Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, November 25, 2009

Pakatan tidak harus syok sendiri



Pemimpin Pakatan Rakyat tidak harus 'seronok sendiri' dengan usaha membentuk sistem dua parti tanpa mengambil kira realiti semasa, kata seorang pemerhati politik.

Sebaliknya, Dr Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, mereka perlu menumpukan usaha mengukuhkan gagasan tersebut supaya dilihat lebih bersedia menjadi pemerintah di peringkat pusat.

Katanya, kesediaan itu boleh dilihat apabila setiap parti dalam Pakatan Rakyat mampu berkorban dan berkompromi antara satu sama lain.

Pensyarah kanan pusat pengajian sains kemasyarakatan itu berkata, kesediaan itu juga boleh dilihat apabila Pakatan Rakyat mengumumkan untuk mendaftar gagasan mereka sebagai sebuah parti.

"Tetapi selagi tidak berdaftar, susah untuk mereka capai objektif yang sama," katanya ketika diminta mengulas usaha Pakatan mengadakan simposium mengenai sistem dua parti hujung minggu lalu.

"Kita akan lihat ada kompromi dan pengorbanan apabila masing-masing ketepikan lambang masing-masing dan ini akan menunjukkan kesepakatan ideologi mereka," kata Dr Sivamurugan ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Katanya lagi, para pemimpin mungkin bersedia untuk mencapai sistem dua parti tetapi ia tetap bergantung kepada kematangan ahli parti masing-masing.

"Contohnya sejauhmana PAS boleh berkompromi dengan konsep negara Islam, dan sejauhmana pula DAP sudi berkompromi dengan dasar kesamaan dan kerataan?

"Pemuafakatan dalam Pakatan itu akan dipertikai bila ada ahli yang mula menyoal pendirian parti dalam isu berbangkit," katanya lagi.

Jelasnya, pemimpin setiap parti tersebut perlu menjalankan usaha berterusan untuk menerang dan menerap nilai-nilai sama yang didukung dalam Pakatan Rakyat.

Dr Sivamurugan juga berpendapat bahawa Pakatan gagal menunjukkan mereka bersedia menerajui kerajaan pusat, berdasarkan kepada kelemahan pentadbiran berpusat yang ditunjukkan oleh beberapa kerajaan negeri yang ditadbirnya.

"Masing-masing dilihat menggunakan pendekatan parti sendiri di setiap negeri yang dikuasai mereka. Pakatan kena tunjukkan mereka boleh mengambil pendekatan pentadbiran yang sama di semua negeri," katanya.

Beliau memberi contoh negeri Kedah, yang dikuasai PAS, yang dilihat lebih menumpukan kepada usaha menghapuskan kawasan ternakan babi, sehingga ada wakil DAP yang memprotes usaha tersebut.

"Di Selangor pula isu kepala lembu ditangani ikut cara PKR, dan DAP dengan isu Kampung Buah Pala di Pulau Pinang. Sebaliknya kalau kita lihat negeri-negeri dikuasai BN, kita tidak nampak negeri yang diperintah mengikut cara Umno, MCA ataupun MIC," katanya lagi.

Kesepakatan yang ada setakat ini, tambahnya, hanya wujud dalam objektif umum Pakatan Rakyat untuk menggulingkan BN dan juga kesefahaman untuk tidak menentang satu sama lain dalam pilihan raya 2008.

"Pemuafakatan itu sudah ada tapi tidak kukuh bila ada ahli yang mula menyoal pendirian parti dalam isu-isu berbeza. Masing-masing (parti) kena tumpukan lebih jauh daripada untuk tumbangkan BN semata-mata dan kena fikir tentang nilai-nilai persamaan," katanya.

Dalam pilihan raya Mac 2008, katanya, parti-parti yang bernaung di bawah Pakatan tidak menentang sesama sendiri dan pertandingan berlaku satu lawan satu antara calon BN dan Pakatan.

"Kita juga lihat bila DAP bertanding, ada juga penyokong PAS yang bawa bendera DAP dan sebaliknya," katanya.

Bagaimanapun, katanya, perlu dilihat sama ada dalam pilihan raya umum seterusnya pengundi akan terus menunjukkan pola pengundian yang sama seperti tahun lepas.


malaysiakini


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive