Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Disember 05, 2010

Melacur, Gigolo. Halal untuk biayai IPT?

Sesetengah Negara, penyediaan pelajaran untuk rakyat adalah tanggungjawab pemerintah dan Negara. Ini merupakan perkara asas teras pembangunan Negara. Sebab itu kebanyakan Negara memebri pendidikan percuma kepada rakyatnya sehingga keperingkat ijazah tertinggi atau mereka dikenakan bayaran minima bahkan biasiswa dianugerahkan khususnya kepada yang tidak mampu.
Bagi Malaysia, kini pendidikan menjadi sumber perniagaan. Semua berbayar bahkan dikenakan kadar faedah terhadap setiap pinjaman untuk pelajaran. Ia kini menjadi beban kepada rakyat. Bagi sesetengah masyarakat yang prihatin, rakyat akan bangkit jika yuran pengajian membebankan seperti yang berlaku di Britain sekarang. Para pelajar berdemontrasi membantah isu kenaikan yuran pengajian.
Tetapi bagi Malaysia, mereka takut untuk mengatakan tidak. Bukan hanya yuran pengajian dan pembelajaran meningkat disemua peringkat bahkan keperluan dan barangan asas naik pun mereka masih lagi diam semata. Seolah-olah para pemimpin yang dilantik untuk menjaga hak dan keperluan rakyat memerintah mengikut hawa nafsu mereka tanpa mempedulikan keperluan rakyat. Apatah lagi rakyat akan terus member kekuasaan kepada mereka.
Inilah akibatnya sehingga timbulnya isu para pelajar IPT terpaksa melacur untuk membayar yuran pengajian dan juga keperluan sebagai pelajar. Yang wanita menjadi pelacur bahkan yang lelaki menjadi gigolo. Ini bukan isu baru tetapi apa tindakan pemerintah khususnya UMNO-BN?
KPT diminta siasat dakwaan pelajar IPT melacur untuk biaya pengajian

KOTA KINABALU. 4/12/2010: Kementerian Pengajian Tinggi diminta segera menjalankan siasatan menyeluruh mengenai dakwaan terdapat pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang terpaksa "menjadi pelacur" bagi membiayai kos pengajian mereka.

ADUN Tanjung Batu, Datuk Hamisa Samat, berkata masalah itu perlu diberi perhatian serius oleh kementerian kerana bukan sahaja menjejaskan nama baik IPT tetapi juga bagi menyelamatkan masa depan mereka terbabit. "Isu pelajar IPT 'terpaksa' melacur ini ibarat barah yang jika tidak diubati dan diambil langkah-langkah pencegahan boleh menyebabkan keadaan menjadi lebih buruk," Hamisa berkata demikian sebagai mengulas pendedahan Ketua Pergerakan Wanita Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Bersatu (UPKO), Dr Jaina Sintian, pada simposium parti itu Khamis lalu bahawa ada pelajar IPT yang terpaksa menjadi pelacur bagi membiayai kos pengajian mereka.

Jaina dipetik sebagai berkata kebanyakan mereka yang terbabit datang daripada keluarga yang bermasalah seperti berlaku perceraian ibu bapa menyebabkan mereka tidak mempunyai tempat bergantung bagi menanggung kos pengajian. "Mereka bukan sahaja berdepan dengan tekanan untuk menamatkan pengajian tetapi kos pengajian itu sendiri yang semakin meningkat tidak termasuk kos makan minum, tempat tinggal, pengangkutan, buku-buku, komputer dan bil internet," katanya.

Persoalannya, ahli dan pimpinan UMNO merujuk kepada fatwa Ustazah Masyitah. Mereka bukan peduli dengan mufti. Apatah lagi para ulama maupun ustaz dikalangan penyokong Pas. Apa kata Masyitah?

Kerja pelacur 'halal' jika dharurat - Ustazah Masitah

Merujuk ruangan `Anda Musykil, dari Masitah Jawab' pada akhbar Harian Metro keluaran 19 Jun 2005. halaman 3. Pada satu tajuk besar dan persoalan `JUAL DIRI KERANA TERDESAK' yang dikemukakan oleh pembaca RAZIN dari kuala Lumpur.

Petikan kemusykilan beliau seperti berikut, " Saya sering membaca kisah wanita (terutama ibu tunggal) yang terpaksa menjual dirti untuk membesarkan anak. Punca pendapatan ini secara terang adalah haram. Persoalannya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini akan mendapat keberkatan Allah? Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdoasa? Dan bagaimana pula hukumnya jika wang itu digunakan untuk membayar zakat fitrah?"

Maka, jawapan dari Ustazah Masitah seperti berikut:

" Hukum di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang. Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu `terpaksa', membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya." "Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan." "Perkara dilakukan dalam suasana dharurat terlepas daripada hukuman biasa." "Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan dharurat ia dimaafkan'

Kalau inilah pandangan yang dipakai? Apa mau kata? Bagi mereka pendidikan itu dharurat dan untuk menjelaskan yuran maka jalan penyelsaian adalah melacur atau menjadi gigolo. Tidakkah haru-biru jadinya. Mana dia tanggungjawab Kementrian Pendidikan? Kementrian Pengajian Tinggi? Apa pandangan mufti dan ulama dalam hal ini? Apakah penyelsaian sebenar? Mampukan pemerintahan sekular UMNO-BN menyelsaikan masalah yang sekian lama ini? Tepuk dada Tanyalah kertas undi. Anda nak pangkah siapa dalam pru nanti?


ustsaifulbahri


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive