Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Disember 07, 2010

'Ketuanan Melayu Untuk Kaburkan Ketuanan Anwar'


Pengarah Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Datuk Shamsul Amri Baharuddin berkata istilah Ketuanan Melayu hanya ciptaan ahli politik dalam menggambarkan kedudukan politik dan ekonomi orang Melayu.

"Saya tidak tahu kenapa timbulkan isu ini. Apa yang saya nampak adalah 'Ketuanan Anwar' dalam PKR. 'Ketuanan Anwar' yang perlu dihapuskan. 'Ketuanan Melayu' hanya nak kaburkan 'Ketuanan Anwar'. Pada pandangan saya, konsep itu (Ketuanan Melayu) tidak ada," katanya.

Shamsul mengulas kenyataan presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengenai Ketuanan Melayu yang dibangkitkannya ketika menyampaikan ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan Ketujuh parti itu Ahad lalu.

Dr Wan Azizah meminta konsep Ketuanan Melayu dihapuskan bagi membolehkan anak-anak membesar dengan visi 'bangsa bermaruah' atau 'Melayu bermaruah'.

Sambil mempersoalkan tindakan Dr Wan Azizah, Shamsul berkata kenyataan isteri Datuk Seri Anwar Ibrahim itu hanyalah gimik politik dan untuk menutup kemelut yang dihadapi PKR ketika ini.



Katanya, Dr Wan Azizah perlu melihat semula apa yang dimaksudkan dengan ketuanan itu dan tidak seharusnya mempersoalkan hak keistimewaan orang Melayu yang telah termaktub sejak zaman kesultanan Melayu lagi.

Menurut beliau jika dilihat dalam soal ekonomi, kaum Cina mendominasi sebanyak 70 peratus daripadanya manakala Melayu hanya 30 peratus, dan tiada istilah kaum Melayu mendominasi dalam semua aspek.Kesan buruk

"Kalau kita lihat sepatutnya 70 peratus itulah yang tuan. Jadi, ketuanan Melayu itu menunjukkan apa? Apa dia ketuanan itu? Dia (Dr Wan Azizah) sendiri tidak jelas apakah maksud ketuanan itu," katanya.

Beliau berkata ahli politik seharusnya memikirkan isu yang relevan untuk dibincangkan dan tidak membangkitkan isu yang boleh mendatangkan kesan buruk antara kaum.



Sementara itu bagi pakar sejarah Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim istilah Ketuanan Melayu tidak perlu dibahaskan kerana ia tidak wujud dalam perlembagaan negara,.

Beliau berkata dalam aspek sejarah, hanya 'Ketuanan Raja' yang termaktub dalam perlembagaan kerana rakyat perlu menunjukkan taat setia kepada raja.

"Sebelum ini tidak pernah disebut 'Ketuanan Melayu' dalam masyarakat Melayu. Dalam sejarah hal sebegitu tidak betul. Yang ada dalam perlembagaan cuma 'Ketuanan Raja' iaitu di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.

"Orang Melayu mendapat hak keistimewaan kerana mereka adalah rakyat raja, kerana itu raja yang penting. Kedudukan orang Melayu memang diberikan pertimbangan khas dan tidak perlu dipersoalkan," katanya.



Khoo berkata istilah Ketuanan Melayu hanya dibangkitkan oleh ahli politik bagi tujuan politik semata-mata, dan beliau melihat ahli politik sekarang sering membangkitkan isu yang boleh mendatangkan konfrontasi antara kaum.

"Ahli politik seharusnya memberi perhatian kepada perkhidmatan mereka kepada rakyat, menolong rakyat. Bukan menggalakkan rakyat untuk bergaduh," katanya.

- Bernama



UO

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

  1. Bukan ketuanan raja tapi KEDAULATAN RAJA serta sangat menafikan terhadap dakwaan bahawa tidak adanya Ketuanan Melayu. Harus diingat raja itu bangsanya apa? Wajib dan semestinya Melayu. Dalam sejarah sekalipun kita mendapati jika tanah2 yang ada dibuka dahulu itu bukannya dibuka oleh raja semata-mata tetapi rakyatnya juga. Jadi pada masa itu bangsa Melayu yang telah membuka tanah ini. Maka pemilikan itu telah menajdikan Melayu sebagai tuan kepada tanah ini. Jangan mudah memberi tafsiran sehingga boleh menyalah tafsir.

    Ketuanan Melayu - Melayu buka tanah, maka tanah itu menjadi hak dan pemilikannya adalah hak Melayu. Maka Melayu ialah tuan rumah di tanah ini. Dan kaum lain hanya golongan imigran yang diberi kewarganegaraan walaupun taat setia mereka pada masa itu lebih kepada negara asal kerana TOLRENSI dan TOLAK ANSUR tuan rumah.

    Kedaulatan Raja2 - Raja sebagai ketua negara dan adanya konsep daulat antara rakyat dan raja. Malahan mereka ialah pemimpin. Tetapi era Negeri2 Melayu Bersekutu, X Bersekutu, Negeri Selat telah mencemarkan kedaulatan raja dan berlakunya hingga ke hari ini dan pewarisnya ialah kerajaan sekarang.

    Raja sememangnya tuan dan ingin mengangkat martabatnya adanya "Daulat Tuanku" dan Kedaulatan Raja-raja.

    Bangsa yuang membuka tanah ini ialah Melayu maka merekalah tuan rumah tanah ini. Kerana itu boleh wujudnya Ketuanan Melayu.

    Namun segala "Ketuanan" hasil rekaan politik mesti dibakulsampahkan! Daulat Tuanku. Takkan Hilang Melayu di Dunia!

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive