Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, November 07, 2009

Mahasiswa demo,desak KUIS turun yuran.| Nizar News


kuis 1


Bangi 07 nov  4 a.m | Seramai  2500 mahasiswa Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor  mengadakan demonstrasi  aman semalam  mendesak  pihak  pentadbiran menurunkan yuran pengajian kolej university tersebut.


Demonstrasi tersebut berarak bermula  dari perkarangan First Kafe sambil mengibarkan sepanduk kuis 1dan poster  antaranya tertera “sampai bila mahasiswa makan maggi”, “Yuran naik,mahasiswa kelaparan” dan “mahasiswa tuntut yuran turun”  berakhir di Taman Ilmu bagi mengadakn perhimpunan di situ.


Kumpulan Mahasiswa berkenaan yang menubuhkan Gabungan Mahasiswa Sedar (GMS) mendakwa yuran di kolej tersebut terlalu mahal dan tidak setimpal dengan perkhidmatan  dan kemudahan yang disediakan.


kuis 1Presiden GMS, Ahmad Syafiq Akmal Bin Ahmad  Kamil ketika diminta mengulas mengenai  demonstrasi tersebut,mengatakan ianya  sebagai  hari kemuncak kepada usaha untuk mendesak pihak pentadbiran menurunkan yuran kolej university tersebut.


“sejak bulan lalu,kita telah mengadakan beberapa pertemuan dan perbincangan sama ada pihak petadbiran atau pun pelajar.saya rasa sudah empat atau lima kali kita buat (perbincangan ) bagi menyelesaikan masalah ini.”


Walaubagaimanapun katanya,pertemuan dengan pihak pentadbiran sebelum ini  seolah-olah tidak didengar dan dipandang serius oleh pihak pentadbiran.Bahkan lebih mencurigakan  lagi, Timbalan Rektor kolej tersebut  menyatakan bahawa beliau tidak mengetahui langsung berkenaan maklumat kenaikan yuran.


“Selain itu,wakil GMS yang pergi berbincang juga turut dipertikaikan dan dinafikan atas alasan tidak mempercayai suara mahasiswa walaupun sebelum ini kita telah mengumpul responden dari mahasiswa sendiri.”


“jadi hari ini kita ingin buktikan bahawa ini (desakan) memang dari mahasiswa dan kita amat serius berkenaan hal ini.”ulasnya selepas selesai demonsterasi semalam.


Demonstrasi tersebut berakhir dengan penyerahan daripada Presiden GMS kepada setiausaha Rektor En.Azmi.

kuis 1


GMS yang terdiri daripada beberapa pimpinan pelajar mula bertindak serius  pada 27 Oktober 2009 apabila  melakukan pertemuan dan edaran secara langsung kepada mahasiswa khususnya yang tinggal di asrama. Hasil kutipan borang kaji selidik tersebut pihak GMS berjaya mengumpul sebanyak 1,882 respondan yang kebanyakannya tidak berpuas hati terhadap yuran yang dikenakan.-Mahasiswakini





Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. Blog gerakan Mahasiswa Sedar(GMS) ditiru oleh pihak tidak bertanggungjawap dengan mengunakan alamat yang hampir sama bagi mengelirukan orang ramai.Mereka menggunakan header yang dicopy dari blog asal GMS.Yang membezakan blog ialah logo rasmi GMS warna latar yang berbeza.

    Peringatan untuk semua sahabat blog http://gmskuis.blogspot.com telah di ceroboh dan kata kunci telah ditukar menyebabkan pihak GMS kuis sudah tidak mempunyai akses untuk update blog tersebut. Segala posting di blog tersebut bukan mewakili Gerakan Mahasiswa KUIS.

    http://gmskuis-info.blogspot.com

    Semoga perjuangan DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA mendapat dokongan semua pihak. Salam Perjuangan Salam Mahasiswa

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive