Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, November 26, 2009

Bubar SPRM Dan Wujudkan Organisasi Anti Rasuah Baru Di Bawah Kuasa Parlimen

Angkatan Muda Keadilan ( AMK ) mendesak agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dibubarkan berdasarkan kegagalan dan prestasi merosot badan tersebut.


Bukan sahaja Ketua Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Ahmad Said Hamdan seharusnya meletakkan jawatan tetapi badan tersebut iaitu SPRM wajar dibubarkan .


Malah amat memalukan Malaysia kini berada di kedudukan ke-56 daripada 180 negara yang mana skor untuk indeks rasuahnya hanyalah 4.5 mata daripada 10 mata.

Tahun lalu Malaysia berada di kedudukan ke-47 dengan 5.1 mata. Berikut adalah Indeks Persepsi Rasuah oleh Transperancy International ( TI ) terhadap Malaysia daripada tahun 2001 - 2009 :



Malah Malaysia berkongsi nombor 56 dengan 4 buah negara iaitu Latvia , Namibia , Samao dan Slovakia ! Lihat jadual di bawah :



Terbukti berdasarkan Jadual di atas adalah kegagalan SPRM ( dulu BPR) yang berada masih berada di bawah Jabatan Perdana Menteri apabila menjunam 9 anak tangga daripada tahun 2008 .

Sebelum ini rakyat memberikan keyakinan apabila berlaku perubahan daripada Badan Pencengahan Rasuah kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia serta berlakunya pindahan akta , organisasi ini akan menjadi lebih efisyen , berintegriti , profesional , telus dan adil.

Tetapi menjadi semakin parah dan Indeks Persepsi Rasuah oleh TI adalah bukti kegagalan SPRM dan SPRM wajar dibubarkan .


Kematian dan pembunuhan Teo Beng Hock yang melibatkan SPRM menjadikan integriti dan kredebiliti SPRM jatuh merudum di mata rakyat . Malah sikap pendakwaan terpilih oleh SPRM menjadikan badan ini sudah tidak dihormati oleh rakyat Malaysia .


Selagi SPRM masih berada di bawah kuasa Perdana Menteri , selagi itulah peranan dan fungsi SPRM tidak akan dicapai lebih-lebih lagi SPRM dilihat sebagai ‘penyelamat’ pemimpin UMNO / BN .


Laporan yang berintegriti dan berautoriti seperti Laporan Ketua Audit Negara dipandang ringan dan bisu oleh SPRM kerana ianya melibatkan pemimpin UMNO/BN dan pegawai-pegawai kerajaan di peringkat Kementerian dan negeri .

Ini meletakkan SPRM sebagai penyelamat kepada pemimpin UMNO /BN dan para perasuah dan penyeleweng yang terus merompak hasil negara dan wang rakyat . SPRM terus dikawal dan dipanduselia oleh Perdana Menteri dan UMNO/BN .

Malah kes-kes yang berprofile tinggi, SPRM menjadi pem’bersih’ walaupun kes rasuah dan penyelewengan tersebut terang lagi bersuluh .

Kes-kes seperti PKFZ tidak terlalu penting bagi SPRM walaupun ianya adalah merupakan skandal terbesar dalam negara .

Serangan SPRM terhadap negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat begitu memberangsangkan walaupun hanya sekadar tulisan daripada blog yang tidak pasti kesahihannya . Terus disiasat dan diambil tindakan oleh SPRM .

Tetapi kes-kes yang dilakukan oleh pemimpin UMNO termasuk Perdana Menteri sediri di’buta,pekakdanbisu’kan sahaja oleh SPRM walaupun telah disahkan bukti tetapi dibakul sampahkan oleh SPRM .

Semua laboran-laporan rasuah , penyelewengan dan salahguna kuasa yang dibuat oleh AMK tiada sebarang tindakan .

Justeru , AMK mencadang dan mendesak agar SPRM dibubarkan dan ditubuhkan satu organisasi anti rasuah yang bebas , telus , adil dan profesional serta diletakkan dibawah tanggungjawab parlimen dan bukan lagi Jabatan Perdana Menteri .

Kegagalan ini juga adalah merupakan kegagalan Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri . Adalah memalukan Malaysia adalah lebih teruk indeks rasuah daripada negara Afrika selatan .

SELAMATKAN MALAYSIA!


Fariz Musa
Timbalan Ketua AMK
23 November, 2009


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive