Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, September 04, 2011

Pakatan Rakyat : UMNO Peralat Utusan Ubah Sejarah


SHAH ALAM 3 SEPT : Pakatan Rakyat mendakwa Utusan Malaysia diperalatkan oleh kerajaan bagi memutar-belitkan fakta dengan menyerang Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu secara berterusan sebagai seorang simpatisan komunis.

Satu kenyataan media yang dikeluarkan Pakatan Rakyat hari ini mempersoalkan naratif sejarah yang ditulis oleh Kerajaan UMNO-Barisan Nasional, yang telah memalsukan fakta sejarah Malaysia yang hanya mahu sumbangan UMNO dan sekutu mereka yang diiktiraf sementara sumbangan jelas dari nasionalis Malaysia dan pejuang kemerdekaan yang lain dipadamkan.

"Apa sudah jadi kepada tokoh-tokoh seperti Dr Burhanuddin al-Helmy, Ahmad Boestamam, Ishak Haji Mohamed (Pak Sako) dan ramai lagi?"

Mengikut sejarah, tokoh-tokoh ini turut mempelopori dan berjuang bersama pelbagai pertubuhan gerakan seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang merupakan peneraju sebenar aktivisme politik Melayu.

Malah, usaha itu turut menujukkan penduduk tanah Melayu telah mampu bersatu tanpa mengira warna kulit, ras dan agama sepertimanya Perlembagaan Rakyat yang terhasil 10 tahun sebelum Merdeka oleh Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA) dan All-Malaya Council of Joint Action (AMCJA)

"Usaha PUTERA-AMCJA ini bukan sahaja bersejarah dari segi usaha mereka, malah merekalah pakatan politik pelbagai kaum pertama negara."

Kenyataan Media bersama Dr Dzulkefly Ahmad dari PAS, Nik Nazmi Nik Ahmad dari PKR dan Liew Chin Tong dari DAP hari ini Pakatan Rakyat mempersoalkan laporan cuai dan berniat jahat Utusan Malaysia, yang sekali lagi menggunakan hujah palsu dan tipu helah dengan niat yang jahat.

Utusan sejak awal Syawal telah menyerang Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu bertubi-tubi dan didakwa sebagai 'tali barut DAP dan Komunis' oleh akhbar milikan UMNO tersebut.

Kenyataan media tersebut turut mendakwa satu sejarah yang selari berjaya dipadamkan daripada rekod rasmi negara.

Malah, Pakatan turut mendakwa buku-buku sejarah kontemporari yang digunakan dalam sukatan pelajaran hanya memaparkan bab-bab yang berkepentingan untuk UMNO menjadi asas kepada pemimpin serta kekuasaan mereka selama lima lebih lima dekad.

"Tetapi pemimpin UMNO tidak mampu menerima kepelbagaian ini. Sejarah yang ditulis UMNO ialah hanyalah satu versi yang tiada ruang untuk berbeza pandangan."

"Hakikatnya, jika kita membaca sejarah Malaysia...kita akan mendapati kisah aktivisme sosial, pejuangan kebangsaan, anti-kolonialisme dan kemudian ketakutan institusi dan penindasan yang menyaksikan mereka dan ramai lagi ditangkap dan ditahan di bawah ISA oleh Kerajaan Perikatan / BN setelah difitnah, antara lain, menjadi talibarut komunis."

tvs



KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive