Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Jun 27, 2009

MANEK URAI: MENTERI KENA JAWAB




Pemantau Pilihanraya Desak Menteri Jawab Pembabitan Tentera di Manek Urai

Institut Integriti Pilihanraya Kebangsaan (NIEI) mendesak Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menjawab dakwaan PAS bahawa ada operasi ketenteraan dilaksanakan di Manek Urai Kelantan untuk memastikan kemenangan bagi Umno-Barisan Nasional pada pilihanraya kecil DUN itu 14 Julai ini.

Pengarah NIEI, Yunus Ali, berkata Kementerian Pertahanan bertanggungjawab memastikan kesahihan dakwaan tersebut kerana ia membabitkan campurtangan militer dalam politik negara.

"Menteri Zahid Hamidi perlu menjelaskan situasi ini di Dewan Rakyat," kata Yunus, "Secara prinsip, mana-mana anggota kerajaan, termasuk tentera, tidak boleh mencampuri urusan pilihanraya. Mereka seharusnya bersifat berkecuali."

Semalam di Dewan Rakyat, Ahli Parlimen Mahfuz Omar (Pas-Pokok Sena) mendedahkan dokumen menunjukkan BN menyalahguna sumber tentera untuk menjalankan projek-projek kebajikan di Manek Urai, dalam operasi yang dinamakan 'Jiwa Murni'.

Dokumen dari Jabatan Perisikan di Kementerian Pertahanan dan Timbalan Menteri Pertahanan itu turut menyatakan Ops Jiwa Murni mensasarkan kawasan-kawasan yang diisytiharkan sebagai kubu kuat Pas berdasarkan kepada keputusan PRU12 yang lalu.

Menurut dokumen itu lagi, apabila menghampiri hari penamaan, anggota tentera dinasihat untuk tidak terlalu menonjol supaya institusi tentera tidak dilihat sebagai memberi sokongan terbuka kepada BN.

"Tindakan Ahli Parlimen Mahfuz menunggu jawapan dari Kementah adalah satu langkah yang wajar. Kami menyarankan peguam parti supaya meneliti kes ini dan di bawa ke Mahkamah," kata Yunus.

"Manakala bagi pihak NIEI pula, kami boleh membawa isu ini ke perhatian antarabangsa," tambah beliau.


TVA


Kami tanggung kos rawatan anda secara percuma.
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
CARA MENGHAPUSKAN BAU BADAN
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive