Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, April 06, 2011

Utusan Aibkan Anwar Untuk Politik Umno


SHAH ALAM 5 APRIL : Bekas Ketua Pengarang Utusan Melayu Said Zahari membidas laporan media arus perdana yang ghairah menyiarkan gambar dan menayangkan klip video seks semata-mata untuk mengaibkan Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
Beliau menyifatkan tindakan Utusan Malaysia dan TV3 serta media lain sebagai tidak beretika dan melanggar prinsip asas kewartawanan semata-mata untuk memenuhi agenda politik majikan mereka. 
"Cerita- cerita seperti itu, video dan gambar- gambar seperti itu langsung tidak usah dipakai. Sepatutnya pengarang tidak perlu menggunakannya,  tak perlu siarkan kerana apa faedahnya kepada  pembaca, apa yang dipelajari mereka,” kata beliau kepada TVSelangor/  


Said  berkata media yang beretika tidak akan melaporkan sesuatu yang belum terbukti kesahihannya serta tidak cuba untuk mendorong pembaca agar mempercayai setiap apa yang dipaparkan mereka.
Said menjelaskan peranan akhbar adalah menyebarkan menyampaikan berita, maklumat dan mencerminkan pemikiran rakyat kearah kebaikan.
Namun mutakhir ini, surat khabar secara rasmi diangkat menjadi lidah rasmi bagi parti pemerintah. 
Said berkata, hakikatnya pembaca membeli surat khabar untuk mendapatkan berita yang sahih dan memberi 1001 maklumat yang berguna bukannya fitnah politik semata- mata. 
"Pembaca bukan hendak benda yang macam itu pun. Tapi oleh kerana mereka nak jual surat khabar, mereka gunakan itu sebagai penarik kepada pembaca."  
Beliau menyifatkan Utusan Malaysia dengan sengaja mahu mendorong pembaca untuk mempercayai bahawa Anwar adalah individu dalam video seks yang didalangi Datuk T. 
"Lebih mendukacitakan , ia (Utusan Malaysia)  digunakan untuk menuduh seseorang dalam kes ini yang saya ingat dia sebutkan Anwar walaupun sudah terbukti bukan Anwar dalam video itu dan gambar itu terbukti bukan Anwar," tambah beliau. 
"Namun Utusan secara tidak langsung menunjukkan bahawa orang itu adalah Anwar. disini terletaknya politik (Utusan Malaysia dan Umno)."  
Said mengingatkan warga media agar kembali berpegang kepada etika kewartawanan demi memartabatkan industri ini dikata mata rakyat.
"Pengarang, pemberita, wartawan, editor surat khabar harus berhati- hati dalam soal seperti ini sebab tiada faedahnya untuk pembaca."  tegas s beliau.

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

2 ulasan:

  1. media sepatutnya membuka minda rakyat..bukan menyempitkan pemikiran mereka..

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama12/4/11 1:04 PG

    Dah pencen baru waras sikit dia ni...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive