Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mei 04, 2010

Mahkamah Perancis Boleh Keluar Waran Geledah, Malaysia Kena Patuh Artikel PBB



SHAH ALAM 3 MEI: Peguam dari Perancis yang menyiasat skandal pembelian kapal Selam scorpene di Malaysia, Joseph Brehan menegaskan mahkamah Perancis boleh mengeluarkan waran geledah antarabangsa bagi meneliti pembayaran kerajaan Malaysia kepada Perimekar Sdn Bhd.

Beliau berkata, sekalipun kerajaan Malaysia menganggap pembayaran itu sebagai bayaran khidmat pentadbiran tetapi hakim mahkamah perancis boleh mengeluar waran bagi memperoleh maklumat lebih terperinci.

Malaysia pula, kata beliau, perlu menghormati waran geledah itu dan menyerahlkan maklumat yang diminta kerana ia termaktub dalam Artikel 45, Konvensyen Bangsa-Bangsa Bersatu 2003.

Joseph ke Malaysia buat kali kedua bagi menyiasat pembelian kapal selam Scorpene melibatkan sebuah syarikat berpangkalan di Perancis, DCN dan Perimekar, sebuah syarikat yang ada kaitan dengan isteri kepada Razak Baginda, bekas Setiausaha Politik Perdana Menteri.

Bercakap mengenai skandal kapal selam Scorpene ini, Joseph secara peribadi sangsi dengan akaun perimekar bagi tahun 2001 dan 2002 yang menunjukkan kerugian berjumlah RM75,000.

Beliau juga hairan kerana pejabat syarikat ini disewa dengan pemegang syer terbesar ialah sebuah syarikat lain milik isteri Razak Baginda.

Kata Jospeh lagi, ia adalah elemen kuat dalam kes ini, apatah lagi, jika mengambil kira pembunuhan model Monggolia, Altantuya Shariibuu yang dilakukan dua anggota polis menggunakan C4, sejenis bahan letupan ketenteraan.

Katanya, satu lagi isu yang perlu diambil kira ialah wujud kebangkalian tinggi betapa rasuah berlaku dalam kebanyakan kerajaan yang menjadi pelanggan DCN dan ia terbukti benar dalam kes melibatkan Pakistan dan Taiwan.

Merujuk kepada kes ini, Joseph berkata satu-satunya penyelesaian ialah mengikut aliran wang dan jika ia menunjukkan ke arah Malaysia, peguam perancis ini begitu yakin dapat memperoleh sesuatu jawapan yang pasti.

tvs

Share

2 ulasan:

  1. boleh ke dedah semua ni? Ke cakap jer..kang belum apa2 dah sangkut, huhuhu

    BalasPadam
  2. Betul ke nak siasat ni? Ini kes besar libatkan juta-juta. Nyawa dihujung pistol.. Semoga berjaya

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive