Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Jun 13, 2011

Antara Kebajikan Dan Kebuncitan


BAGI orang yang tidak arif lenggang lengguk politik mungkin merasa hairan dengan tindakan Umno yang mempertikaikan kenapa Pas mengemukakan tema baru semasa muktamar lepas iaini Membangun Negara Islam. Mereka yang terpengaruh dengan nyanyian Umno akan tertanya-tanya sendiri apa sudah jadi dengan Pas. Apakah Pas sudah meninggalkan matlamat asalnya untuk menerapkan nilai-nilai Islam dalam negara ini seperti mana disebut dalam perlembagaanya.

Tetapi bagi mereka yang arif dengan politik tidak merasa pelik sedikit pun dengan pengenalan tema baru itu. Sebaliknya akan melihat keributan Umno mengkritik Pas itu menunjukkan Umno begitu takut dan kecut perut dengan perubahan dan anjakan paradigma yang dilakukan Pas. Tema baru itu dirasakan boleh memberi nilai tambah kepada Pas seperti mana Buku Jingga yang boleh menyebabkan Umno kelam kabut dan terpaksa memerah idea untuk mengatasinya.

Kenapa saya kata begitu? Kerana kalau Umno tidak kecut perut parti itu tidak akan mengulas dan menghentam Pas. Dia tidak akan menarik isu-isu itu ke tengah masyarakat. Cara Umno menimbulkan perkara itu menunjukkan parti itu sudah terdesak dan seakan sudah dapat menghidu panjang atau pendek usianya dalam pilihan raya umum ke -13 kelak.

Umno jelas sekali tidak ikhlas apabila mempersoalkan Pas kononnya tidak mahu kepada Islam lagi. Benar seperti kata Dr Asri Zainal Abidin Umno tampak macam hipokrit dalam hal ini. Kenapa tidak satu masa dulu bila Pas fokus kepada negara Islam Pas dituduh fanatik dan ekstrem. Bila Pas cuba membawa gagasan tidak menggunakan pakai perkataan Islam dituduh pula Pas hendak meninggalkan Islam.

Sebenarnya Umno tidak patut bersusah payah dalam menerima tagline baru Pas itu. Kita tahu Umno mengambil sikap menyibuk itu hendak menunjukkan dia pejuang Islam dan bangsa di negara ini. Kalau benar Umno sayangkan Islam beliau tidak perlu geger, sebaliknya menjadi galang ganti kepada Pas memperjuangkan Islam.

Umno patut menjadi pelupor di dalam hal ini. Mulai sekarang Umno letakkan matlamat untuk membangun Islam di depan. Buang perjuangan untuk bangsa tukar kepada perjuangan untuk agama (Islam). Kalau Umno juga takut dan tidak yakin dengan Islam tidak payahlah sibuk-sibuk hendak kritik dan hentam Pas.

Kalau betul berani Umno tukar dulu perlembagaan partinya. Masukkan perkataan 'negara Islam" dalam perlembagaanya. Atau masukkan perkataan al Quran dan al Hadtih. Beranikah Umno atau macam mana? Kalau Umno juga tidak suka kepada perkataan-perkataan itu maka eloklah Umno juga duduk diam. Kita bimbang kalau lebih bercakap nanti, kata-kata akan memakan diri.

Kalau muka kita penuh dengan getah nangkal jangan cuba mengatakan muka orang lain comot.

Semalam Najib Razak Negara Berkebajikan yang Pas nak buat itu ditiru Umno. Umno sudah lama berbuat kebajikan kepada rakyat. Disebutlah contohnya perwujudan Felda, Felcra, Bank Bumiputera (sebenarnya bank bumiputera sudah lama ghuyup), dan macam-macam lagi. Jelas Najib tidak faham bentuk berkebajikan yang Pas hendak bangunkan itu. Dan kalaulah kebajikan yang Umno buat itu bertepatan dan dapat memberi nikmat kepada rakyat apa salah kalau ditiru oleh Pas? Salahkah kalau kita meniru sesuatu yang baik. Rasanya tidak.

Yang salahnya kalau Pas meniru keburukan kerajaan UBN. Peralatakan SPR, polis, budak sekolah, hatta biawak dan ular untuk memastikan kemenangan UBN. Perbuatan itu kalau Pas tiru wajarlah ia dikecam. Tetapi kalau meniru yang baik apa salahnya?

Sebenarnya kebajikan yang disebut Najib itu bukan kebajikan sebenarnya. Kata Najib Umno buat kebajikan dengan penubuhan Felda, Felcara, bank Islam dan sebagainya. Penubuhan segala institiusi itu bukan seratus peratus kebajikan untuk rakyat tetapi satu pemanipulasian tenaga rakyat untuk kepentingan kroni saja.

Dalam erti kata lain kebajikan itu berunsur komersial, bukannya kebajikan tulen untuk rakyat. Kalau apa-apa yang rakyat dapat dari institusi tanah rancangan itu, itu bukan pemberian kerajaan tetapi atas titik peluh dan usaha mereka juga.

Kebajikan Pas berlandaskan pentadbiran negara Islam seperti mana disebut dalam Quran. Negara yang aman makmur dan mendapar keredhaan Allah. Dalam kamus Umno perjuangannya untuk memakmurkan negara tetapi tidak mempedulikan sama ada ia mendapat keredhaan atau tidak. Untuk memahami cara Umno berkebajikan ini mudah saja, buat sesuatu yang dapat untung tetapi jangan peduli apakah ia diredha atau tidak. Anologinya sama dengan orang dapat duit dengan berjudi, tetapi mereka tidak menilai apakah duit itu diperoelhi secara sah atau tidak.

Jadi kalau orang memahami cara Pas nak berbuat kebajikan ini ianya nampak perbezaan dengan kebajikan yang dilakukan oleh Najib. Saya yakin kalau Pas memerintah negara ini apa yang dinamakan loteri kebajikan tidak akan digalakkan seperti mana Umno menggalakkan loteri kebajikan.

Kebajikan berunsur judi dan memerah tenaga rakyat itulah acuan kebajikan Umno. Dalam kontes agama kebajikan demikian bukan kebajikan namanya tetapi lebih tepat 'kebuncitan'. Deng ... deng...denggg... Mat Maslah terjatuh motorsikal! [wm.kl.9:20 am 11/06/11]
msomelayu


SUDAHKAH ANDA MENGUNDI? KALAU BELUM,SILA UNDI BIAQPILA SEKARANG...SEKALI-SEKALA,APA ADA HAL KAN?
GUA MEMERLUKAN RAMAI PENGUNDI HANTU BAGI MEMENANGI PILIHANRAYA INI... KAH!KAH!KAH!KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive