Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Disember 05, 2010

"GILA B@BI" punya Kerajaan

"Ishh...Ummi ni buat malu Asiah saja cakap macam tu!" Jerit Asiah sebaik umminya habis bercakap telefon dan tiba di rumah.

"Apa yang ummi cakap yang Asiah malu tu?" memang tak faham dengan maksud Asiah.

"Tadi tu ummi cakap tu!" ulang Asiah lagi.

"Oooooo....tu...tak pe. Ummi menyumpah kerajaan yang Zalim yang naikkan harga minyak dan barang-barang" Ummi cuba terangkan pada Asiah duduk perkara yang sebenarnya. Lagipun bukan mudah dan lancar sahaja perkataan buruk itu boleh keluar dari mulut.

Dua hari lepas 3 Disember, saya mengambil masa terluang membawa anak-anak berjalan ke sana sini dengan misi tertentu, lagipun bukan mudah untuk mendapat peluang membawa ke 4 orang anak untuk berjalan bersama.

Destinasi pertama kami singgah di Village Mall Kepong. Sarapan dan santai sebentar, singgah di kedai buku dan terus keluar. Sebelum bergerak lebih jauh singgah sebentar di Kedai Minyak PETRONAS untuk mengisi minyak. Kebiasaannya hanya mengisi RM50 sahaja setiap kali isi dan bolehlah memenuhi separuh lebih sedikit tangki. Jarang sekali mengisi minyak setangki penuh. Itu pada jam 11.30 pagi.

Destinasi kedua menuju ke Pejabat SUK di Shah Alam. Menghantar resit dan menandatangani voucher untuk cek sumbangan dari Pertubuhan Kebajikan Amal Wanita Selangor (PEKAWANIS) kepada Gerakan Mansuhkan ISA. Sebentar sahaja singgah di sana sementara anak-anak hanya menunggu di dalam kereta. Selesai misi kedua ini, kami menuju ke Masjid Shah Alam dan saya meninggalkan dua orang anak lelaki di sana untuk solat Jumaat.

Selesai solat Jumaat jam 2.00 petang bergerak memecut pula untuk ke Pekan Kajang. Misi ini tidak dirancang. Asiah yang sempat ber 'chat' dengan Makcik Sham sebelum kami keluar. dari rumah awalnya. Asiah kata Makcik Sham ajak makan bihun sup dan kuih muih sedap di perkarangan masjid Jamek Kajang, dan Makcik Sham juga dalam proses baru membuka kedai di gerai MAIS di perkarangan Masjid. Asiah kata Makcik Sham nak pinjam drill kalau ummi dan abah punya satu.

Oh, lupa untuk dimaklumkan di sini bahawa sepanjang perjalanan dari Gombak melalui LDP, melalui SPRINT dan Lebuhraya Persekutuan, Lebuhraya PLUS dan Lebuhraya ke Kajang saya kira saya perlu melalui hingga 6 buah tol yang jumlah bayarannya hampir RM 15.00 pergi dan balik!! Memandangkan perlu melalui banyak tol plaza dalam satu perjalanan hanya di Lembah Kelang sahaja sungguh terasa sakit di hati.

Sampai di Kajang hampir jam 3. Keluarkan drill untuk diguna oleh mereka bagi menyediakan gerai untuk berniaga. Seronok berjumpa.

Topik perbincangan kami seringkali bagaimana untuk 'terus hidup'. Bagaimana untuk terus mencari rezeki menampung kehidupan. Ya, untuk kami mungkin tidak terlalu terdesak kerana punya pendapatan tetap. Bagi Sham dan Fendi ianya sesuatu yang harus dan wajib untuk mereka terus berusaha kerana mereka tidak punya pekerjaan yang tetap demi memenuhi masa untuk dua orang anak yang teristimewa.

Bersama Sham dan Fendi, Zunar dan An-Nur Annisa di Pelancaran BERSIH 2.0

Kami bersembang lagi sambil duduk santai di atas simen lantai gerai yang dingin dengan pemandangan yang tenang di sekitar Masjid. Ada pohon tinggi kehijauan di hadapan gerai, memang sungguh tenang dan indah. Ramai peniaga yang menumpang mencari rezeki di kawasan itu, di perkarangan Masjid. Ada abang penjual sup, mee, bihun, kuew teaw yang sungguh sedap. Anak lelaki, Ammar menghabiskan dua mangkuk besar mee sup sekali hidangan.

Pakcik penjual air tebu yang Sham panggil Wak. "Wak bagi satu air tebu free wak". Sengih saja Sham dan sampailah air tebu yang dipinta. Kakak penjual goreng pisang dan keropok lekor yang sunggu rangup. Di situlah mereka mencari rezeki. Kata Sham dah bertahun-tahun mereka di situ, berniaga mencari rezeki. Berniaga kecil-kecilan dengan motor, kereta sorong dan lori. Selagi tidak ada yang menghalau mereka di sana mereka akan terus mencari rezeki yang halal di situ.

Memang tenang dan kami terus bersembang dengan santai, sambil Sham memikirkan cara sebaiknya untuk menyusun atur kedai yang sederhana sahaja besarnya. Sham akan menjual pakaian, Al-Quran dan berbagai barangan yang lain mungkin. Sham harus juga memikirkan satu ruang bagi membolehkan dua orang anak istimewa mereka An-Nur dan Annisa berehat.

Asiah memang gemar melayan anak-anak kecil dan kawan. Kami santai bersembang di mana ada kesempatan.

Kami bersembang dengan penuh kritikal dan benci terhadap kerajaan yang tidak mementingkan nasib rakyat sendiri. Cuba juga membandingkan dengan negara-negara asing yang memberikan kelebihan kepada keluarga yang punya anak istimewa seperti An-Nur dan Annisa. Jika ada sudah tentu masa yang lebih dan berkualiti dapat disediakan untuk proses terapi anak-anak istimewa ini.

Kami bersembang dan terus bersembang sambil Asiah dan Asma' melayan An-Nur dan Annisa yang sebenarnya seusia dengan mereka berdua. Asiah dan Asma' menyorong An-Nur dan Annisa ke hulu dan ke hilir. Seronok melihat mereka bermain dan melayan kedua orang sahabat mereka. Mungkin ini peluang untuk An-Nur dan Annisa bermain dengan teman sebaya.

Seronok, memang seronok dan tenang mungkin kerana berada di perkarangan sebuah Rumah Allah.

Sebaik masuk waktu Asar kami merasakan dudah sampai waktu untuk pulang. Kami bersalaman dan berpelukan dengan berjanji untuk datang lagi kerana Asiah suka menjaga An-Nur umpama seorang bayi kecil.

Itulah perjalanan kami dengan misi pada hari Jumaat yang mulia, namun berakhir dengan sumpah seranah kepada kerajaan yang zalim yang menggunakan istilah 'pelarasan dan keseragaman' bagi menyembunyikan fakta yang sebenar bahawa mereka sanggup untuk membeban rakyat dengan serentak menaikkan harga barangan keperluan seharian 4 dalam 1, RON 95, Diesel, gula pasir dan Gas LPG yang digunakan oleh rakyat bawahan. Atas alasan bahawa pelarasan ini perlu dan tidak membebankan rakyat.

Berita kenaikan harga minyak dan barangan dibaca di twitter sebaik kereta keluar dari Lebuhraya DUKE, maka terus membatalkan niat untuk terus pulang ke rumah dan melencong untuk memenuhkan tangki minyak walau amat jarang melakukannya.

Maka saya menyumpah ketika bercakap dengan Sham di telefon "Gila B@Bi' punya kerajaan!

ummuasiah2001.blogspot.com

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive