Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Ogos 11, 2012

Khairy Nampak Kain Orang Terselak, Lupa Seluar Dalam Sendiri Carik..

Oleh Mohd Sayuti Omar

Ketua Pemuda Umno yang tidak ada kuasa, Khairy Jamaluddin Abu Bakar menyifatkan kepelbagai tema hari kemerdekaan diperkenakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat sebagai raksasa berkepala tiga seperti mana dalam mitos Yunani. Aduh... sedap bunyi komen Khairy Jamaluddin! Komen beliau itu sudah tidak terpakai lagi kerana kalau beliau meng up-date kan pengetahuannya komen itu tidak relevan



Kesemua negeri-negeri diperintah Pakatan Rakyat telah bersetuju untuk menggunakan tema sama yang diluluskan oleh PR iaitu "Sebangsa, Senegara, Sejiwa". Timbul sedikit kekalutan dan keplebagaian itu disebabkan Pakatan Rakyat lewat dalam mengemukakan tema khusus. Kalau PR awal-awal lagi menyediakan tema dan slongan khusus nescaya kepelbagai itu tidak timbul.

Bertolak dari itu tidak timbul Pakatan Rakyat berkepala tiga seperti mana dakwa Khairy. Pakatan Rakyat tetap berkepala satu walaupun tubuhnya tiga. Kalau PR berkepala tiga sudah pasti Kedah dan Kelantan tidak akan akur dengan kehendak PR yang mencadangkan tema hari kemerdekaan hendaklah seragam kerana mereka sudah pun ada tema sendiri. Tidak salah kalau Kedah dan Kelantan enggan mematuhi atau bersetuju dengan tema khas itu.

Apabila keduanya akur sedia untuk menggunakan tema utama itu menandakan negeri PR dan pemimpinnya bersatu hati. Khairy tidak patut cuba mencari untung di sebalik pertelingkahan yang sudah selesai itu.

Kesian Khairy kerana silap dalam membuat andaian dan provokasi yang rapuh ia mudah dipatahkan. Kerja Khairu itu samalah menggunakan lastik terbalik di mana batunya terpelanting ke atas dahinya sendiri. Sepatutnya beliau tidak ikut memberi komen hal-hal remeh begitu, serahkan saja kepada bloger upahan dari Umno. Apakah Khairy tidak cukup orang untuk menjadi bloger hisap jari?

Bila Khairy tuduh Pakatan Rakyat berkepala tiga sebenarnya Khairy terlupa untuk meneropong dirinya dulu. Dia terlupa bahawa di dalam komponen partinya juga terutamanya sayap kanan, Pemuda juga mempunyai kepala tiga. Inilah Khairy kerana ghairah hendak perkenakan orang terlupa kepada diri sendiri.
Kerana asyik mengenap orang, beliau hanya nampak kain orang terselak tetapi terlupa seluar dalamnya sendiri bekah dan carik.

Bolehkah Khairy menafikan bahawa Pemuda Umno kini tidak berpecah? Pemuda Umno kini berpadu erat? Sebenarnya pemuda Umno kini mempunyai kepala tiga seperti dalam mitos Yunani itu. Satu kepala diheret oleh Khairy, satu lagi oleh Razali Ismail dan satu lagi oleh Mukhriz Mahathir Mohamad. Sedarkan Khairy bahawa baik Razali dan Mukhriz dan kuncu-kuncunya sudah tidak bersetia kepada ketua (Khairy)?

Yang mengikuti bontot Khairy kini tidak berapa ramai sebab Khairy tidak dapat memberi sumbangan kewangan menerusi projek kerajaan. Khairy tidak ada projek melainkan idea yang tidak pernah disanjung oleh ahli Umno. Al maklumlah Khairy hanya setakat menantu bekas perdana menteri. Dia tidak pun memegang apa-apa jawatan eksekutif yang mampu mengagihkan wang. Setakat menjadi pengerusi, ah... saya sendiri tidak ingat apa nama badan yang beliau dilantik menjadi pengerusi itu.

Berbeza dengan Razali Ismail yang menjadi timbalan menteri belia dan suka dan Mukhriz menjadi menteri Perdagangan dan Industeri Antarabangsa. Dajat dan kedudukan Razali dan Mukhriz lebih tinggi dari Khairy. Mereka juga dapat mengadakan aktiviti pemuda menggunakan peruntukan kementerian itu. Jadi apabila kita sudah tidak ada apa-apa yang tinggal hanya abok saja siapa nak ikut dan sokong kita? Bukankah ahli-ahli Umno tidak ubah seperti serigala kelaparan?

Makanya di Ramadhan ke 20 hari ini elok kalau Khairy bermahasabah diri sendiri. Memerhati kepada pemuda Umno yang berkepala tiga itu. Khairy kena ingat dua kepala itu kini sedang mengangga luas ke arahnya. Kalau Khairy tidak pandai 'mengolek' beliau boleh naas nanti, bila-bila masa saja akan ditelan raksasa bernama Razali dan Mukhriz.

Untuk Khairy... daripada sibuk menegur kain orang terselak lebih baik cuba menjahit seluar dalam sendiri yang bekah dan carik itu. Hehe... jangan marah Mat Maslan tentu tersenyum membaca catatan ini. Tetapi awas Mat kamu pun kena berhati-hati dan jaga mulut sikit. Kalau tidak... han

DD


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive