Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Jun 25, 2009

BRAHIM ALI KECEWA, PEMIMPIN UMNO PULA PATAH TARING




Oleh Halik Zaman

Ibrahim Ali berkata, perasaan orang Melayu seolah-olah dipermain-mainkan apabila pakatan pembangkang menolak cadangan itu.Kita teruja dan gembira sebelum ini kerana sudah nampak ada usaha perpaduan antara orang Melayu dan umat Islam apabila timbulnya
cadangan ini terutama kerjasama antara UMNO dan Pas.

Tetapi akhirnya ia jadi begini. Perasaan orang Melayu seolah-olah terus dipermainkan demi kepentingan politik pembangkang semata-mata.

ULASAN HZ

Siapa pun kenal Brahim Ali. Kalau pun ada yang tidak begitu kenal dia, siapa Brahim Ali? Sekurang kurangnya, penah dengar Brahim Ali punya sikap semula jadi. Sikap kepura puraan. Brahim Ali tidak punya political base di Pasir Mas Kelantan. Dia jadi calon PAS di Pasir Mas Kelantan,bila dah menang, jadi pula wakil Bebas dalam Parlimen. Dia lebih dikenali dengan nama jolokannya “Brahim puttirrrr”

Berbahas dalam Parlimen. Dia fikir dia cukup hebat. Dia orang Melayu,dia cakap Melayu, berbahasa Melayu pun dia tidak betul. “Mereka mereka itu” katanya kepada pembangkang. Aduhai, kalau sebut “mereka” pun sudah cukup. Tidak perlu sebut “mereka mereka itu”. Nak ajar orang berbahasa, sendiri pun tidak betul bahasa.

Kata Brahim Ali kononnya, PAS tidak hargai perasaan orang Melayu, padahal orang Melayu Pasir Mas mengundi Brahim, kerana lambang PAS digunakannya. Bila dia menang, dia jadi wakil Bebas di Parlimen. Ini namanya ” lalu jambatang, tongkat dibuang”. Sendiri sebenarnya yang lupa undi bangsa Melayu, tidak kenang budi PAS, guna lambang PAS,lawan pemimpin PAS pulak. Masalahnya, masih ada kah peluang kedua yang Brahim harapkan dari PAS? Nak jadi calon Bebas? Tentunya hilang deposit.

Apa untungnya seorang wakil Bebas, beriya-iya, nak kan Kerajaan Perpaduan? Kalau bukan memangnya dia nak jadi talibarut UMNO? Demi untuk menyelamatkan kerusi Parlimennya di Pasir Mas Kelantan pada PRU13, dia terpaksa ikut rentak UMNO. Sesekali Brahim boleh lah main depan dengan PAS, kedua kalinya Brahim cuba nak main blakang pulak.PAS bilang haram. Kata Pakatan, Nahe nahe, kabe nahe. Sebab kau belum
tinggi lagi.

Profesor profesor, cerdik pandai ahli fikir, cendikiawan Malaysia, hanya pandai mengeluarkan perasaan sahaja. Mereka mengeluarkan rasa kecewa dengan penolakkan Tok Guru Haji Hadi Awang mengenai Kerajaan Perpaduan. Mereka menganggap Kerajaan Perpaduan itu boleh menyatukan kembali kepercayaan ahli ahli UMNO kepada UMNO. Niat mereka mahu jadikan Tok Guru Haji Hadi Awang sebagai “jambatan penyatuan” untuk
ahli ahli UMNO, bukan bangsa Melayu. Tapi para profesor, cerdik pandai dan cendikiawan Melayu dah lupa penderitaan bangsa Melayu selama 52 tahun diperintah oleh UMNO/Perikatan/BN.

Pemimpin pemimpin UMNO gunakan orang Melayu untuk tindas bangsa Melayu. Yang mewa adalah pemimpin pemimpin orang Melayu yang adasekarang. Selain rasuah, pemimpin pemimpin UMNO dapat rumah percuma,bodyguard percuma, tukang kebun percuma, pembantu rumah percuma, gaji besar, ada alaun keraian, alaun perjalanan, tol percuma, kereta
percuma, minyak petrol percuma. Bangsa Melayu dapat apa? Untuk rakyat beli beras wangi 10 kilo RM41 pun tidak mampu? Bangsa Melayu cuma mampu beli beras nasional yang baunya hapak itu sahaja.

Ada pula yang menganggap PAS takut dengan PKR dan DAP. Andaian demi andaian telah dibuat oleh Dato Seri Najib, Muhyiddin Yassin, Rais Yatim dan Majlis Tertinggi UMNO. Sebenarnya semua andaian tersebut tidak betul. Yang sebenarnya ahli ahli PAS Malaysia menolak cadangan tersebut. Kerana cadangan itu cuma menguntungkan UMNO dan Barisan Nasional sahaja. Bukan PAS.

Kata Brahim Pendek itu lagi, Akar umbi mahukan Kerajaan Perpaduan,yang tidak mahu Kerajaan Perpaduan, cuma pemimpin pemimpin Pakatan Rakyat sahaja. Kalau betul seperti Brahim katakan, “Kau jumpa Najib laaah, kalau berani bubar sahaja Kerajaan Perak. Jangan lah Kerajaan Pusat, nanti Brahim hilang kerusi pulak.

Pemimpin pemimpin UMNO pula, nampak sangat terlalu kemaruk. Kemaruk kuasa, kemaruk pangkat, niat mereka seumur hidup nak jadi menteri sahaja. Mereka terperanjat beruk, bila cadangan Kerajaan Perpaduan itu tidak direstui. Ada pemimpin pemimpin UMNO marah marah. Nampak sangat cadangan Kerajaan Perpaduan itu datangnya dari mereka sendiri menerusi agent UMNO dalam PAS.

Bila sahaja Tok Guru Haji Awang bersahaja dalam ucapan penutupan Muktamar PAS, lalu Najib menyahut dengan keterbukaan. Muhyiddin Yassin pulak mempelawa, apa sahaja syarat PAS, UMNO akan diterima . Kalau syarat PAS minta Tok Guru Haji Hadi Awang nak jadi Perdana Menteri apa macam, ok kah? - biaqpila.blogspot.com


HZ


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
description:nizar,zambry,anwar,najib,umno,umno,umno,umno,manohara,manek urai

2 ulasan:

  1. Khalifah Allah25/6/09 11:43 PG

    Idea kerajaan perpaduan datang dari presiden PAS dan di sokong kuat oleh naib-nya. Ia juga secara tidak langsung disokong kuat oleh perwakilan2 PAS yang mewakili ahli2 PAS, terbuktinya dengan kemenangan mereka di pemilihan PAS yang lepas.

    So jangan cuba bermain madah dengan memutar belitkan kenyataan. Hakikatnya kebanyakkan penyokong PAS & UMNO mahukan perpaduan. Tetapi anjing bangsat macam anda ni lah yang merosakkan agama, bangsa dan negara.

    Bangsat..

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama26/6/09 8:34 PG

    KATAK, IBRAHIM ALI, ORANG ORANG KELANTAN TIDAK UNDI AWAK SEBAB YOU ORANG PANDAI ATAU SERBA BOLAH ATAU BAIK ORANG.ORANG ORANG KAWASAN YOU,UNDI YOU SEBAB YOU BERTANDING ATAS TIKET PAS

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive