Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, November 22, 2009

UMNO DAN SERIGALA



Oleh cucutokayah

Baru-baru ini aku menonton rancangan National Geographic yang mengisahkan sekumpulan serigala yang menumbangkan seekor kerbau liar.

Sekumpulan serigala dalam sekitar 12 ekor mengejar dan menumbangkan seekor kerbau liar ini digambarkan dengan cukup berkesan dari awal kumpulan serigala itu menyusun strategik serangan hinggalah rebahnya kerbau tersebut.

Kerjasama yang cukup tinggi ditunjukkan oleh kumpulan serigala itu,dengan tektik dan teknik serangan yang tidak memungkinkan untuk kerbau itu melawan,bahkan kawanan kerbau lain juga tidak mampu untuk menolong,akhirnya sang kerbau rebah menyembah bumi.

Namun apabila kerbau itu telah rebah,perpecahan mula berlaku kepada kumpulan serigala itu,keserakahan dan ketamakan telah membuatkan kumpulan serigala ini bergaduh sesama mereka demi untuk mendapat bahagian yang lebih atau membolot semua seekor kerbau untuk diri sendiri sahaja tanpa mau berkongsi dengan kawan2 yang lain yang sama2 membantu merebahkan sang kerbau tadi.

Aku jadi terpikir dengan gelagat kumpulan serigala ini,sikap dan perangai mereka tidak ubah seperti gorombolan UMNO yang ada pada hari ini,mirip sekali.

Gorombolan ini memang kuat bergabung semasa menghadapi pihak lawan terutama didalam musim pilihanraya.Strategik yang disusun begitu rapi dan licik yang matlamat utama adalah untuk menumbangkan pihak lawan,namun setelah memenangi pilihanraya mereka2 ini mula kembali berpecah dan bercakaran sesama sendiri untuk merebut kekayaan negara,bahkan lebih sarakah dari kumpulan serigala itu.

Apakah nasib rakyat kebanyakkan akan terbela dengan kuasa dan kekuatan yang dimiliki oleh gerombolan ini.Apakah kita akan terus memberikan ruang buat gorombolan ini untuk membolot semua hasil kekayaan negara?

Pikir2kanlah,apakah ini yang kita mahukan,biarkan je gerombolan ini melakukan kemusnahan dan kerosakan dinegara kita,asalkan kita masih lagi boleh makan dan hidup seperti biasa.

Tidakkah ada terdetik dihati kita untuk melakukan perubahan?renungkan jauh2 kerana mungkin perubahan yang kita buat pada hari ini bakal memberikan kehidupan yang lebih selesa pada generasi kita yang akan datang.

Cucu Tok Ayah

utaraonline


Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive