Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Jun 22, 2011

Ibrahim Ali Sebenarnya Teringin Jadi Popular Seperti Anwar Dan Mat Sabu

Tidak Perlu Takut Dan Bimbang Dengan Salentia


Ramai orang marahkan kepada Salentia. Yang marah itu pula yang cerdik yang tidak sanggup berada di belakangnya. Semuanya kerana kerenah politiknya yang sedemikian ada itu. Kerana marah juga ada meminta Murai mengulas tentang Salentia dan membelasahnya secukup-cukupnya. Terus terang Murai kata Murai sudah jemu untuk membicarakan makhluk ini.

Tidak kurang juga kerana geram dan tidak tahan perasaan melihat gelagtnya, meminta polis supaya menahannya dan siasat di bawah akta hasutan. Pada Murai desakan itu semua adalah sia-sia saja, ia tidak akan memberi apa-apa bekas. Polis tidak akan tangkap Salentia. Murai percaya, Salentia bukan buru politik negara ini, malahan mana-mana negara juga termasuk Jeboti.

Bila Murai kata begitu ini bukan bermakna Salentia kebal dari tindakan undang-undang. Tidak... Polis tidak akan berkas dan seret Saletina kerana polis tahu Salentia bukan mahkluk dan tokoh yang merbahaya kepada negara ini. Salentia bukan Mat Sabu dan jauh sekali bukan Anwar Ibrahim. Beliau tidak lebih seperti Jamili Shadat atau pun peserta Raja Lawak saja.

Selama ini Salentia cuba meletakkan dirinya seperti Mat Sabu, mempunyai penyokong ribuan orang. Atau pun menjadi seperti Anwar Ibrahim. Tetapi sudah penat dia menjerit, melolong dan menjadi anjin tetapi tahap itu tidak pernah dicapainya. Maruah dan martabat dirinya tidak pernah naik atau melebihi daripada seekor katak puru yang berkudis.

Ciak masih ingat macam mana dia mengambil pendekan dan pelan politik ala-ala Anwar semasa beliau dipecat dari Umno tahun 2006 dulu. Selepas dia dipecat dia ke Australia beberapa hari. Dia suruh orangnya berhimpun dan menyambutnya di airport Kota Bharu. Dia nak tiru macam Anwar yang disambut puluhan ribut di airport apabila Anwar balik dari luar negera atau sebaik dipecat.

Tetapi apa yang hendak ditiru itu tidak menjadi. Yang ke airport hanya kira-kira 30 orang sahaja. Yang menanti dan menunggu Salentia di rumahnya hanya anak beranaknya saja dan dua tiga kerat pada pendolor pantaknya yang diupah dengan tea tarik atau sama serial. Itu saja.

Pelan yang dibuat Salentia tidak menjadi. Dia tidak sehebat Mat Sabu atau Anwar Ibrahim. Itulah menyebabkan dia jadi gila iseng. Dia kecewa dan cemburu kepada kehebatan Anwar dan Mat Sabu.

Kerana menyedari sejauh mana kehebatannya maka polis tidak perlu bimbang sedikit pun terhadap segala aktivitinya. Sebab itu Nazri Aziz kata tidak ada kes ke atas Salentia. Bukan tidak ada kes, tetapi kerana ia berlaku ke atas Salentia. Apa yang dibuatnya termasuk istyhar nak jadi tentera Salib, atau membakar gambar Ambiga...tetapi tidak sampai ke mana. Semuanya hanya macam suara dalam tempayan sahaja.

Polis tahu kalau tangkap dia sumbat dalam lokat, menghabiskan beras rakyat saja. Sebab itulah polis tidak teliur untuk tangkap Salentia seperti mana polis teliur untuk tangkap Ambiga, Mat Sabu atau Anwar Ibrahim. Jadi laporan polis ke atas Salentia hanya sia-sia sahaja, menghabiskan tenaga... polis tidak akan lakukan apa-apa.

Semua orang boleh tenguk sendiri bagaimana lagaknya. Baik di Parlimen atau di luar Parlimen. Dia hanya seperti jaguh tua yang kokok berderai ekor bergelumang tahi sahaja. Sebab itu Nik Aziz hanya tersenyum atau jebeh mulut saja bila disebut soal fiil perangai Selantia itu. Baginya Salentia hanya tak ubah seperti kucing kurap yang diambil dijalan yang tidak sedarkan.

Jadi kepada mereka yang membenci Selantia, Murai nak nasihatkan tenangkan kepala. Jangan layan makhluk ini. Tidak payah komen atau pun repek apa-apa terhadapnya. Anggap sajalah dia seorang kanak-kanak yang mengalami down sindrom yang sudah rosak saraf.

Juga usahlah rasa gerun dan takut dengan apa juga kata-kata dan ancamannya. Mereka yang kena siapa Selantia tidak akan gentar walaupun suaranya kuat bagaikan halalintar. Suaranya hanya bak meriam buluh, berbunyi kuat tetapi kesan tidak ke mana.

Selantia sering mendabit dada kononya dia seorang hero. Sudah ditahan di bawah ISA dua kali. Ke mana dia pergi itulah yang diungkit dan diangkatkan. Sebenarnya penahanan beliau tidak boleh dianggap dia seorang yang berani, merbahayakan kepada negara. Penahanannya tidak seperti penahanan Karpal Sigh atau pun Syed Husin Ali.

Orang tidak tahu dia ditahan bukan kerana kehebatannya tetapi ditahan kerana untuk dijadikan sumber maklumat kepada polis. Polis sudah kenal siapa dia manusia ini yang boleh menukar warna dalam keadaan tertentu dan boleh melompat ke mana saja. Jadi polis sangat suka kepada orang seperti ini, bukan bimbang atas kehebatannya tetapi untuk dijadikan perkakas...

Selantia ini sebenarnya perkakas serba guna yang boleh digunakan oleh sesiapa saja untuk apa saja tujuan termasuk memikul tandu ataupun memikul kandaran tahi.

bloglistpolitik


SUDAHKAH ANDA MENGUNDI? KALAU BELUM,SILA UNDI BIAQPILA SEKARANG...SEKALI-SEKALA,APA ADA HAL KAN?
GUA MEMERLUKAN RAMAI PENGUNDI HANTU BAGI MEMENANGI PILIHANRAYA INI... KAH!KAH!KAH!KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

  1. Kalau berani jom berdebat di blog gua:

    gerakanantidap.blogspot.com

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive