Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, November 21, 2009

Nik Aziz antara 50 tokoh Islam berpengaruh di dunia



KUALA LUMPUR, Nov 21 — Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menerajui Kelantan sejak 1990 sebagai Menteri Besar Kelantan disenaraikan sebagai antara pemimpin Islam berpengaruh di dunia.

Daripada senarai 50 personaliti yang dinamakan, Nik Aziz menduduki tempat yang ke-42.

Nama 50 personaliti ini disenaraikan dalam buku berjudul “The 500 Most Influential Muslims”. Edisi pertama dikeluarkan baru-baru ini oleh The Royal Islamic Strategic Studies Centre.

“Kita cuba untuk mengetengahkan mereka yang berpengaruh sebagai Muslim, pengaruh mereka digerakkan hasil amalan ajaran Islam ataupun pada hakikatnya mereka adalah seorang Muslim,” kata bahagian pengenalan buku itu.

Mengetuai senarai itu ialah Raja Arab Saudi Raja Abdullah Abdul Aziz dan disusuli pemimpin agung Iran Ali Khamenei dan Raja Maghribi Raja Mohamed VI.

Umumnya, nama tokoh dan personaliti dalam buku itu disenaraikan dalam 15 kategori iaitu ulama, politik, pentadbiran, pengkhutbah, wanita, kedermawanan, pembangunan sains dan teknologi, kebudayaan, media dan radikal serta rangkaian Islam antarabangsa.

Kategori itu menyenaraikan kira-kira 450 nama keseluruhannya.

Di bawah kategori-kategori secara umum itu, nama-nama dari Malaysia yang turut disebutkan ialah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim, Zainah Anwar dan Sharifah Zuriah dari pertubuhan bukan kerajaan Sisters in Islam, ahli akademik Prof Emeritus Datuk Dr Osman Bakar dan Prof. Dr. Mohammad Hashim Kamali, Naib Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang Mohideen Abdul Kader dan Kumpulan Raihan.


Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive