Dr Mariah Mahmood menyertai majlis anjuran SIS dan menegur pandangan mereka yang bercanggah dengan Islam. Tetapi mereka sentiasa beri pandangan bukan daripada ilmu mereka.

"Adalah tak wajar seorang yang bukan nelayan cakap mengenai nelayan, orang dari Somalia kita suruh cakap tentang angkasa lepas, nak cakap mengenai angkasa lepas mestilah orang dari NASA (Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan), kalau tanya tentang lanun dan rompakan bolehlah dia jawab," katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada media sejurus selepas tamatnya Mesyuarat Jawatan Kuasa PAS Pusat kali pertama bagi penggal 2009-2011, di Pejabat Agung PAS, dekat sini baru-baru ini.

Muktamar PAS Ke-55 baru-baru ini, telah menerima tanpa bahas usul PAS Kawasan Shah Alam supaya Majlis Fatwa Kebangsaan membuat penyelidikan ke atas SIS yang didakwa membawa aliran Islam liberal dan mengharamkannya jika terbukti bertentangan dengan syariat Islam.

Ditanya adakah pendirian itu akan 'mencederakan' persepsi masyarakat bukan Islam kepada PAS, Abdul Hadi menegaskan: "Yang 'mencederakan' ialah SIS sendiri, orang tahu dia bercakap tanpa ilmu."

"Itu saya tidak tahu, yang saya beritahu adalah pandangan PAS," tegas beliau ketika memberi reaksi pakatan pembangkang yang dikatakan kurang bersetuju dengan usul


harakahdaily


Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive