Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, November 22, 2009

Dua saudara jumpa ikan berkepala buaya


KERAMAT PERMAI - Penemuan ikan berkepala buaya oleh dua saudara mengemparkan masyarakat di sekitar kawasan ini menyebabkan rumah mereka tidak henti dikunjungi tetamu.

Mohd Shaiful Azhar Amin, 16 dan Mohd Razali, 25 menemukan ikan itu di Sungai Klang berhampiran Jalan Enggang yang berhadapan dengan Kilang Texas dekat sini pada pukul 6 petang, kelmarin.

Penemuan ikan itu menimbulkan pelbagai persoalan dari mana datangnya spesis ikan yang pelik ini.

Menurut Shaiful, dia dan Razali baru sahaja habis bermain bola dan memancing sememangnya menjadi hobi mereka berdua.

“Pada petang itu, saya dan Razali tidak berhajat untuk memancing tetapi sudah menjadi rutin harian ke sungai itu untuk memancing atau melihat orang memancing. Ketika saya duduk di tepi tebing sungai saya melihat seolah-olah ada biawak yang menggelupur di celah daun di tebing sungai itu,” katanya.

Katanya, Razali yang turun melihat memberitahu, bahawa itu adalah ikan, dan dia turun ke tebing untuk membantu Razali menangkap ikan itu.

“Saiznya juga besar, kepalanya seakan-akan kepala buaya tetapi badannya seperti ikan dan ia juga mempunyai dua pasang sirip,” katanya yang berasal dari Ipoh.

Kedua-dua saudara ini masih tiada sebarang cadangan apakah yang akan dibuat dengan ikan ini, tetapi mula menyayanginya kerana ini merupakan satu pengalaman yang menarik buat mereka.

Sementara itu, Ibu Shaiful, Zaleha Dollah berkata, anaknya memang gemar memancing sehinggakan ada jiran yang membeli ikan yang dipancingnya.

“Pada petang itu, saya sangat bimbang kerana sehingga Maghrib mereka tidak pulang lagi, dan sama sekali tidak menyangka yang mereka menemukan ikan yang pelik,

“Selalunya dia akan membawa pulang ikan Talapia dan jika ada permintaan, Shaiful akan menjualnya dengan harga RM5 satu kilogram,” jelasnya.

sinarharian


Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. Ikan berkepala buaya ialah spesis dari Amerika Selatan. Apabila ia masuk ke sungai-sungai di Malaysia dan membiak boleh menyebabkan ketidakseimbangan ekologi. Kejadian ini menunjukkan agensi-agensi yang berkaitan tidak melaksanakan tugas mereka dengan baik sehingga spesis asing boleh berada dalam sungai kita. Adalah diharapkan apabila PR diberi peluang memerintah, kejadian yang sama boleh dielakkan. Sungai-sungai perlu dipelihara supaya apa sahaja haiwan dan tumbuhan yang mendiaminya sesuai dengan habitat yang ada serta ekologinya seimbang.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive