Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, November 16, 2009

Nik Aziz ketuai Pakatan, Anwar bakal PM Pakatan? | Nizar News


Zaid mencadangkan Nik Aziz dilantik sebagai Pengerusi PR.

KOTA BHARU, Nov 15 — Cadangan melantik Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sebagai Pengerusi Pakatan Rakyat (PR) mendapat reaksi positif di kalangan pemimpin parti itu namun ia menjadi polemik di kalangan pimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Ini kerana semua beranggapan Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah ketua umum Pakatan Rakyat selama ini. Namun apabila Datuk Zaid Ibrahim mencalonkan Nik Aziz, semua melihat ia satu cadangan yang wajar.

“Saya setuju Nik Aziz menjadi ketua Pakatan Rakyat jika dipersetujui oleh para pemimpin parti dalam Pakatan Rakyat,” kata Datuk Mustafa Ali, Setiausaha Agung PAS.

Kenyataan Mustafa penting kerana beliau sebagaimana presiden dan timbalan presiden PAS dilihat berbeza kumpulan dalam PAS. Nik Aziz dilihat sentiasa menyerang beliau. Apabila dia sendiri bersetuju dengan cadangan ini, ia satu yang positif dalam mendekatkan perbezaan dalam PAS.

Cadangan Zaid juga datang ketika Anwar berhadapan dengan dakwaan di mahkamah. Jika beliau didapati bersalah, berlaku satu lompang besar dalam PKR dan juga Pakatan Rakyat.

Sekurang-kurangnya dengan cadangan Zaid ini, ia boleh mengisi lompong dalam Pakatan andainya itu yang terpaksa dihadapi Anwar.

Namun, apakah Nik Aziz yang bakal dinamakan sebagai perdana mentri jika Pakatan menang pilihan raya akan datang? Seorang pemerhati politik mencadangkan Nik Aziz ketua Pakatan namun Datuk Seri Anwar lebih diyakini sebagai perdana mentri.

Oleh itu, amat wajar kalau Nik Aziz mengulas isu ini menegaskan sendiri perkara ini, katanya.

Dalam padas itu, ahli parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah, berkata cadangan sebagai ketua Pakatan Rakyat itu selari dengan ketokohan Nik Aziz di samping hubungan baik beliau bersama seluruh kepimpinan PR yang lain.

Menurut Abd Rahim, Nik Aziz mempunyai kredibiliti tersendiri yang membolehkan beliau menerajui PR dengan lebih cemerlang berdasarkan pengalaman perkhidmatannya selama puluhan tahun di dalam parti.

“Saya percaya pengalaman itu boleh melengkapkan barisan pakatan terus maju ke hadapan,” katanya mengulas cadangan dikemukakan bekas menteri di Jabatan Perdana Mentri, Datuk Zaid itu.

Zaid mempunyai hubungan rapat dengan Nik Aziz dikatakan amat mengenali keupayaan Mentri Besar Kelantan itu mencadangkan agar beliau dilantik sebagai Pengerusi PR sekiranya pakatan mahu terus diterima rakyat.

Katanya, jawatan yang dipegang oleh Anwar kini berbeza dengan cadangan tersebut. Jawatan Pengerusi PR masih belum dilantik.

“Saya percaya soal pengaruh kurang atau tidak bukan menjadi isu,” jelasnya.

Tambahnya lagi, soal automatik individu yang memegang jawatan tersebut dilantik menjadi Perdana Menteri sekiranya PR mendapat mandat rakyat membentuk kerajaan juga tidak timbul kerana sistem penentuan sesuatu jawatan di dalam pakatan tidak sama dengan Barisan Nasional (BN).

themalaysianinsider



Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive