Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 29, 2009

UMNO parti Darat, Kuno




Oleh jilfityan

Ya, itulah yang sebenarnya. Semenjak saya aktif dalam penulisan politik, dan terdedah dengan dunia politik maya dan diluar, satu kesimpulan yang dapat dibuat adalah " UMNO adalah sebuah parti politik yang darat.. ".

Istilah darat dalam bahasa Kelantan bermaksud, ketinggalan zaman, kuno, tak relevan, kebudak-budakan dan seumpama dengannya dari semua aspek. Dalam erti kata lain, sesuai untuk golongan tua yang sudah berusia, kerana senang untuk dimanipulasikan. Kalo untuk golongan muda,sorry to say lah.








Antara skop yang boleh kita lihat adalah dari segi cara berkempen tiap kali pilihanraya. Sama ada pilihanraya Umum atau Kecil, tektik yang sama diguna oleh UMNO dan BN. Kalo takde projek mee segera, takde bantuan drastik kepada penduduk (sogok) tiap kali pilihanraya, maka itu tidak sah.

Tidak cukup dengan itu, menggunakan media arus perdana untuk tujuan berkempen, siap ada lagu tema supaya mengundi (tetapi dipaparkan Pakatan Rakyat dengan gambaran negatif). Pada time tu jugaklah pemimpin UMNO dan BN turun padang, kasi bantuan kat rakyat setempat sambil merasuah " Jangan lupa undi BN ya ...". Ada juga yang tidur rumah penduduk,turut sama menoreh getah, konon mesra rakyat. Aduhh..Mereka ingat rakyat buta?

Dari segi teknikal pula,cara mereka (UMNO) membuat culaan pada setiap pengundian sungguh melucukan. Jentera PAS sudah menggunakan komputer untuk membuat culaan, semuanya secara berkomputer tetapi mereka masih membuat garisan pada kertas, menulis dan mencatat secara manual (Cthnya semasa PRU12). Kekampungan sunggguh. Dah tu mereka yang terlibat adalah dari kalangan penyokong tegar UMNO yang dah tua.

Melihat dari aspek kewibawaan dan ketokohan ketika berpidato, pemimpin UMNO jauh ketinggalan. Kebanyakan terdiri daripada mereka yang tidak reti untuk berhujah. Kebanyakan mereka beremosi ketika bercakap, bercakap mengenai agama jauh sekali.

Dalam erti kata lain, pemimpin UMNO terdiri daripada jahil agama dan 'darat'. Jadi tidak heran sekiranya ada daripada kalangan mereka suka membuat isyarat lucah, mencarut, memaki hamun. Kerana pemimpin UMNO terdiri daripada pemimpin yang tidak matang. Lihat sahaja video dibawah ini :


http://www.youtube.com/watch?v=2xV--vCSG3c


dan ini :

http://www.youtube.com/watch?v=uU8a3WtsAR4



Teringat sebelum Perhimpunan Agung UMNO (PAU) dulu, Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tengku Ahmad Rithauddeen memberi warning kepada mana-mana calon yang menggunakan blog untuk berkempen sebarang jawatan parti sama ada di peringkat cawangan, bahagian atau Majlis Tertinggi (MT) pada pemilihan UMNO Mac dulu boleh dikenakan tindakan disiplin kerana ia melanggar Tatakelakuan UMNO. Heran bin ajaib!

Mereka bercakap seolah-olah sedang berada di zaman baru mencapai kemerdekaan. Atau mungkin mereka ini jenis rabun IT yang tidak kenal dan tidak pernah menggunakan kemudahan internet, tidak tahu apa itu blog dan tidak sedar peranan blog di zaman digital ini? Tapi tak kan pula pemimpin-pemimpin besar UMNO itu berjiwa kecil dan sedungu itu? Darattt.... darattt...

Yang membawa politik perkauman pula, tidak lain dan tidak bukan adalah ketua Umno bahagian Bkt. bendera. Datuk Ahmad Ismail yang mengeluarkan kenyataan yang memilukan hati orang Cina semasa satu ceramah di Permatang Pauh pada 25 Ogos lepas.

Dia didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa penduduk Cina hanyalah penduduk sementara di negara ini dan oleh itu adalah mustahil untuk mendapat hak yang sama di negara ini. Konon membela Melayu, kah kah kahakk...

Jadi sebarang gesaaan untuk meninggalkan Pakatan Rakyat dalam situasi rakyat yang saban hari menyokong Pakatan Rakyat adalah mustahil dan satu seruan ketinggalan zaman.

Sekarang ini zaman untuk meninggalkan UMNO dan Barisan Nasional yang 'darat'. Mana mungkin menyeru rakyat yang sudah bangkit, yang boleh mencari maklumat dihujung jari, untuk menyertai BN? Lu pikir la sendiri..

JilFityan

http://jilfityan.blogspot.com


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive