Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Jun 25, 2011

ANAK MUDA DAN POLITIK.........................



Jika ditinjau pendapat, rata-rata anak muda hari ini kurang berminat dalam politik. Bagi mereka politik adalah suatu 'taboo' (pantang) dan langsung tidak berminat hendak ambil tahu, apa lagi untuk memperkatakan mengenainya. Jesteru itu, kita lihat hari ini masih ramai gulongan muda yang telah melepasi umur 21 tahun, tetapi masih belum mendaftar sebagai pemilih (pengundi). Tidak kurang juga ramai yang bukan sahaja langsung tidak mahu ambil tahu, tapi menganggap politik adalah suatu dunia asing bagi mereka. Politik hanya untuk orang tua-tua dan orang yang minat dengan politik sahaja, dan tidak ada kena mengena dengan kehidupan harian mereka.



Cuba kita tinjau kelaman-laman Facebook, misalnya. Amat jarang kita temui anak muda yang mahu menulis sesuatu tentang politik dalam 'status' mereka. Kalau ada yang menulis pun, tidak ramai yang mahu beri komen. Kalau ada yang beri komen pun ramai yang cuba 'play-safe', dan tidak mahu menunjukkan 'kecenderongan' mereka. Apakah mereka takut pendapat mereka didengar orang lain? Atau adakah mereka takut pendapat mereka disanggah oleh pihak lain. Ternyata amat sedikit keberanian dan keyakinan diri untuk memperkatakan sesuatu berkaitan politik semasa.



Realitinya, mereka lebih selesa bercakap tentang dunia mereka sahaja tanpa menyedari yang politik juga sebenarnya adalah sebahagian dari dunia mereka. Mereka lebih selesa bercakap tentang dunia hiburan, misalnya. Siapa yang akan tersingkir dalam Akedemi Fantasia. Siapa yang bakal menang dalam Maharaja Lawak. Siapa yang bakal dinobatkan sebagai Imam Muda dalam siri popular tv. Dalam bidang sukan pula, mereka lebih selesa berbicara tentang keputusan Liga Perdana musim ini. Siapa yang akan menjadi juara. Pasukan mana yang akan mengungguli Liga Inggeris. Bolehkah Manchester United mengalahkan Chelsea?



Apabila saya bercakap mengenai anak muda, saya bermaksud mereka yang berusia diantara 21 hingga 40 tahun, dan telah cukup syarat bagi mendaftarkan diri sebagai pengundi. Apabila ditanya kenapa tidak mendaftar sebagai pengundi, ramai yang menjawab :"Saya tak minat dengan politik...."." Politik itu kotor...."." Politik itu lain tak ada asyik nak hentam orang itu, hentam orang ini; nak jatuhkan orang itu dan jatuhkan orang ini....". Itu persepsi sebahagian anak muda.



Sebenarnya politik ialah asam garam kehidupan kita. Politik adalah sebahagian dari kehidupan anak muda itu sendiri. Parti mana yang memerintah?  Bagaimana cara negara sedang diperintah? Apakah isu terkini yang dihadapi oleh rakyat? Gembirakah rakyat dengan keadaan sekarang? Atau adakah rakyat inginkan perubahan? Parti manakah yang menjadi pembangkang? Apakah pembangkang boleh diberi peluang dan berkeupayaan memerintah? Semuanya ini seolah-olah tidak penting bagi mereka.



Sebenarnya tanpa mereka sedari, politik juga mencakupi soal kehidupan harian mereka juga. Sepertimana mereka makan nasi setiap hari. Walaupun tidak suka nasi, tetapi mereka kena juga makan nasi, kerana itu adalah makanan asasi mereka. Kecualilah mereka tidak mahu lagi jadi orang Malaysia dan ingin pula jadi orang putih dengan makan kentang! Kata mereka juga politik itu kotor! Tapi bukan salah politik. Itu salah ahli politik. Ahli politik dan orang-orang politik yang mengotorkan politik. Sedangkan politik itu sendiri adalah bersih dan suci.



Saya juga sering disoal kenapa asyik-asyik tulis pasal politik dalam blog? Tak ada topik lain ke? Itu pandangan mereka. Tapi saya menulis kerana mengemari politik. Saya tidak mahu bersifat pemerhati bisu dalam politik. Apa orang angguk saya pun kena angguk. Saya juga ingin memberikan pandangan dan tanggapan saya sendiri dalam politik. Sama ada orang suka atau tidak suka dengan pandangan saya, itu soal kedua.





Bagi saya, anak muda hari ini harus belajar untuk menjadi dewasa. Bukan saja menjadi dewasa melalui perubahan fizikal dan tubuh badan, tetapi juga dewasa dari segi mental dan cara berfikir. Sebagai seorang warganegara yang nomal dan dianugerahi pula oleh Allah dengan kesihatan mental yang normal, kita harus berupaya menganalisa dan membuat rumusan berkaitan kedaan politik disekeliling kita. Sebagai penganut agama Islam, kita juga faham bahawa agama adalah 'add-din' (way-of-life). Agama itu mencakupi keseluruh ruang kehidupan. Dalam keseluruhan ruang kehidupan itu termasuklah politik Ianya menggambarkan suatu cara kehidupan kita. Kita berpolitik untuk menentukan cara kehidupan kita sendiri. Kita tentu ingat dalam solat lima waktu setiap hari kita sering membaca doa iftitah diawal solat, dimana salah satu ayatnya berbunyi : " Inna solah ti wanusuki wamah ya yawamama.........(sehingga habis), yang bermaksud :"Sesungguhnaya solatku, ibadahku, hidupku dan mati ku hanyalah untuk jalanMu...." Itu suatu pengakuan yang kita buat 5 kali sehari dihadapan Allah. Kehidupan kita mencakupi hal-hal dunia dan termasuk politik. Oleh itu janganlah kita berfikiran seperti sekular yang mengatakan agama lain dan politik itu lain.



Bila disebut pasal politik, bukanlah bermakna semua orang kena setuju dengan Kerajaan BN yang ada. Atau mesti sokong pembangkang atau PR. Pergunakanlah akal fikiran yang diberi Allah, untuk muhasabah dan analisa sendiri. Kita ada pelajaran. Tak kiralah setakad mana sekalipun pencapaian pelajaran kita, pergunakanlah ketajaman fikiran kita untuk menganalisis situasi disekliling kita. Orang yang bijaksana harus memilikki 'analytical thinking' dan bersifat kritis dalam sesuatu isu agar kita mendapat panduarah yang betul dalam perjalanan hidup kita.



Tak salah kalau kita menyokong parti pemerintah, kalau kita yakin betul yang parti pemerintah sedang memberikan layanan dan perkhidmatan yang baik kepada kita selaku rakyat dan pengundi yang memilih, dan kita yakin dengan kemampuannya. Juga, tidak salah kalau kita memilih parti pembangkang untuk diberi sokongan dan diundi dalam piliharaya. Itu hak kita yang telah termaktub dalam Perlembagaan. Ini kan negara demokrasi. Apa yang penting ialah keupayaan kita membuat analisa dan mengambil keputusan sendiri.



Jesteru itu anak muda tidak harus bimbang untuk bersuara. Bersuara dan berpesan-pesanlah atas perkara kebaikan, insya Allah kita akan mendapat berkat dan ganjaran dariNya.............Amin!

sallehhashim-klang



SUDAHKAH ANDA MENGUNDI? KALAU BELUM,SILA UNDI BIAQPILA SEKARANG...SEKALI-SEKALA,APA ADA HAL KAN?
GUA MEMERLUKAN RAMAI PENGUNDI HANTU BAGI MEMENANGI PILIHANRAYA INI... KAH!KAH!KAH!KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive