Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, September 28, 2011

Umno gagal manipulasi isu Hudud untuk musnahkan Pakatan

Umno terus berusaha memecahbelahkan ikatan PAS,PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat dan setelah kesemua usaha gagal, isu Hudud pula cuba diketengahkan yang ternyata menguji kewibawaan pimpinannya.

Isu pelaksanaan hukum Hudud bukan perkata baru, itulah yang cuba dilaksanakan oleh PAS tetapi ditentang keras oleh Umno sejak mula dan selama-lamanya.

Nampaknya, kali ini Umno tersilap langkah lagi kerana bukan hanya kebijasanaan pimpinan dalam Pakatan Rakyat yang cepat bertindak dan mengelakkan pimpinannya melatah dengan membuat kenyataan semborono, malahan rakan2 Umno, khususnya MCA dan Gerakan turut menolak pendirian Umno.

Umno sebenarnya sekali lagi tewas, walaupun media perdana miliknya secara terang-terangan berusaha memanipulasikan isu itu, namun kenyataan PM DS Najib bahawa Umno tidak akan melaksanakannya sekaliguas menunjukkan sandiawara sedang dijalankan.

Umno sekadar menjentik Pakatan Rakyat, dan tindakan Pakatan mengelakkan pemimpinnya membuat kenyataan sehingga pertemuan 28 September ini adalah tersangat molek.

Umno akan kehabisan peluru selepas isu Hudud yang cuba digambarkan sebagai kejam dan tidak patut dilaksanakan ini ditangani dengan bijaksana oleh Pakatan.

DAP, PKR dan PAS sepakat mengarahkan semua pimpinan parti masing-masing tidak mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai hudud sehingga pendirian bersama dibuat esok.

Keputusan itu dicapai hasil mesyuarat setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali dan Ketua Pemuda DAP Anthony Loke.

Mustafa juga mendakwa isu hudud ditimbulkan Umno dan BN sebagai strategi mencari jalan supaya parti gabungan Pakatan berselisih faham.

"Kita tidak boleh ikut agenda dia (BN). Kita ada agenda kita. Jadi tidak berbangkit bahawa Pakatan Rakyat akan berpecah. Tidak berbangkit sama sekali," katanya.

Sementara itu, Saifuddin bersetuju dengan kenyataan Mustafa bahawa isu tersebut bertujuan memporak peranda dan menimbulkan syak wasangka sesama gabungan Pakatan.

"Kalau itu niat Umno dan BN, hajat mereka tidak kan kesampaian. Kerjasama kita jauh lebih utuh dan mantap... (Ia akan) dibincangkan dengan telus, terbuka dan bertanggungjawab.



penangdaily


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive