Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, September 27, 2011

PAS Gesa Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Peguam Negara


KUALA LUMPUR 26 SEPT : PAS hari ini mendesak satu suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan rasuah dan penyelewengan perundangan oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Naib presidennya, Mahfuz Omar berkata, siasatan itu penting memandangkan dakwaan bersabit hal itu timbul dari pelbagai pihak termasuk oleh penulis, Raja Petra Kamaruddin, bekas panel pencegahan rasuah Tan Sri Robert Phang, serta didedahkan dalam surat terbuka bekas ketua siasatan Jenayah (CID) Datuk Mat Zin Ibrahim.

"Ia (dilihat) satu pencemaran terhadap institusi peguam negara yang diwujudkan dalam (kerangka) perlembagaan persekutuan," katanya dalam sidang media di ibu negara petang ini.

Mahfuz berkata, suruhajaya itu perlu ditubuhkan kerana institusi peguam negara mempunyai hubungan langsung dengan Perlembagaan Persekutuan dan perlantikannya dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong.

Menurut Mahfuz, dakwaan berkaitan antaranya berhubung dakwaan terlibat memalsukan fakta dan bukti dalam kes mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim, kes rasuah dengan Shahidan Shafie dan "penyelewengan perundangan" kes Altantuyaa Shaariibuu.

tvs


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive