Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, November 28, 2009

Aidiladha Tanda Pengorbanan Kepada Agama, Diri Dan Kehidupan



Kedatangan Aidiladha disambut dengan meriah bagi mengingati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail.

Rata-rata orang ramai menyambut hari raya korban ini dengan niat suci dan menjadikan peristiwa lepas sebagai motivasi dalam kehidupan seharian.

Orang ramai yang ditemui TvSelangor meluahkan kesyukuran dengan sambutan aidiladha dan menyifatkan ia sebagai pengorbanan yang terulung.

Bagi Sukarman Shuhaimi, 72, berkata Aidiladha merupakan hari yang besar maknanya kepada umat Islam dan mereka yang berkemampuan menyembelih haiwan ternakan digalak melakukannya.

“Korban ini adalah satu kewajipanlah untuk muslim dan muslimat yang mampu.Itu macam pakcik berkorbanlah,jadi segala-galanya berkorbanlah,ibadah …sapa yang buat dialah dapat pahala. Tapi syaratnya hendaklah adil,tidak adil terbeban pada yang melakukan benda itu,itu sahaja”,katanya.

Bagi Shukor Othman pula, maksud korban membawa pengertian yang luas pada dirinya kerana penghayatan terhadap Aidiladha adalah kesanggupan berkorban untuk agama, bangsa, negara dan keluarga.

“Kalau bab-bab yang kita korban ni kira banyak ya…,kita korbankan duit, tenaga kewangan yakni kita korbankan untuk raya haji disamping itu kita dapat mengeratkan ukhwah antara umat Islam”,katanya.

Manakala Akashah Hashim pula berkata ibadah korban adalah menguji ketakwaan hamba kepada Allah.

“Memang satu kemestian yang sebetulnyakan,yang ni untuk siapa yang mampu,salah satu sebahagian orang kata menghayati agama kita terutama sekali untuk mengingati orang-orang yang kurang berkemampuan,itulah bagi saya”,katanya.

Mohd Zawawi Yusof pula berkata pengorbanan (korban) bukan sahaja melibatkan harta dan wang ringgit sebaliknya turut melibatkan masa dan tenaga.

“Tapi macam yang kita buat pengorbanan hari ini,nak belajarlah sedikit sebanyak apa pengorbanan Nabi Ibrahim itu semua,tapi kalau kita tengok pengorbanan dalam erti yang lebih luas,korban masa,korban wang ringgit,itu semua”,katanya.

tvs


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive