Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, November 28, 2009

Borang 2 Tidak Dihapus,Pas Tetap Gesa Undi Pos DiMansuh



Pas masih tetap dengan desakannya meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menghapuskan sistem undi pos walaupun permintaan mereka supaya Borang 2 sistem undi berkenaan tidak tercapai.

Ketua Penerangan Pas Pusat, Suhaizan Kayat berkata Pas lebih menekankan penghapusan sistem undi pos kerana sistem berkenaan menimbulkan manipulasi pihak ketiga.

Sehubungan itu, beliau mahu sistem pengundian awal diperkenalkan untuk mengelakkan berlakunya sebarang penyelewengan semasa proses pengundian.

"Sebab itu saya sebenarnya tak pandang kepada Borang 2.Pada saya yang penting adalah undi pos ini mesti dimansuhkan itu sahaja, kalau kita terima Borang 2 kita terima konsep undi pos itu secara keseluruhan.”

“Tapi kepada saya undi pos ini perlu dimansuhkan, ditukar kepada proses pengundian advance vote(pengundian awal) maknanya ini pernah dicadangkan oleh SPR,maknanya dia buat advance vote(pengundian awal) maksudnya macam ni pengundi yang betul-betul kritikal pada masa itu sahaja yang dibenarkan mengundi awal”,katanya.

Suhaizan berkata demikian ketika mengulas mengenai kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri di Parlimen semalam bahawa penggunaan borang 2 dalam sistem undi pos tidak akan dihapuskan.

Sebelum ini, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub bersama 15 wakil Pas Pusat telah mengadakan pertemuan dengan SPR yang diketuai oleh Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bersama 15 pegawainya.

Dalam pertemuan berkenaan PAs mengemukakan beberapa cadangan kepada SPR iaitu meminta supaya Borang 2 dihapuskan kerana ia merupakan faktor ketakutan kepada pengundi pos.

Suhaizan juga berkata pengundian awal yang dicadangkan hanya melibatkan pengundi yang dikategorikan sebagai kritikal seperti pelajar, anggota tentera dan juga duta-duta Malaysia yang berada di luar negara.

“Jadi kalau katakan ada satu pilihanraya maknanya mereka yang terlibat ini sahaja yang perlu buat report kepada SPR menyatakan dia pengundi disini, sini dan dia memohon untuk membuat pengundian awal,golongan ini sahaja,yang lain tak terlibat dengan masa kritikal ini mengundi seperti biasa",katanya.


tvs


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive