Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, Mei 09, 2010

MAHKAMAH DI JALANRAYA: Adakah 1Malaysia Badi Buruk Bagi Remaja Negara Ini Menghadapi Negara Ala Cowboy?

MUSIM ini musim bahaya bagi remaja di jalanraya. Oleh itu dinasihatkan supaya ibubapa tidak mengizin dan hendaklah mengurung anak-anak berusia lengkungan belasan tahun supaya tidak keluar malam, kalau boleh siang pun jangan keluar di jalanraya.

Remaja perempuan dibimbangi akan digoda dan diperkosa rogol sementara remaja lelaki pula akan ditembak polis dengan kesalahan lalulintas jalanraya sahaja.

Apakah akta lalu lintas negara ada menyatakan boleh tembak jika berlaku kesalahan lalulintas umpamanya memetong kereta polis atau memejut laju?

Apakah kenderaan polis yang mengejar suspek lalulintas tidak berkuasa tinggi hanya peluru yang patut mendahului hukuman?

Apakah ini amalan yang sedang berlaklu dalam sebuah negara yang kononnya diperaga sebagai negara yang aman damai dengan anggota polis yang bgeitu ramai untuk menjaga keselamatan rakyat?

Adakah kes-kes yang melibatkan polis dengan remasja rakyat negara ini akan melibatkan sokongan politik para anak muda kepada kerajaan Umno/Bn pimpinan Najib Rosmah akan berkurangan dan mungkin tiada langsung?

Adakah 1Malaysia bagaikan badi besar kepada rakyat negara ini dimana ianya seolah-olah sebuah negara ala cowboy dalam filem-filem Amerika ataupun ianya menuju ke arah sebuah negara polis?

Kalau ahli-ahli politik Pakatan Rakyat mengeluh dengan bentuk dan cara pihak polis bertindak terhadap mereka mengikut arahan pimpinan Umno/Bn, kini para remaja mengeluh dan dalam ketakutan dengan sikap polis yang diperagakan oleh pimpinan kereajaan Umno/Bn sebagai agensi kerajaan yang bertugas secara profesional dan mesra.

Peristiwa di Shah Alam dan Seremban adalah kes besar disamping beberapa peristiwa melibatkan polis dengan remaja di jalanraya.

SELADANG: Bimbang mahkamah di jalanraya!



tokperan.blogspot.com

Share
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive